Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Staatssecretaris op werkbezoek: Overtourism en undertourism in één dag

Staatssecretaris op werkbezoek: Overtourism en undertourism in één dag
Begin juli bracht staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat een werkbezoek aan onze branche. Het doel was om zowel de consequenties van overtourism (Giethoorn) en undertourism (Werelderfgoed Schokland) te laten zien. Ze sprak daar met ondernemers en bewoners. Volgens Keijzer kan Nederland de verwachte groei van het aantal toeristen alleen goed opvangen als we bezoekers verleiden om ook naar minder bekende plekken in ons land te gaan.


Het werkbezoek was georganiseerd door NBTC die het belang van de sector onder de aandacht wilde brengen alsmede de uitdagingen waar de bestemming Nederland de komende jaren mee te maken krijgt. Ook wilde NBTC laten zien hoe toerisme niet zozeer een doel op zich is maar ook een oplossing kan zijn, bijvoorbeeld voor de uitdagingen die krimpregio’s hebben. "We hebben de HollandCity-strategie in de praktijk laten zien: de verhaallijnen, themajaren en districten komen voorbij in het programma en daarbij zijn ondernemers, overheden en bewoners betrokken.”


Mona Keijzer in Giethoorn


Toeristen verleiden minder bekende plekken te bezoeken

De staatssecretaris bracht eerst een bezoek aan Werelderfgoed Schokland in de provincie Flevoland. Het voormalige eiland is een Werelderfgoed maar trekt relatief weinig toeristen en is een voorbeeld van undertourism. Jaarlijks komen er slechts 35.000 toeristen en dat moeten er volgens Keijzer veel meer worden. De dag werd afgesloten in Giethoorn. Volgens Keijzer een prachtige plaats die zo langzamerhand tegen de grenzen oploopt van de leefbaarheid als het gaat over toerisme. "Hier denken we samen met ondernemers, bewoners, de provincie en de gemeente over de toekomst. Een toekomst waar ook de regio mee kan gaan profiteren van de toeristen.”


Mona Keijzer op Schokland


Volgens Keijzer kan Nederland de verwachte groei van het aantal toeristen alleen goed opvangen als we bezoekers verleiden om ook naar minder bekende plekken in ons land te gaan. "Daarvoor moeten we samenwerken: met provincies, gemeenten, ondernemers en vervoerders.” Keijzer plaatste ook enige nuance in het debat door aan te geven dat Nederland ook onverminderd populair is onder Nederlanders zelf. Zo komt de helft van de bezoekers uit eigen land. "De aanhoudende groei van toerisme biedt dus kansen voor de ondernemers, maar op enkele plaatsen wordt zichtbaar dat het groeiende toerisme en de populariteit van ons land ook een keerzijde heeft. Een betere spreiding van het aantal toeristen over Nederland is dus van belang.” Keijzer heeft de oplossingen niet in de achterzak en gaat samen met de branche op zoek naar oplossingen: "In oktober houden we een Toerisme Top en daar gaan we met alle provincies en gemeentes en ondernemers nadenken hoe we in Nederland de vruchten optimaal kunnen plukken van de groei van het toerisme.”


Toerisme Top

Het werkbezoek is georganiseerd in aanloop naar de Toerisme Top. De top is een initiatief van de provincie Overijssel en wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Op uitnodiging van de provincie Overijssel zijn wij op woensdag 10 oktober te gast in Deventer. Na een inspirerend plenair ochtenddeel willen we ’s middags tijdens break-out sessies in de historische binnenstad van Deventer met ondernemers, provincies, gemeenten en andere belangstellenden gericht werken aan de uitdagingen & kansen voor de bestemming Nederland in 2030. Het doel is tot een gezamenlijke aanpak te komen, zodat zo veel mogelijk steden en regio's kunnen profiteren van het groeiende toerisme, nationaal en internationaal.


Perspectief 2030

Parallel aan de Toerisme Top faciliteert NBTC daartoe het zogenaamde ´Perspectief 2030´, een gezamenlijke visie met initiële uitvoeringsagenda voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. De Toerisme Top neemt in deze co-creatie aanpak een belangrijke plek in, de contouren worden tijdens de top gepresenteerd.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/eerste-toerisme-top-in-overijssel.htm
Trefwoorden: toerisme, overtourism, undertourism, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...