Geplaatst op: 27-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Madurodam bouwt vijfde indoor attractie

Madurodam bouwt vijfde indoor attractie
De bouw van de inmiddels vijfde indoor attractie van Madurodam, de Waterwolf, is op stoom. Hoewel de spectaculaire familieattractie pas in de eerste helft van september open gaat voor het brede publiek, trok het gemaal de Cruquius (schaal 1:2) gisteren al veel bekijks toen de zes balansarmen werden ingehesen.


Madurodam investeert 1,5 miljoen euro in de Waterwolf, de grootste investering die het bedrijf ooit deed in één attractie. De show in de Waterwolf duurt 5 tot 6 minuten en per show kunnen ongeveer 30-35 personen beleven hoe het is om van water land te maken. Madurodam trok vorig jaar 700 duizend bezoekers en staat daarmee in de top 5 van best bezochte Nederlandse themaparken. Van alle bezoekers komt 57% uit Nederland en 43% uit het buitenland. Madurodam investeert sinds 2014 in indoor  attracties:

  • 2014 Zo groot is Oranje: een voetbalexperience over het EK  ?88
  • 2015 Hof van Nederland: schuif aan bij de Eerste Vrije Statenvergadering
  • 2016 Het verhaal van George: het levensverhaal van George Maduro, naamgever én oorlogsheld
  • 2017 Nieuw Amsterdam: een interactieve familie-attractie die het verhaal vertelt over de Nederlandse roots van New York

Met het bereiken van het hoogste punt van het imposante gebouw was het tijd om één van de meest in het oog springende elementen in te hijsen: de zes balansarmen die onderdeel zijn van ’s werelds grootste stoommachine, welke bezoekers binnenkort zelf mogen gaan bedienen. Net als bij het echte gemaal in Haarlemmermeer zullen ook deze gietijzerenreuzen binnenkort in Madurodam in beweging gezet gaan worden.



Het verhaal van de droogmakerij

De naam van de nieuwe indoor attractie is een verwijzing naar de bijnaam van het verwoestende binnenmeer, de Waterwolf, dat tussen de 15e en 19e eeuw hele dorpen wegvrat. In de spectaculaire indoor attractie de Waterwolf beleven bezoekers in Madurodam binnenkort zelf tijdens een spectaculaire show hoe de Nederlanders met ’s werelds grootste stoommachine het immense Haarlemmermeer omtoverden tot land. Een indrukwekkend verhaal over Hollandse daadkracht, over landwinning in de 19e eeuw, en hoe gemalen zoals het gemaal de Cruquius ons land tot op de dag van vandaag droog weten te houden.


Sinds de oprichting in 1952 doneert Madurodam haar opbrengsten aan goede doelen voor kinderen, jaarlijks tussen de 600.000 en 700.000 euro. In totaal is dat momenteel bijna 34 miljoen euro.

Link: https://www.Madurodam.nl/Waterwolf
Trefwoorden: attractieparken, nieuwe attracties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.