Designer Outlet Roermond populairste attractie van ons land
Interview met Rudolf van Gompel, General Manager van Designer Outlet Roermond.
Het
van oorsprong Britse bedrijf McArthurGlen voert in de Designer Outlet
Roermond meerdere innovaties uit. De magneet van Midden-Limburg verwacht
in 2018 acht miljoen bezoekers. De ambitie is om binnen enkele jaren de
grens van tien miljoen bezoekers te passeren. Met een on-Nederlands
groeimodel weet Rudolf van Gompel hoe je leisure succesvol maakt. Omdat
Pleisureworld werkt aan een opdracht voor Midden-Limburg (zie kader)
ligt het voor de hand dat adviseur Hans van Leeuwen sprak met een van de
General Manager van Designer Outlet Roermond, Rudolf van Gompel.
Op donderdag 1 november 2018 organiseren Pleisureworld NRIT naast de Designer Outlet de tweede editie van de succesvolle vakdag Zet je Regio op de Kaart. Wordt geïnspireerd met echte cases van voorlopers in de branche en leg contact met andere professionals uit het werkveld die ook vooruit willen. Onderdeel van het programma is een backstage tour op de Outlet en een inspirerende keynote van Rudolf van Gompel. Schrijf nu alvast voordelig in!
Wat is het geheim van Designer Outlet Roermond?
Van
Gompel: "Designer Outlet Roermond is de grootste en meest succesvolle
outlet van Europa met 185 winkels, een zeer breed portfolio van luxe,
premium en lifestylemerken tegen gereduceerde prijzen. Uitstekende
horeca, geweldige serviceverlening en veel wisselend entertainment maken
het tot een compleet dagje uit, 363 dagen per jaar. We hebben 6.600
parkeerplaatsen op eigen terrein. Maar onze centre service ambities gaan
verder dan dat. Dit jaar implementeren we handsfree shopping met
bellboys die je tassen dragen en het gratis kunnen lenen van paraplu’s
en telefoonopladers. In de playground voor de kids onderzoeken we de
mogelijkheden voor het creëren van een crèche om papa en mama rustig te
kunnen laten winkelen. Daarnaast zijn we, voor de vele intercontinentale
gasten, een taxfree office en een shipment service aan het ontwerpen.
Ook onderzoeken we de mogelijkheden van valet parking, premium parking
en carwash.”
Designer
Outlet Roermond hecht veel waarde aan het continu verbeteren van het
product.
"Iedere werknemer van Designer Outlet Roermond heeft het ‘Fresh Eyes Principle’ in zijn functieprofiel staan: de verplichting om te allen tijde met frisse ogen te kijken naar alles wat er gebeurt. Kijken alsof je een gast bent die ons voor het eerst bezoekt: Wat valt je op? Wat klopt er niet? Wat kan beter? We nodigen voortdurend gerenommeerde professionals uit en vragen om feedback. Laatst hadden we bijvoorbeeld de ex-CEO van Selfridges op bezoek, waar we waardevolle kritiek van mochten krijgen. En we organiseren studietrips naar leaders van de retail, hospitality en leisure branche. Zo mochten we een paar maanden geleden van het management van De Efteling leren hoe zij de beleving van consument centraal stellen in al hun attracties.”
Midden-Limburg zoekt nieuwe kaskraker De regio Midden-Limburg verdiept zich al enkele jaren in de potentie van toeristische en recreatieve ontwikkelingen in dit gebied. De organisatie Samenwerking Midden-Limburg is nu concreet op zoek naar economische versterking van deze sector en nieuwe impulsen waarmee dit deel van de provincie jaarrond aantrekkelijker wordt. Doel van het project is om Midden-Limburg een ‘elk-weerbestemming’ te maken door één of twee beeldbepalende bovenregionale trekkers toe te voegen aan het bestaande aanbod. Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële bedrijven de regio weten te vinden? Samenwerking Midden-Limburg heeft daarom Pleisureworld ingeschakeld voor het invullen van een acquisitietraject. De samenwerking binnen dit project omvat op bestuurlijk niveau de gemeenten Weert, Nederweert, Maasgouw, Leudal, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren, Beesel en de VVV Midden-Limburg. |
Hoe bereikt Designer Outlet Roermond die grote aantallen bezoekers?
De
Designer Outlet houdt er een uitgekiende marketing- en mediastrategie
op na, op relevante online-, en offline-kanalen in de landen om ons
heen. Ook innovatieve vormen als bijvoorbeeld invloedrijke bloggers en
vloggers worden ingezet. Rudolf vertelt: "Daarnaast zijn we trots op
onze privilege club met meer dan 800.000 fans van ons Outlet, met wie we
een betekenisvolle waardevolle relatie hebben. De intercontinentale
toeristen bereiken we middels onze eigen tourism-offices in het verre
oosten, en onze goede contacten met allerlei touroperators in binnen- en
buitenland.”
"Het meest waardevolle en schaarse bezit van onze gasten is hun tijd. Het gemiddelde verblijf in het Outlet is iets meer dan 3 uur (zonder de reistijd en een eventueel bezoek aan de binnenstad van Roermond). Wij zien het als onze verplichting om die tijd van onze gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Dat geldt voor mij en mijn team, maar ook voor onze beveiligingsteams, schoonmaakteams en verkeersregelaars. Maar dus ook voor de winkeliers, hoteliers en restaurateurs in de binnenstad. Met z’n allen zijn we verantwoordelijk om de bestemming Roermond zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Iedere gast moet weggaan met de gedachte: "dat was geweldig, ik kom snel weer een keer terug.”
Wat maakt funshoppen zo populair?
Volgens Van Gompel zorgt de opzet van een charmant dorpje met een fraaie architectuur, in een stijl die is geïnspireerd door de architectuur van het Maasland, ervoor dat de bezoeker er echt even tussenuit is en zichzelf kan verwennen met de mooiste merken en goede horeca. Zogenaamd In centre entertainment draagt hier aan bij. In Roermond zorgt ook de nabijheid van de historische binnenstad voor een aantrekkelijk dagje uit.
7,5 miljoen funshoppende bezoekers In 2017 verwelkomde Designer Outlet Roermond netto bijna 7,5 miljoen bezoekers. Dit is na aftrek van 1,8 miljoen bezoekers die ook nog het centrum van Roermond bezochten en daarna op diezelfde dag terugkwamen. 70% van de bezoekers komt uit een straal van 90 minuten reistijd, waarvan het overgrote deel in de reistijd van 60-90 minuten. 30% van de bezoekers komt van verder weg. Uit het laatste onderzoek kwamen gasten uit meer dan 120 verschillende landen naar voren. Veel gasten komen uit China, Indonesië, Rusland, Midden-Oosten en Japan. Het Designer Outlet trekt zowel mannelijke als vrouwelijke shoppers die de diversiteit in het merkenportfolio waarderen. Die variëteit zorgt voor verschillende bezoekers, van welgestelde toeristen tot millennials. 26% van de bezoekers valt in de leeftijdsklasse 18-29 jaar. Dit geeft aan dat deze online generatie nog steeds graag winkelt in fysieke winkels, mits de beleving geweldig is. |
Welke kansen zijn er voor meer samenwerking in Midden-Limburg?
Van
Gompel ziet met de ambitie om te groeien naar 10 miljoen netto
bezoekers per jaar samenwerking met zowel lokale ondernemers als de
overheid als een must. Ook de samenwerking in Midden-Limburg is een kans
om meer toeristen te bereiken uit de Randstad, België en Duitsland.
"Het merendeel van de Duitse gasten beseft zich nu pas dat Roermond een
prachtig watergebied heeft wanneer ze vanuit een van de restaurants naar
de Maasplassen kijken! Daarnaast liggen er grote mogelijkheden op
toerisme uit de andere Europese landen en intercontinentaal. Dat lijkt
moeilijker, maar vergeet niet dat deze gasten veel langer blijven, en
per hoofd heel veel meer te besteden hebben.”
"We gaan flink investeren in twee soorten entertainment: met de ene variant kom je onverwacht in aanraking. Het verrast je, omdat we het niet aangekondigd hadden. De tweede variant is het soort entertainment dat we aankondigen in de media of via het membership. Entertainment dat een trigger is om te besluiten ons te bezoeken.”
Voor meer informatie over Designer Outlet Roermond: www.designeroutletroermond.nl