Geplaatst op: 31-08-2018
Auteur: Hans van Leeuwen
Pleisureworld NRIT

Campingpark De Bongerd, terechte winnaar van de Award Het Vakantiepark van de Toekomst

"Er blijven voor ons genoeg uitdagingen over"

Campingpark De Bongerd, terechte winnaar van de Award Het Vakantiepark van de Toekomst
De tweede editie van de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst leverde een nieuwe winnaar op voor de prestigieuze Award Het Vakantiepark van de Toekomst. Nadat de Beerze Bulten er in 2017 met deze prijs vandoor ging, was nu de eer voor Campingpark De Bongerd in Tuitjenhorn waar Wilma en Peter Vriend de kar trekken en perfect weten in te spelen op de almaar toenemende verwachtingen van de consument.


Het zijn juist deze topbedrijven die op de Vakdagen andere recreatieondernemers inspireren zodat ze hun eigen bedrijf van nieuwe impulsen kunnen voorzien. Vandaar dat wij van Pleisureworld NRIT het voortouw nemen en daarmee de totale branche weten te inspireren. Bedrijven als de Bongerd onderscheiden zich van de grote massa door innovatie, belevenissen, storytelling en optimale gastvrijheid. Wij hebben Campingpark De Bongerd al heel veel jaren gevolgd en doen hier verslag van onze kijk op dit bijzondere bedrijf in de provincie Noord-Holland. Uiteraard vragen wij de winnaar om een reactie.


Het DNA versleuteld in alle details van het bedrijf


Een terechte Award Winnaar

Wie de Award Het Vakantiepark van de Toekomst in ontvangst mag nemen, kan er prat op gaan dat dit een bewijs is van uitzonderlijke prestaties binnen de sector. Het is een beloning van meerdere experts die verbonden zijn aan Pleisureworld NRIT. Wij willen de totale vrijetijdmarkt continu triggeren de consument op de eerste plaats te zetten. Dat betekent luisteren naar wat de gast verwacht en wenst en die input vertalen naar bijzondere prestaties op de werkvloer. Het leuke van de Bongerd is dat zij voortdurend bezig zijn met hun vak en dat beloond zien door de consument met positieve reviews. Als erkende ANWB Top Camping heeft het vakantiepark via Booking.com een 8.9 en bij gastenvertellen.nl een 8.6. Van Pleisureworld NRIT kregen zij dit jaar de hoogste beloning door de uitverkiezing tot Het Vakantiepark van de Toekomst 2018. De bevindingen van de jury zijn:

  • Eigenwijze manier van professioneel ondernemen
  • Ongekende winnaarsmentaliteit die samen met medewerkers (bij de Bongerd noemen ze die samenwerkers) het bedrijf tot ongekende hoogte laat presteren
  • Familietraditie (gestart vanuit een boomgaard) is versleuteld in het DNA van het recreatiepark als onderdeel van de totaalbeleving
  • Trendsettend in creëren van unieke belevenissen en een voorbeeld voor collega’s
  • Dagrecreatie- als onderdeel van de totale bedrijfsvoering met oog voor de regio
  • Voorbeeld voor totale gastvrijheid- & hospitalitybranche
  • Introductie van de Boompasabonnementen voor binding met de regio.
  • Combinatie van verblijfs- en dagrecreatie met horeca en daardoor een jaarrondexploitatie met als belangrijkste voordeel een stabiel basisteam van samenwerkers, het hele jaar door.

Het nieuwe kamperen

De Bongerd is de terechte winnaar van de Award Het Vakantieark van de Toekomst 2018 omdat zij de camping hebben uitgebouwd met dagattractie(park) de Holle Bolle Boom. Zij introduceerden bovendien als een van de eerste recreatiebedrijven in eigen beheer professionele theaterproducties en entertainment. Bekende characters zijn Vlegel de Egel en Koning Pa-Radijs van de Holle Bolle Boom. Ook beschikt men naast een klein buitenzwembad over een innovatieve indoor waterspeeltuin die uniek is in zijn soort: de Holle Bolle Plons.


Fantastische eigen unieke conceptontwikkeling


Met een bouwkundige achtergrond heeft Peter een passie voor alles wat met techniek en bouwen te maken heeft. Dat heeft er mede toe bijgedragen dat er een unieke waterspeeltuin is ontstaan, gecombineerd met outdoor- en gethematiseerde speeltoestellen. Bijzonder is dat men zich met alle dagrecreatieve voorzieningen en activiteiten (als het Sprookjesatelier, Sinterklaas en Kerst) ook gericht heeft op de regio. Hier is men ook succesvol in het faciliteren van evenementen voor families en de zakelijke markt met feesten en partijen. De horeca is al jaren een belangrijke pijler voor het succes. Het was vooral Wilma die hier met sfeer en entourage haar stempel op heeft weten te drukken. Dat is meteen al zichtbaar wanneer men de receptie betreedt met een bijzondere ambiance van een warm welkom.


Het o zo bekende theaterspektakel bij de Bongerd voor op en top plezier


Een vleugje Disney

Insiders weten dat de dinsdag steevast de vrije dag is voor het ondernemersechtpaar en vandaar dat zij de officiële bekendmaking niet persoonlijk hebben kunnen bijwonen. Die dag benutten ze al jaren met als doel inspiratie op te doen door ergens in den lande bij een collega-recreatieondernemer op bezoek te gaan. Ook kom ik Peter en Wilma regelmatig tegen in het buitenland en heb ik het geluk gehad een aantal buitenlandse studiereizen te mogen organiseren met hun beide als deelnemer. Zo zijn wij onder andere op bezoek geweest bij Puy du Fou, Les Bois Aux Daims in Frankrijk maar ook bij CenterParcs Woburn Forrest in Engeland. Je zult ze evenwel nooit betrappen op klakkeloos kopiëren van de daar opgedane kennis maar ze gebruiken die om een eigen unieke attracties te realiseren. Dat geldt ook voor de eventuele nieuwe verhuuraccommodaties. Zo bieden zij ook via Bookings.com hotellodges aan.


Strategische wendbaarheid cruciale succesfactor

Uiteraard heeft men ook bij de plannenmakerij wel eens tegenslagen moeten overwinnen. Ik weet nog goed dat ik met Peter vlak voor de crisis gesproken heb om de uitbreidingsplannen tijdelijk te vertragen. Maar ook heeft men toen, om gezond te blijven, het personeelsbestand moeten aanpassen aan de omstandigheden. Dit betekende even een adempauze in de almaar voortschrijdende vernieuwingsdrang om het totale bedrijf naar een hoger plan te tillen. Maar het zijn juist in deze omstandigheden waarin echte winnaars zich onderscheiden en het lef hadden in de crisis Het Nieuwe Kamperen te introduceren.

Het meerjarenplan voor Het Nieuwe Kamperen


Een belangrijke succesfactor is dat Wilma en Peter bijna wekelijks ergens in binnen- en of buitenland hun blik te verruimen. Ze hebben een brede interesse en kijken ook naar attractieparken, winkelcentra, musea, of strandpaviljoens, waarbij het economische model natuurlijk leidend is. Zo weet ik dat zij onlangs uiteraard ook een dagje op bezoek zijn geweest in de Culturele hoofdstad van Europa; Leeuwarden. Door al die bezoeken hebben ze een referentiekader opgebouwd wat nodig is om je onderneming telkens opnieuw uit te vinden en daardoor aantrekkelijk te blijven voor de gasten. Het gaat hierbij om strategische wendbaarheid waardoor de Bongerd in al die jaren nog steeds relevant en het een gezonde onderneming voor de toekomst is.


Wat betekent het winnen van deze Award?

"Deze Award geeft inspiratie om door te gaan, niet om alleen in stenen en speeltuinen te investeren maar ook in de organisatie en ons team van samenwerkers. Zij zijn immers de software van ons product.


Hoe was het afgelopen hoogseizoen en hebben jullie nog plannen?
"Het afgelopen hoogseizoen was pittig, heerlijk en zakelijk zeer geslaagd.

  • Pittig om met een team van samenwerkers te presteren tijdens twee hittengolven. Dagelijks hebben we aanpassingen moeten doen zoals het verplaatsen van shows vanuit het te warme theater naar buiten, onder de schaduw van de bomen. Het verruimen van openingstijden en toch de zorg om onze samenwerkers niet te lange dagen te laten maken.
  • Heerlijk om de gasten te zien genieten van een mooie zomer. Nederland staat als vakantieland weer op de kaart.
  • Zakelijk zeer geslaagd, al onze labels en afdeling zitten in de plus en de kosten hebben wij goed in de hand.

Plannen hebben we in overvloed en deze zomer inspireert om door te bouwen aan het waterpark. Welke fase en welk budget beschikbaar zijn, zal in het najaar besloten worden”. En dat typeert Peter en Wilma Vriend: kort, zakelijk en to-the-point met alweer hun blik gericht op de toekomst en de dag van morgen. Het kan altijd weer beter. Een mooie voorbeeld bedrijf waar de totale branche trots op mag zijn.


Zwembeleving in De Holle Bolle Plons


Wie wordt de winnaar van 2019?

Voor 2019 bent u van harte welkom bij de Vakdag op de locatie van Safari Resort Beekse Bergen waarvoor wij nu alweer druk in de weer zijn een uniek programma samen te stellen. Daar wordt de bekend gemaakt wie de opvolger zal zijn van Campingpark De Bongerd. Voor meer informatie: https://bongerd.nl/


Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Pleisureworld NRIT
Contact : Hans van Leeuwen
mobile : +31 (0) 653394506
e-mail : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype : hansvanleeuwen1958
web : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, noord-holland

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...