Brabant trekt meer buitenlands bezoek
Het aantal gasten in Brabantse logiesaccommodaties steeg de eerste zes maanden van 2018 in vergelijking met dezelfde periode in 2017 met 3,3 procent; de overnachtingen groeiden met 1,6 procent. Positief is dat buitenlandse gasten in toenemende mate Noord-Brabant weten te vinden wat resulteerde in 7,7 procent meer gasten en 6,3 procent extra overnachtingen van buitenlanders. Heleen Huisjes, directeur van Visit Brabant reageert enthousiast: "We zien dat onze strategie om in te zetten op meer internationaal bezoek en short stay werkt. Brabant had qua internationaal bezoek echt wat in te halen en in de cijfers zien we al enige jaren een positieve ontwikkeling die ook in het eerste halfjaar van 2018 weer wordt bevestigd.”
Binnenland: lichte groei
Vanuit de binnenlandse markt zag Brabant meer gasten (+1,4 procent) maar een lichte afname van het aantal overnachtingen (-0,2 procent). Dat kwam vooral door een daling van zowel het aantal gasten als overnachtingen (-4,1 procent) op vakantieparken. Brabant heeft van oudsher een groot aanbod van vakantieparken "We zien ook dat een deel van de parken investeringen nodig hebben en zich minder meer op toerisme richt”, stelt Heleen. "Dat vertekent het beeld wat want nieuwe parken in het hogere segment als het Safari Resort Beekse Bergen of het Loonsche Land van de Efteling doen het prima. Die parken zijn erg in trek en zeer geschikt voor het aantrekken van meer buitenlands bezoek.”
Buitenland: sterke groei
Opvallend sterk was de groei van het internationaal bezoek aan
hotels: 9,3 meer gasten, 12,5 procent meer overnachtingen. Brabant ontving in
totaal 437 duizend buitenlandse hotelgasten die 730 duizend overnachtingen
realiseerden. Ook de binnenlandse markt groeide heel behoorlijk (7,2 procent) naar
716 duizend gasten die meer dan 1 miljoen overnachtingen realiseerden. Om meer
internationale bezoekers te trekken, werkt Visit Brabant met thema’s die weer
aansluiten op de Holland City Strategie. Heleen Huisjes: "Wij hebben heel
bewust gekozen om via thematische programma’s als Van Gogh, Design of volgend
jaar 75 jaar bevrijding met eigen verhalen
en aanbod aan te sluiten bij de landelijke campagnes van het NBTC.”
Belangrijke rol voor Eindhoven Airport
Brabant zet sterk in op de Belgische en Duitse markt maar profiteert ook van frequente vliegverbindingen op Zuid-Europese landen via Eindhoven Airport. Volgens Heleen is Brabant voor toeristen interessant vanwege de combinatie van natuur en stad. "We zien heel veel fietsrecreanten die tijdens hun bezoek ook andere activiteiten ondernemen.” Uitdagingen zijn er ook. "We moeten ondernemers nog meer helpen de meertaligheid op orde te krijgen en ondernemers moeten actiever aan de slag met reviewmanagement. Ben er bewust van hoe mensen op social media over je praten en doe daar ook wat mee. Daar hebben we veel op ingezet en zie je stap voor stap goede verbeteringen.”