Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit
Photo by Alexandra Golovac on Unsplash
Op 13 september 2018 organiseren Schuttelaar & Partners, Albron en Jongeren Op Gezond Gewicht het landelijk congres Gezond Uit met als doel het aanbod van gezonde voeding in de gehele leisuresector te verhogen. Dat er überhaupt een Taskforce Gezond Uit is hebben we te danken aan de verbazing van Suzanne van der Pijll over het ongezonde voedingsaanbod in pretparken en dierentuinen.


Tijdens bezoeken aan pretparken en dierentuinen zag Suzanne vooral ongezond voedingsaanbod dat grotendeels bestond uit friet, saucijzenbroodjes, ijsjes en frisdranken. Zij besloot om dit aan te pakken en startte het initiatief Gezond Uit. Doel van het initiatief is om samen met partijen uit de leisure sector het aanbod gezonde voeding te verhogen.

Op dit moment zijn twaalf dagattracties aangesloten bij de Taskforce Gezond Uit: Apenheul, ARTIS, Safaripark Beekse Bergen, Burgers’ Zoo, Dierenpark Amersfoort, Dolfinarium, Duinrell, Avonturenpark Hellendoorn, NEMO Science Museum, Het Scheepvaartmuseum, Toverland en Wildlands Adventure Zoo Emmen.


2015: Consumenten willen graag gezondere voeding

Suzanne is managing partner bij communicatie- en adviesbureau Schuttelaar & Partners en heeft zich vanaf 2015 met tomeloze energie ingezet voor het initiatief Gezond Uit. Zo heeft in 2015 een consumentenonderzoek laten uitgevoeren onder meer dan 500 bezoekers van een dagje uit. Uit het onderzoek bleek dat bijna driekwart van de bezoekers het goed vindt als dagattracties gezonde producten promoten. 45% vond ook dat er niet voldoende aanbod is van groente en fruit en dat er op basis van wat dagattracties aanbieden, het lastig is om een gezonde keuze te maken. De belangrijkste conclusie was dat de grootste groep consumenten te verleiden is tot een gezonde maaltijd wanneer er meer gezonde keuze is.


2016: Parken scoren slecht bij de menukaartentest

Het jaar daarop heeft Schuttelaar & Partners de menukaarten van 31 pretparken en dierentuinen geïnventariseerd met als doel inzicht te verkrijgen in het gezonde aanbod/lunch bij Nederlandse dagattracties. Voor de beoordeling van een gezonde lunch zijn de criteria van de Schrijf van Vijf toegepast. In het onderzoek is gekeken of de dagattracties de volgende vijf gezonde alternatieven in het assortiment hebben: een bruin brood met gezond beleg (bv. groente (spread) of kaas), groentesoep, maaltijdsalade, een gezond tussendoortje (zoals fruitsalade of snack groente) en een gezond kindermenu. Uit de inventarisatie bleek dat vooral vette, zoute en zoete lunchgerechten op het menu staan. Slechts een op de vijf dagattracties biedt een gezonde alternatief voor kinderen. In vergelijking met andere dagattracties, was het aanbod in dierentuinen het meest gezond.


2017: Positieve trend naar meer gezonde voeding

In 2017 werd dit onderzoek herhaald met een uitbreiding van de onderzoeksgroep. In totaal zijn 47 dagattracties onderzocht waaronder 15 pretparken, 16 dierentuinen, 9 musea, 6 sportcentra en 1 natuurpark (Het Nationaal Park De Hoge Veluwe). In vergelijking met de meting uit 2016 bleek er een positieve trend richting een gezonder voedselaanbod te zijn. Zeven dagattracties haalden de maximale score. Alle onderzochte dagattracties hadden een gezond broodje in het assortiment. Musea hadden gemiddeld het gezondste aanbod. Een gezonde alternatieve voor kinderen bleef echter achter.


2017: Presentatie op Voedseltop

In januari 2017 heeft S&P het initiatief Gezond Uit gepresenteerd op de Voedseltop. Het doel van de Taskforce Gezond Uit is kennisuitwisseling en het delen van best practices. Samen kijken zij hoe we het aanbod en de vraag van gezonde producten verhoogd kan worden in de leisure sector.


Wat is Gezond Uit? Met Gezond Uit gaan dagattracties aan de slag om bezoekers een leuk, lekker en gezond voedingsaanbod aan te bieden.

Hoe? Door kennisuitwisseling in de Taskforce, organiseren van een landelijk congres, onderzoeken maken, opstellen van een 8-punten plan waaraan zich de Taskforce Gezond Uit gecommitteerd heeft.


2018: Impact vergroten met landelijk congres

Na een succesvolle eerste jaar, wil Suzanne de impact van het initiatief vergroten. "We hebben gekozen om een groot, landelijk congres te organiseren waaraan alle dagattracties in Nederland mogen deelnemen. Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, zijn ook producenten, cateraars en leveranciers uitgenodigd.” Voor, tijdens en na het congres wordt gebruik gemaakt van #gezonduit. Gezond Uit heeft een Instagram-account (@gezonduit) en een LinkedIn-account (Gezond Uit). Inschrijven voor het congres kan op: https://www.gezonduit.nl/

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, horeca, eten, gezondheid

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...