Geplaatst op: 07-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit
Photo by Alexandra Golovac on Unsplash
Op 13 september 2018 organiseren Schuttelaar & Partners, Albron en Jongeren Op Gezond Gewicht het landelijk congres Gezond Uit met als doel het aanbod van gezonde voeding in de gehele leisuresector te verhogen. Dat er überhaupt een Taskforce Gezond Uit is hebben we te danken aan de verbazing van Suzanne van der Pijll over het ongezonde voedingsaanbod in pretparken en dierentuinen.


Tijdens bezoeken aan pretparken en dierentuinen zag Suzanne vooral ongezond voedingsaanbod dat grotendeels bestond uit friet, saucijzenbroodjes, ijsjes en frisdranken. Zij besloot om dit aan te pakken en startte het initiatief Gezond Uit. Doel van het initiatief is om samen met partijen uit de leisure sector het aanbod gezonde voeding te verhogen.

Op dit moment zijn twaalf dagattracties aangesloten bij de Taskforce Gezond Uit: Apenheul, ARTIS, Safaripark Beekse Bergen, Burgers’ Zoo, Dierenpark Amersfoort, Dolfinarium, Duinrell, Avonturenpark Hellendoorn, NEMO Science Museum, Het Scheepvaartmuseum, Toverland en Wildlands Adventure Zoo Emmen.


2015: Consumenten willen graag gezondere voeding

Suzanne is managing partner bij communicatie- en adviesbureau Schuttelaar & Partners en heeft zich vanaf 2015 met tomeloze energie ingezet voor het initiatief Gezond Uit. Zo heeft in 2015 een consumentenonderzoek laten uitgevoeren onder meer dan 500 bezoekers van een dagje uit. Uit het onderzoek bleek dat bijna driekwart van de bezoekers het goed vindt als dagattracties gezonde producten promoten. 45% vond ook dat er niet voldoende aanbod is van groente en fruit en dat er op basis van wat dagattracties aanbieden, het lastig is om een gezonde keuze te maken. De belangrijkste conclusie was dat de grootste groep consumenten te verleiden is tot een gezonde maaltijd wanneer er meer gezonde keuze is.


2016: Parken scoren slecht bij de menukaartentest

Het jaar daarop heeft Schuttelaar & Partners de menukaarten van 31 pretparken en dierentuinen geïnventariseerd met als doel inzicht te verkrijgen in het gezonde aanbod/lunch bij Nederlandse dagattracties. Voor de beoordeling van een gezonde lunch zijn de criteria van de Schrijf van Vijf toegepast. In het onderzoek is gekeken of de dagattracties de volgende vijf gezonde alternatieven in het assortiment hebben: een bruin brood met gezond beleg (bv. groente (spread) of kaas), groentesoep, maaltijdsalade, een gezond tussendoortje (zoals fruitsalade of snack groente) en een gezond kindermenu. Uit de inventarisatie bleek dat vooral vette, zoute en zoete lunchgerechten op het menu staan. Slechts een op de vijf dagattracties biedt een gezonde alternatief voor kinderen. In vergelijking met andere dagattracties, was het aanbod in dierentuinen het meest gezond.


2017: Positieve trend naar meer gezonde voeding

In 2017 werd dit onderzoek herhaald met een uitbreiding van de onderzoeksgroep. In totaal zijn 47 dagattracties onderzocht waaronder 15 pretparken, 16 dierentuinen, 9 musea, 6 sportcentra en 1 natuurpark (Het Nationaal Park De Hoge Veluwe). In vergelijking met de meting uit 2016 bleek er een positieve trend richting een gezonder voedselaanbod te zijn. Zeven dagattracties haalden de maximale score. Alle onderzochte dagattracties hadden een gezond broodje in het assortiment. Musea hadden gemiddeld het gezondste aanbod. Een gezonde alternatieve voor kinderen bleef echter achter.


2017: Presentatie op Voedseltop

In januari 2017 heeft S&P het initiatief Gezond Uit gepresenteerd op de Voedseltop. Het doel van de Taskforce Gezond Uit is kennisuitwisseling en het delen van best practices. Samen kijken zij hoe we het aanbod en de vraag van gezonde producten verhoogd kan worden in de leisure sector.


Wat is Gezond Uit? Met Gezond Uit gaan dagattracties aan de slag om bezoekers een leuk, lekker en gezond voedingsaanbod aan te bieden.

Hoe? Door kennisuitwisseling in de Taskforce, organiseren van een landelijk congres, onderzoeken maken, opstellen van een 8-punten plan waaraan zich de Taskforce Gezond Uit gecommitteerd heeft.


2018: Impact vergroten met landelijk congres

Na een succesvolle eerste jaar, wil Suzanne de impact van het initiatief vergroten. "We hebben gekozen om een groot, landelijk congres te organiseren waaraan alle dagattracties in Nederland mogen deelnemen. Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, zijn ook producenten, cateraars en leveranciers uitgenodigd.” Voor, tijdens en na het congres wordt gebruik gemaakt van #gezonduit. Gezond Uit heeft een Instagram-account (@gezonduit) en een LinkedIn-account (Gezond Uit). Inschrijven voor het congres kan op: https://www.gezonduit.nl/

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, horeca, eten, gezondheid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.