Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit
Tijdens bezoeken aan pretparken en dierentuinen zag Suzanne vooral ongezond voedingsaanbod dat grotendeels bestond uit friet, saucijzenbroodjes, ijsjes en frisdranken. Zij besloot om dit aan te pakken en startte het initiatief Gezond Uit. Doel van het initiatief is om samen met partijen uit de leisure sector het aanbod gezonde voeding te verhogen.
Op dit moment zijn twaalf dagattracties aangesloten bij de Taskforce Gezond Uit: Apenheul, ARTIS, Safaripark Beekse Bergen, Burgers’ Zoo, Dierenpark Amersfoort, Dolfinarium, Duinrell, Avonturenpark Hellendoorn, NEMO Science Museum, Het Scheepvaartmuseum, Toverland en Wildlands Adventure Zoo Emmen.
2015: Consumenten willen graag gezondere voeding
Suzanne is managing partner bij communicatie- en adviesbureau Schuttelaar & Partners en heeft zich vanaf 2015 met tomeloze energie ingezet voor het initiatief Gezond Uit. Zo heeft in 2015 een consumentenonderzoek laten uitgevoeren onder meer dan 500 bezoekers van een dagje uit. Uit het onderzoek bleek dat bijna driekwart van de bezoekers het goed vindt als dagattracties gezonde producten promoten. 45% vond ook dat er niet voldoende aanbod is van groente en fruit en dat er op basis van wat dagattracties aanbieden, het lastig is om een gezonde keuze te maken. De belangrijkste conclusie was dat de grootste groep consumenten te verleiden is tot een gezonde maaltijd wanneer er meer gezonde keuze is.
2016: Parken scoren slecht bij de menukaartentest
Het jaar daarop heeft Schuttelaar & Partners de menukaarten van 31 pretparken en dierentuinen geïnventariseerd met als doel inzicht te verkrijgen in het gezonde aanbod/lunch bij Nederlandse dagattracties. Voor de beoordeling van een gezonde lunch zijn de criteria van de Schrijf van Vijf toegepast. In het onderzoek is gekeken of de dagattracties de volgende vijf gezonde alternatieven in het assortiment hebben: een bruin brood met gezond beleg (bv. groente (spread) of kaas), groentesoep, maaltijdsalade, een gezond tussendoortje (zoals fruitsalade of snack groente) en een gezond kindermenu. Uit de inventarisatie bleek dat vooral vette, zoute en zoete lunchgerechten op het menu staan. Slechts een op de vijf dagattracties biedt een gezonde alternatief voor kinderen. In vergelijking met andere dagattracties, was het aanbod in dierentuinen het meest gezond.
2017: Positieve trend naar meer gezonde voeding
In 2017 werd dit onderzoek herhaald met een uitbreiding van de onderzoeksgroep. In totaal zijn 47 dagattracties onderzocht waaronder 15 pretparken, 16 dierentuinen, 9 musea, 6 sportcentra en 1 natuurpark (Het Nationaal Park De Hoge Veluwe). In vergelijking met de meting uit 2016 bleek er een positieve trend richting een gezonder voedselaanbod te zijn. Zeven dagattracties haalden de maximale score. Alle onderzochte dagattracties hadden een gezond broodje in het assortiment. Musea hadden gemiddeld het gezondste aanbod. Een gezonde alternatieve voor kinderen bleef echter achter.
2017: Presentatie op Voedseltop
In
januari 2017 heeft S&P het initiatief Gezond Uit gepresenteerd op de
Voedseltop. Het
doel van de Taskforce Gezond Uit is kennisuitwisseling en het delen van best
practices. Samen kijken zij hoe we het aanbod en de vraag van gezonde producten
verhoogd kan worden in de leisure sector.
Wat is Gezond Uit? Met Gezond Uit gaan dagattracties aan de slag om bezoekers een leuk, lekker en gezond voedingsaanbod aan te bieden. Hoe? Door kennisuitwisseling in de Taskforce, organiseren van een landelijk congres, onderzoeken maken, opstellen van een 8-punten plan waaraan zich de Taskforce Gezond Uit gecommitteerd heeft. |
2018: Impact vergroten met landelijk congres
Na een succesvolle eerste jaar, wil Suzanne de impact van het initiatief vergroten. "We hebben gekozen om een groot, landelijk congres te organiseren waaraan alle dagattracties in Nederland mogen deelnemen. Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, zijn ook producenten, cateraars en leveranciers uitgenodigd.” Voor, tijdens en na het congres wordt gebruik gemaakt van #gezonduit. Gezond Uit heeft een Instagram-account (@gezonduit) en een LinkedIn-account (Gezond Uit). Inschrijven voor het congres kan op: https://www.gezonduit.nl/