Geplaatst op: 07-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit
Photo by Alexandra Golovac on Unsplash
Op 13 september 2018 organiseren Schuttelaar & Partners, Albron en Jongeren Op Gezond Gewicht het landelijk congres Gezond Uit met als doel het aanbod van gezonde voeding in de gehele leisuresector te verhogen. Dat er überhaupt een Taskforce Gezond Uit is hebben we te danken aan de verbazing van Suzanne van der Pijll over het ongezonde voedingsaanbod in pretparken en dierentuinen.


Tijdens bezoeken aan pretparken en dierentuinen zag Suzanne vooral ongezond voedingsaanbod dat grotendeels bestond uit friet, saucijzenbroodjes, ijsjes en frisdranken. Zij besloot om dit aan te pakken en startte het initiatief Gezond Uit. Doel van het initiatief is om samen met partijen uit de leisure sector het aanbod gezonde voeding te verhogen.

Op dit moment zijn twaalf dagattracties aangesloten bij de Taskforce Gezond Uit: Apenheul, ARTIS, Safaripark Beekse Bergen, Burgers’ Zoo, Dierenpark Amersfoort, Dolfinarium, Duinrell, Avonturenpark Hellendoorn, NEMO Science Museum, Het Scheepvaartmuseum, Toverland en Wildlands Adventure Zoo Emmen.


2015: Consumenten willen graag gezondere voeding

Suzanne is managing partner bij communicatie- en adviesbureau Schuttelaar & Partners en heeft zich vanaf 2015 met tomeloze energie ingezet voor het initiatief Gezond Uit. Zo heeft in 2015 een consumentenonderzoek laten uitgevoeren onder meer dan 500 bezoekers van een dagje uit. Uit het onderzoek bleek dat bijna driekwart van de bezoekers het goed vindt als dagattracties gezonde producten promoten. 45% vond ook dat er niet voldoende aanbod is van groente en fruit en dat er op basis van wat dagattracties aanbieden, het lastig is om een gezonde keuze te maken. De belangrijkste conclusie was dat de grootste groep consumenten te verleiden is tot een gezonde maaltijd wanneer er meer gezonde keuze is.


2016: Parken scoren slecht bij de menukaartentest

Het jaar daarop heeft Schuttelaar & Partners de menukaarten van 31 pretparken en dierentuinen geïnventariseerd met als doel inzicht te verkrijgen in het gezonde aanbod/lunch bij Nederlandse dagattracties. Voor de beoordeling van een gezonde lunch zijn de criteria van de Schrijf van Vijf toegepast. In het onderzoek is gekeken of de dagattracties de volgende vijf gezonde alternatieven in het assortiment hebben: een bruin brood met gezond beleg (bv. groente (spread) of kaas), groentesoep, maaltijdsalade, een gezond tussendoortje (zoals fruitsalade of snack groente) en een gezond kindermenu. Uit de inventarisatie bleek dat vooral vette, zoute en zoete lunchgerechten op het menu staan. Slechts een op de vijf dagattracties biedt een gezonde alternatief voor kinderen. In vergelijking met andere dagattracties, was het aanbod in dierentuinen het meest gezond.


2017: Positieve trend naar meer gezonde voeding

In 2017 werd dit onderzoek herhaald met een uitbreiding van de onderzoeksgroep. In totaal zijn 47 dagattracties onderzocht waaronder 15 pretparken, 16 dierentuinen, 9 musea, 6 sportcentra en 1 natuurpark (Het Nationaal Park De Hoge Veluwe). In vergelijking met de meting uit 2016 bleek er een positieve trend richting een gezonder voedselaanbod te zijn. Zeven dagattracties haalden de maximale score. Alle onderzochte dagattracties hadden een gezond broodje in het assortiment. Musea hadden gemiddeld het gezondste aanbod. Een gezonde alternatieve voor kinderen bleef echter achter.


2017: Presentatie op Voedseltop

In januari 2017 heeft S&P het initiatief Gezond Uit gepresenteerd op de Voedseltop. Het doel van de Taskforce Gezond Uit is kennisuitwisseling en het delen van best practices. Samen kijken zij hoe we het aanbod en de vraag van gezonde producten verhoogd kan worden in de leisure sector.


Wat is Gezond Uit? Met Gezond Uit gaan dagattracties aan de slag om bezoekers een leuk, lekker en gezond voedingsaanbod aan te bieden.

Hoe? Door kennisuitwisseling in de Taskforce, organiseren van een landelijk congres, onderzoeken maken, opstellen van een 8-punten plan waaraan zich de Taskforce Gezond Uit gecommitteerd heeft.


2018: Impact vergroten met landelijk congres

Na een succesvolle eerste jaar, wil Suzanne de impact van het initiatief vergroten. "We hebben gekozen om een groot, landelijk congres te organiseren waaraan alle dagattracties in Nederland mogen deelnemen. Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, zijn ook producenten, cateraars en leveranciers uitgenodigd.” Voor, tijdens en na het congres wordt gebruik gemaakt van #gezonduit. Gezond Uit heeft een Instagram-account (@gezonduit) en een LinkedIn-account (Gezond Uit). Inschrijven voor het congres kan op: https://www.gezonduit.nl/

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, horeca, eten, gezondheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.