Geplaatst op: 21-09-2018
Auteur: Marc Gerlings

BTW verhoging openbaar vervoer heeft invloed

BTW verhoging openbaar vervoer heeft invloed

Stijgt het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, dan neemt daardoor naar verwachting het aantal gereisde kilometers met de trein af met 1,3 procent. Voorbus, tram en metro is dat 1 procent, verwacht hetKennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Prijsgevoeligheid diensten personenvervoer’. Andere invloeden bepalen sterker het reisgedrag.


Onderzoek effecten voorgenomen btw-verhoging

Het KiM onderzocht het effect van btw-verhogingen op de te verwachten vervoersstromen in het personenvervoer, op verzoek van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De voorgenomen btw-maatregel is onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen voor hervorming van het belastingstelsel van het kabinet-Rutte III.


Trein, bus, tram en metro beperkt prijsgevoelig

Het KiM onderzocht de effecten van een btw-verhoging van 6 naar 9 procent voor diverse vormen van vervoer.De verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent komt neer op 2,8 procent hogere gebruikskosten voor de trein. De prijselasticiteit voor de vraag naar treinvervoer in Nederland (in reizigerskilometers) is -0,45. De verwachting is dat de prijsverhoging ertoe leidt dat reizigers 1,3 procent minder treinkilometers gaan reizen.


De prijselasticiteit voor trein, bus, tram en metrovervoer is -0,36 procent. Hier neemt het aantal reizigerskilometers naar verwachting met 1 procent af. Uiteraard zijn deze elasticiteiten omgeven met onzekerheden.


Ontwikkeling ov-gebruik in praktijk afhankelijk van vele factoren

De genoemde percentages betreffen het te verwachten geïsoleerde effect van de btw-maatregel op de verandering in het aantal reizigerskilometers. In de praktijk is de ontwikkeling van het ov-gebruik afhankelijk van tal van factoren, waaronder de snelheid waarmee verschillende groepen reizigers hun gedrag kunnen aanpassen.


Prijselasticiteit voor straattaxivervoer en Waddenveren onbekend

De KiM-publicatie gaat ook in op de effecten op andere personenvervoerdiensten: de vraag naar straattaxivervoer en de Waddenveren. Een kwalitatieve analyse duidt erop dat voor deze typen vervoer de vraag beduidend minder dan evenredig afneemt met de stijging van de kosten voor het gebruik ervan (sterk prijsinelastisch). Redenen zijn dat voor dit vervoer minder alternatieven voor handen zijn, een groot deel van reizigers dit vervoer incidenteel gebruikt en de kosten dan een marginaal aandeel vormen in de totale kosten van de activiteit.

Trefwoorden: openbaar vervoer, prijs

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...