Geplaatst op: 20-09-2018
Auteur: Marc Gerlings
Pleisureworld NRIT
Publicatie: Recreatie & Toerisme, september 2018

Ondernemers zoeken ontwikkellocaties

Kwantiteit telt maar meer aandacht voor kwaliteit

Ondernemers zoeken ontwikkellocaties
Hotel, horeca en ontwikkellocatie De Rotonde langs de A2 bij Enspijk.

De trend naar meer luxe bij kampeerterreinen en bungalowparken geldt al lang. Dat merkt ook Maas recreatie bedrijfsmakelaardij. Directeur Klaas van Erp ziet bij de veranderingen in de markt van het recreatieve vastgoed dat ontwikkellocaties extra gewild zijn.


Kocht je vroeger een camping of bungalowpark dan was je dagelijks bezig met de exploitatie. Dat geldt anno 2018 ook maar de snelheid van innovaties zorgt er voor dat mensen die op zoek zijn naar recreatief vastgoed verder kijken dan de bestaande mogelijkheden. Het gaat niet meer om dat centrumgebouw en hoeveel groen er is, de potentiële ontwikkelingen worden alvast meegewogen in het koopproces.


Ontwikkelen in kwaliteit

"We zien veel vraag naar locaties maar meteen horen we potentiële kopers spreken over ontwikkelingen die zij in hun hoofd hebben. Gold vroeger nog dat ontwikkeling samenhing met kwantiteit van het aantal plaatsen, nu gaat de discussie steeds meer over het verbeteren van kwaliteit. De trend naar meer luxe daar houden kopers zich bewust mee bezig,” vertelt Klaas van Erp.


Dat zorgt ook voor een dynamisch koop- en verkoopproces. Veel ontwikkelingen zijn nog niet te voorzien maar nieuwe eigenaren kijken of bestaande gebouwen een opwaardering kunnen krijgen. Ook komt de vraag naar voren of er ruimte is voor kwalitatieve en kwantitatieve uitbreidingen. Klaas geeft verkopende partijen het advies mee om goed te kijken naar de kansen van een locatie. "Vertel meer over wat kan en benadruk zeker ook de sterke punten van het moment,” meldt Klaas. Dat geeft vertrouwen dat de exploitatie goed loopt en dat kopers zich al een voorstelling kunnen maken van de kansen die er zijn. Dat is geen eenvoudig proces want het vraagt om een creatieve instelling om de potentie te zien. Met voorbeelden kan dat dynamische proces ondersteund worden.


Trend ontwikkellocaties

Klaas: "Ontwikkellocaties, dat is toch wel de trend in recreatief vastgoed van het voorjaar en de zomer van 2018. Het maakt het vak van makelaar nog interessanter. We moeten altijd goed op de hoogte zijn van markttrends maar daarbij ook kunnen uitleggen wat dat kan betekenen op de schaal van de locatie. Vrijwel alle kopers zoeken naar groei. Hoe meer je dat in kwantiteit en kwaliteit kunt bieden, hoe soepeler het proces gaat. Bij veel overdrachten ben ik nu heel benieuwd hoe alle nieuwe concepten er over een paar jaar uitzien. Het vak van makelaar is er na de crisis die tot eind 2016 duurde een stuk leuker op geworden.”


Wil je meer weten over ontwikkellocaties en recreatief vastgoed, neem dan contact op met Klaas van Erp: 073-640 88 88.

Link: https://www.maasrbm.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, vastgoed

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...