Poppodia, festivals & steden: een mooie match
WOO HAH! en Roadburn zetten Tilburg internationaal op de kaart
De ‘grenzen’ tussen poppodia en festivals lijken te vervagen. Vroeger lag de programmering van poppodia in de zomermaanden zo goed als stil en toerden bands langs festivals. In de loop van de tijd werd het festivalseizoen langer en oversteeg het de zomerperiode. Podia gingen festivals buiten de eigen muren programmeren en leverden zo een bijdrage aan de economie en het profiel van een stad.
Het Tilburgse 013 is succesvol actief op de festivalmarkt. Met Roadburn Festival, het 4-daagse festival voor de liefhebber van hardere muziekstijlen, worden 013, de Spoorzone en eigenlijk het hele centrum van Tilburg in april overspoeld met Roadburn fans. Medio juli is het de beurt aan de internationale hiphop scene, die in en om Tilburg neerstrijkt om WOO HAH! mee te beleven. Tot vorig jaar vond ook WOO HAH! in de Tilburgse Spoorzone plaats, maar dit jaar wordt naar de grotere locatie van de Beekse Bergen uitgeweken. WOO HAH! is een coproductie van 013 en MOJO Concerts.
Om meer inzicht in de overwegingen achter deze festivals te krijgen, sprak Peter van der Aalst met Frens Frijns (directeur-bestuurder 013), Ruud Lemmen (hoofd programmering 013) en Jeps Salfischberger (senior booker MOJO Concerts en mede-initiatiefnemer van WOO HAH!).
Dit artikel is eerder verschenen in Uncover waar docenten en onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences in twintig verschillende bijdragen de festivalisering van de samenleving beschouwen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.
Wat waren voor jullie de overwegingen om met WOO HAH! te beginnen?
"Los van dat het enorm interessant en tof is om een festival te organiseren, waren er vanuit 013 zwaarwegende motieven om juist zo’n festival te beginnen. Het bouwen aan een festival, en daarmee het meer grip krijgen op de markt in dat genre, zorgt er namelijk voor dat er zowel meer aanbod als vraag voor dit genre in 013 te realiseren is”, vertelt Ruud.
"Met WOO HAH! beginnen had een dubbel doel”, vult Frens aan. "In eerste instantie kwamen de plannen voort uit de strategische keuze om het algehele profiel van 013 te versterken en te verfrissen. Na de verbouwing wilden we een actueler programma en daar was ook een actueler imago voor nodig. We besloten om ons, naast de heavy muziek, ook op urban, electronic music en alternative mainstream te focussen. En je kunt je naam niet beter vestigen dan met een eigen festival. Vandaar het plan voor WOO HAH!. Dat we voor hiphop kozen was natuurlijk geen toeval. De liefde voor die muziek en de wens om daarin een festival te organiseren bewogen ons automatisch die kant op. Gelukkig wilde ook MOJO een hiphop festival beginnen, dus we hadden meteen een goede match qua partner’’.
Jeps beaamt dat: "We willen met WOO HAH! het beste en grootste hip hop festival van Europa worden. Daarmee leggen we de lat hoog, dat hebben we vanaf de eerste dag gedaan. En tot nu toe niet onverdienstelijk.”
Waarom hebben jullie er eigenlijk voor gekozen om de festivals (ook) buiten 013 te programmeren?
Ruud: "Roadburn, dat al bijna 20 jaar bestaat, heeft zich de afgelopen jaren meer en meer als een stadsfestival geprofileerd. Meerdere locaties buiten de muren van 013 zijn enerzijds door logistieke en capaciteitsredenen ingegeven, anderzijds draagt het bij aan een daadwerkelijke festivalsfeer. Met WOO HAH! was het vanaf begin af aan de opzet om een groter festival neer te zetten, dus groter dan wat er überhaupt in 013 zou passen’’.
Zulke festivals veroorzaken nogal wat in een stad
Volgens Jeps is dat zeker waar. "WOO HAH! heeft Tilburg op de kaart van hiphop minnend Nederland en later ook de rest van de wereld gezet. Met name het snel groeiende succes, de keur aan grote, kleine, hippe en internationale namen, de setting en vooral ook het gastoptreden van A$ap Rocky hebben daar aan bijgedragen’’.
‘’Beide festivals trekken een heel divers, internationaal en groot publiek naar Tilburg. Publiek dat anders misschien wel nooit in Tilburg zou komen. We merken dat artiesten, en daarmee hun vaak grote fanbase, steeds liever naar Tilburg komen. Dat zet Tilburg verder internationaal op de kaart”, vult Ruud aan.
Frens: ‘’Economisch gezien dragen de festivals substantieel bij aan Tilburg. Alle hotels zitten vol, met prijzen die 3 tot 4 keer over de kop gaan. Alle terrassen en restaurants lopen vol. Qua beeldvorming voor de stad geven deze niche festivals Tilburg een hipper imago. Voor de bewoners van de stad verkleurt de stad een paar dagen, ze brengen de wereld naar de stad”.
Dus de Tilburgse ondernemers zijn blij met de festivals?
"Die zijn allemaal blij en dat laten ze ook duidelijk merken aan ons, maar ook aan andere soms gezamenlijke stakeholders’’, aldus Ruud. "In Tilburg noemen ze op de Korte Heuvel de start van Roadburn ook wel informeel ‘de start van het terras seizoen’, dus dat zegt wel wat”.
In hoeverre is het voor jullie belangrijk dat de festivals iets aan Tilburg bijdragen?
Frens: ‘’Dat is belangrijk. 013 staat letterlijk en figuurlijk midden in Tilburg en dus willen we dat onze belangrijkste evenementen onze stad kleuren. Wij hebben de stad nodig als onze foyer en de stad heeft ons nodig om vele duizenden mensen per jaar binnen te brengen. Dat is bij elk concert zo, bij Roadburn wordt dit uitvergroot. Prachtig als de stad goed aan 013 verdient, fantastisch als de stad zo gastvrij voor onze bezoekers is’’.
Jeps: ‘’Het is natuurlijk supergaaf dat WOO HAH! in mijn eigen stad is, dat het de stad veel traffic en business oplevert en dat er het hele jaar door meer hip hop naar Tilburg komt. Maar dat waren voor MOJO geen doorslaggevende argumenten. We hebben er vanaf het eerste moment wel voor gekozen om, naast het programmeren van internationale artiesten, ook de kracht van de stad en de provincie te gebruiken. We werken ook met lokale organisatoren, cateraars en ontwerpers”.
‘’Het is jammer dat we WOO HAH! niet voor de stad konden behouden. De spoorzone was echt een heel goede locatie en paste helemaal bij ons. De enorme groei die WOO HAH! doormaakt zorgde ervoor dat we een andere locatie moesten zoeken. Ook zeker een mooie locatie en fantastisch voor het festival, maar het blijft ook jammer dat het niet bij ons om de hoek is’’, aldus Frens.
Hoe kijken bestuurders, ambtenaren en citymarketeers van Tilburg eigenlijk tegen WOO HAH! en Roadburn aan?
Ruud: "Die zijn zeer gecharmeerd van de festivals. Los van steun via bijvoorbeeld citymarketing en de evenementensubsidie, komen ze ook jaarlijks een kijkje nemen’’.
WOO HAH! Lil Dicky Fotografie Daniel Wolters
"De stad heeft enorme moeite gedaan om WOO HAH! voor de stad te kunnen behouden. Er is intensief gekeken naar hoe we met passen en meten WOO HAH! in de stad konden organiseren en laten groeien. Dat is uiteindelijk niet gelukt, omdat naast WOO HAH! ook Tilburg zelf flink in beweging is.
Roadburn wordt gezien als één van de belangrijkste festivals van de stad en de groei richting Spoorzone wordt ook financieel substantieel ondersteund’’, vult Frens aan.
Hoe kijk je in het algemeen tegen het programmeren van eigen festivals buiten de muren van het eigen podium aan? Is dat een ontwikkeling die doorzet?
Frens: ‘’In een tijd waarin festivals steeds belangrijker worden is het als poppodium goed om hieraan mee te doen. We hebben de contacten, we snappen de business. Waarom dan andere organisatoren hierin laten stappen?”.
Jeps vult aan: "Voor een bedrijf als MOJO geldt dat het samenwerken met partners buiten het bedrijf ons scherp en creatief houdt. Een landelijke partij als MOJO die met een lokale partner samenwerkt is een optelsom van the best of both worlds”.
Ruud: ‘’Het is gewoon vooral heel leuk. Er komt een heel andere dynamiek bij kijken en als programmeur of organisator kan er veel meer daadwerkelijk gecureerd worden. Of het meer gaat gebeuren op andere plekken kan ik niet inschatten, maar mochten wij ruimte zien dan zouden wij zelf nog wel een festival erbij willen organiseren. Misschien heeft het wel te maken met het ondernemende karakter van onze organisatie. Om die reden past het misschien wel juist goed bij ons om dit soort dingen te doen”.
APA: Aalst, P. (2018). Poppodia, festivals & steden: een mooie match, Uncover, 2 (1), 16-17