Geplaatst op: 26-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019
Helsinki en Lyon zijn door de Europese Unie verkozen tot European Capitals of Smart Tourism 2019. De EU wil daarmee de steden belonen voor hun bijzonder prestaties op het gebied van toegankelijkheid, duurzaamheid, digitalisering en cultureel erfgoed en creativiteit.


De competitie werd dit jaar voor het eerst gehouden op initiatief van het Europese Parlement. 38 steden uit 19 verschillende landen hadden zich kandidaat gesteld voor de titel. Helsinki en Lyon scoorden uitstekend op de vier beoordelingscategorieën. Vier andere steden scoorden op deelgebieden erg goed en worden ook als winnaars uitgeroepen. Dat zijn voor toegankelijkheid Malaga, voor duurzaamheid Ljubljana, voor digitalisering Kopenhagen en voor cultureel erfgoed en creativiteit Linz. De prijzen worden op de Europese Toerismedag op 7 november uitgereikt.


Commissaris Elzbieta Bienkowska verantwoordelijk voor de Europese markt is trots op de bijzondere prestaties van Helsinki en Lyon: "Ons doel is het toerisme in de EU duurzamer te maken door innovatieve oplossingen van steden in de etalage te zetten. Ik geloof dat het initiatief voor de European Capital of Smart Tourism daarbij helpt doordat er een framework komt van best practices zodat steden van elkaar leren en er nieuwe partnerschappen ontstaan.” Volgens Biezkowska is toerisme belangrijk voor de Europese economie en moeten we effectiever samenwerken om duurzaam te kunnen groeien.


Kenmerken van een Europese hoofdstad voor smart toerisme


Toegankelijk: Fysiek toegankelijk voor reizigers met speciale behoeften, ongeacht leeftijd, sociale of economische situatie, met of zonder lichamelijke beperkingen. Gemakkelijk bereikbaar en met een uitgebreid openbaar vervoerssysteem.


Duurzaam: Het streven naar een evenwichtige instandhouding en verbetering van de natuurlijke omgeving en hulpbronnen met behoud van de economische en sociaal-culturele ontwikkeling.


Digitaal: Het aanbieden van innovatieve informatie, producten, diensten, ruimten en ervaringen op het gebied van toerisme en horeca, afgestemd op de behoeften van de consument door middel van op ICT gebaseerde oplossingen en digitale instrumenten.


Cultureel en creatief: Vindingrijk gebruikmaken van het culturele erfgoed en de creatieve sectoren voor een verrijkte toeristische ervaring.

Link: https://eu.eventscloud.com/ehome/200180911/registration/
Trefwoorden: toerisme, duurzaam toerisme, stedelijk toerisme, awards, europa, eu

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.