Geplaatst op: 03-10-2018
Auteur: Hans van Leeuwen
Pleisureworld NRIT

Siblu Villages: 19 Franse Vakantieparken met een uniek business model

De markt in mobile homes groeit jaarlijks met 10%

Siblu Villages: 19 Franse Vakantieparken met een uniek business model
Siblu Villages uit Frankrijk heeft momenteel 19 vakantieparken in haar portefeuille. De parken zijn allemaal in eigendom en het businessmodel is vanuit Nederlands oogpunt beslist bijzonder te noemen. Al sinds de jaren tachtig werkt deze van origine Britse organisatie aan een gestage opmars. Het is niet uitgesloten dat ze de komende jaren ook buiten Frankrijk op overnamepad gaan.

In het kader van onze Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst bezocht ik Les Charmettes om zelf aan den lijve te ervaren waarin Siblu Villages zich in weet te onderscheiden en sprak met directeur operations Mikael Quilfen. Sinds twee jaar is Siblu actief op de Nederlandse markt om meer toeristische vakantieboekingen te realiseren zodat het rendement wordt verhoogd alsmede de huurinkomsten van de eigenaren die op hun parken een mobile home bezitten en verhuren.


Groot showterrein met mobile homes

Wie een van de parken van Siblu Villages bezoekt, treft er altijd een uitgebreide receptie aan voor een hartelijke ontvangst waar meerdere talen worden gesproken. Opvallend is het grote showterrein met de mooiste, nieuwe en tweedehands mobile homes voor de verkoop. Het lijkt er net aan toe te gaan als bij de meeste autodealers. Verkopers strak in het pak die gasten ontvangen en verleiden de investering van hun leven te doen in een unieke vakantievilla op een van de vakantieparken van Siblu Villages.


"Onze business is uniek met een omzet die voor 80% bestaat uit de verkoop- en opbrengsten van de plaatsvergoeding in mobil homes en voor 20% uit de verhuur”, zegt Quifen. "Wij verkopen jaarlijks zo’n 2.000 Mobilhomes waarvan 50% nieuw; de overige worden onderhands verhandeld of verkocht op een van onze showterreinen. Wij verkopen Franse en Engelse mobile homes die wij samen met de fabrikanten speciaal ontwerpen zodat ze geschikt zijn voor onze potentiele kopers.” Ze richten zich voor de verhuur op families met kinderen. De kopers komen uit de regio waarbij men bereid is zo’n twee uur te rijden. "Een toekomstige eigenaar wordt door ons geadviseerd welk type het meeste kan opbrengen bij verhuur. Dat betekent dat ze een groot gedeelte van hun investering kunnen terug verdienen. Het is de optimale vrijheid in een eigen luxe mobile home op een viersterren vakantiepark waar ze hun vakantiedroom kunnen realiseren: Vakantie vieren dicht bij huis of op een luxe vakantiepark in een mooie toeristische natuurlijke omgeving.”



"Iedereen mag zelf de regie voeren op de verhuur aan vrienden, familie of bekenden maar de verhuur loopt ook via onze eigen verhuurorganisatie”, vertelt Quifen die aangeeft niet met touroperators te werken. "Er is bij ons geen vaste provisie-afdracht per verhuurd object maar iedere bezitter van een mobile home geven wij een adviesrichtprijs. Dat hangt af van type chalet, luxe, interieurpakket en de uitrusting met twee badkamers en/of meerdere slaapkamers en in welk seizoen de verhuur plaatsvindt.” Een jaarplaats op een park van Siblu kost tussen de € 1.000,- en € 7.000,- per jaar. Een minimale opbrengst bij verhuur in het hoogseizoen bedraagt zo’n € 600,- per week. "De meeste van onze eigenaren maken in het voorseizoen en slechts een of twee weken in het hoog seizoen zelf gebruik van de accommodatie. De jaarlijkse kosten voor een eigen vakantieplek worden hiermee betaalbaar voor een grote doelgroep.”


Het komt ook voor dat Siblu mobile homes inruilt. "Zo hebben wij onlangs een situatie gehad waarin een echtpaar hun 3 slaapkamer mobile home heeft ingeruild voor één met slechts één slaapkamer maar wel met meer woonruimte, luxe en wellness.” Quifen ziet de aankoop van een mobile home niet als een pure investering. "Het is net zoals een auto die je voor enkele jaren gebruikt en als hij aan vervanging toe is dan komt er een nieuwe. En dat mag geld kosten. Overigens is onze grootste doelgroep kopers rond de vijftig jaar.”


De ligging en onze zwembaden maken het verschil

Siblu kiest altijd voor locaties in een toeristische omgeving en het zwembad speelt een belangrijke tol. "Bij ons is het zwembad het visitekaartje. Afhankelijk van de regio al of niet met een ruim overdekt zwembad. Natuurlijk met voldoende waterglijbanen en de nieuwste watersprayparken. Rond om het zwembad zorgen wij voor voldoende horecapunten en is er veelal een restaurant met terras dat uit kijkt op het zwembad. Met uitzondering van de restaurants en supermarkten hebben wij alles in eigen beheer.” Zo bieden ze in de schouderseizoenen altijd een horecafaciliteit.



"De ouders willen graag comfortabel op vakantie in een veilige omgeving en dat is wat wij ze bieden”, vertelt Quifen. "We hebben ook geïnvesteerd in onze eigen mascottes en kiezen voor optimale zwemveiligheid met onze gediplomeerde life guards. Wij investeren elk jaar minimaal 12 miljoen aan landscaping en het voorzieningenniveau met de nodige faciliteiten zodat alle locaties er altijd tip top uitzien. Uiteraard hebben wij de gebruikelijke sportieve en recreatieve voorzieningen die men op een vakantiepark mag verwachten.” Aan glamping doen ze niet mee en ook zul je slechts zelden stenen bungalows tegen komen. "Dat heeft allemaal te maken met de opbrengst en de mogelijkheid om doorlopend het product te vernieuwen.” Het hele jaar door werken 700 medewerkers bij Siblu wat in het hoogseizoen kan oplopen tot wel meer dan 1.700 medewerkers. Voor het entertainment programma werken ze met muzikanten en dansers uit verschillende landen uit Europa.


Meer vroegboekingen en Nederlandse gasten

"Wij zagen het afgelopen jaar meer vroegboekingen terwijl de last minute achter bleef. Dat was volgens ons een gevolg van de Wereldkampioenschappen Voetbal”, verklaart Quifen. De gasten komen uit Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Duitsland en Spanje. Sinds twee jaar zijn ze ook actief op de Nederlandse markt met als doel meer Nederlandse gasten naar de parken te trekken. "Dat lukt goed en het aantal Nederlandse gasten is in het tweede jaar al meer dan verdriedubbeld. Mede daarom hebben we op verschillende parken meer Nederlandse vakantiekrachten aangenomen.” Quifen verwacht niet dat zijn parken last krijgen van permanente bewoning. "Dat komt door de Franse wetgeving die heel streng toeziet op de regel dat alle parken minimaal drie maanden gesloten moeten zijn. Er is dus geen jaarrond exploitatie. Daarbij willen wij juist het vakantie gevoel uitstralen om zodoende in de mooie weken een volle bezetting te creëren met eigenaren of toeristen.”



Voor het komend seizoen wil Siblu haar boekingssysteem flexibeler instellen voor het reserveren van 1 overnachting, short stay of een hele zomervakantie van enkele weken. De jaarlijkse groei van de organisatie bedraagt telkens 10%. Een streven dat zij ook voor de komende jaren willen vasthouden.


Resumé

Het was voor mij een bijzondere ervaring om als gast de afgelopen zomer een dergelijke opzet van een vakantiepark te ervaren. Opvallende zaken waren de professionele verkooporganisatie en showroom van mobile homes. Een warm welkom met een receptie waarbij medewerkers meertalig kunnen assisteren. Een centraal hart op het vakantiepark waar je zelfs een beetje het CenterParcs gevoel krijgt van luxe, comfort en veiligheid met mooie zwembaden. Wie de website bezoekt, ziet dat het een commerciële organisatie is die laat zien dat er veel te beleven valt door de enorme hoeveelheid aan activiteiten. De bijzondere mix van eigenaren en vakantiegangers met een toeristisch aantrekkelijk aanbod maken dat er toch sprake is van een vakantiepark in plaats van een chaletpark.


Vakdag: Het Vakantiepark van de Toekomst


Volgend jaar tijdens de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst op 21 mei 2019 op Safari Resort Beekse Bergen zal Siblu Villages een van de sprekers zijn.


Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Pleisureworld NRIT
Contact : Hans van Leeuwen
mobile : +31 (0) 653394506
e-mail : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype : hansvanleeuwen1958
web : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl



Link: http://www.siblu.nl/
Trefwoorden: verlbijfsrecreatie, bungalowparken, chaletparken

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...