Geplaatst op: 08-10-2018
Uitgever: NRIT

Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi

Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi

Op zaterdag 6 oktober was de feestelijke prijsuitreiking van de prijsvraag Utrecht Wereldberoemd. Van ruim 140 ingezonden ideeën presenteerden tien finalisten hun idee om het erfgoed in de provincie Utrecht in het zonnetje te zetten en met Swing by, Say hi wordt Utrecht wereldberoemd!


Ontdek de schommels en beleef het erfgoed vanuit een ander perspectief. Dat is waar het winnende idee Swing by, Say hi over gaat. Al schommelend bouwen we volgens bedenker Adjo Tjon bruggen naar het verleden, heden en de toekomst. Bij het ontwikkelen van de schommels wil ze kunstenaars betrekken, zodat het echt plekken worden waar je naar op zoek gaat. De jury was onder de indruk van haar idee omdat het voor alle doelgroepen toegankelijk is, online met offline verbindt en draait om beleving.

De Top drie
De eerste plaats was voor Swing by, Say hi, op de voet gevolgd door EARTH, Art Festival Utrecht die tweede werd en de derde plaats ging naar De Utrechtse 2-daagse.
Het idee EARTH, door Eamon Quinlan, gaat over een jaarlijks tweedaags festival dat plaatsvindt op de Utrechtse Heuvelrug, met focus op creativiteit en duurzaamheid. De jury roemde het idee vanwege het ambitieniveau, het feit dat het identiteit kan geven aan het Nationaal park de Utrechtse Heuvelrug en dat het aansluit bij het actuele thema gezond, stedelijk leven. De Utrechtse 2-daagse van Jasper Versteege is een jaarlijks terugkerende tweedaagse fietstocht die je door het prachtige landschap langs de hoogtepunten van de provincie voert. Dit idee werd gewaardeerd om de jaarlijkse Utrechtse traditie die het zou kunnen worden, en de verbindende functie die het kan invullen voor het erfgoed in Utrecht.

De publieksprijs
De meeste stemmen zijn verzameld door Jan Visser met zijn Pop-Up Hangmat Paradijs die er met de Utrecht Wereldberoemde fiets vandoor ging!

De overige finalisten
De overige finalisten wonnen een luchtballonvaart boven de provincie. 


Link: https://www.utrechtwereldberoemd.nl/challenges
Trefwoorden: prijsuitreiking, prijsvraag

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...