Geplaatst op: 10-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

ToerismeTop: Gastvrij Nederland pleit voor Nationale Regisseur Toerisme

ToerismeTop: Gastvrij Nederland pleit voor Nationale Regisseur Toerisme
Photo by Benny Jackson on Unsplash

Vandaag is Deventer het toneel voor de eerste Nationale ToerismeTop. Op de top praten overheid, toeristische organisaties, bedrijfsleven en andere belanghebbenden met elkaar over plannen voor een betere spreiding van toerisme in Nederland. Dat is hard nodig want het aantal toeristen dat ons land bezoekt groeit van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030. Ondernemers verenigd in Gastvrij Nederland pleiten op de top voor een Nationale Regisseur Toerisme. Verantwoordelijk staatssecretaris Keijzer die ook op de ToerismeTop is, moet volgens Gastvrij Nederland de regie pakken.


Volgens voorzitter Kees van Wijk kan een duurzame groei van de gastvrijheidssector prima samengaan met behoud van leefbaarheid van de omgeving. "Voorwaarde is wel dat de overheid daar coördinerend in optreedt en een Nationaal Regisseur Toerisme aanstelt.” De eerste Toerismetop is volgens Van Wijk een goed initiatief, maar verdient vervolg. De gastvrijheidssector is de afgelopen jaren explosief gegroeid, maar daar zit ook een keerzijde aan. "Deze top doet recht aan het economische belang van de sector voor Nederland.”


Belangrijke economische sector

Gastvrijheidsbedrijven bieden gezamenlijk werk aan maar liefst 761 duizend mensen. Gasten uit binnen- en buitenland besteden jaarlijks 82 miljard euro aan hotelovernachtingen, op campings, in de horeca, aan museumbezoek, pretparken en dergelijke. Dat is ruim 4 procent van wat er in Nederland wordt verdiend. Toerisme staat dan ook in de top 5 van meest bijdragende sectoren in Nederland.


Perspectief 2030

Op de top wordt Perspectief 2030 gepresenteerd: een nationale visie voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Perspectief 2030 moet ervoor gaan zorgen dat er een balans komt tussen zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. Hierin is toerisme geen doel maar een middel waar de Nederlander zelf beter van wordt. Nederland moet als bestemming in 2030 vooral lovable, livable en valuable zijn. Dit is een keerpunt in het beleid dat eerder vooral in het teken van groei stond. Volgens Conrad van Tiggelen directeur Marketing van NBTC is het belangrijkste verschil dat vanaf nu vooral gedacht wordt vanuit de bewoner. "Wat is er nodig in een stad of regio en kan toerisme daar een bijdrage aan leveren?” In de optiek van Conrad moeten we toerisme vooral niet als doel zien: "Toerisme is een middel tot iets waar de Nederlander zelf beter van wordt.”


Uitdaging voor de toekomst

De groei van het (inter)nationale toerisme geeft volgens Gastvrij Nederland zeker buiten de Randstad een belangrijke economische impuls; banen en voorzieningen als gevolg van (extra) bezoekers zijn daar meer dan welkom. Maar toerisme heeft ook een keerzijde. De druk van bezoekers op bepaalde hotspots, zoals het centrum van Amsterdam of Giethoorn is te hoog. Bewoners klagen dat de leefbaarheid

in de knel komt.


Samenwerking gastvrijheidssector belangrijk

De uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen. Onder meer een verantwoord spreidingsbeleid is daarvoor van groot belang. De sector kan dit echter niet alleen. "Coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur, ruimtelijke ordening en marketingcommunicatie tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden is noodzakelijk”, aldus Van Wijk. "Het zijn allemaal beleidsvelden die toerisme en recreatie raken.”


Nationale Regisseur Toerisme

De Nationale Regisseur Toerisme moet alle betrokken partijen: bedrijven, bewoners, bezoekers, lokale en regionale/provinciale bestuurders, bij elkaar brengen, in gesprek laten gaan met elkaar en laten samenwerken. Kees van Wijk: "Gastvrij Nederland roept verantwoordelijk staatssecretaris Keijzer op om de kansen en de ambitie van de sector te honoreren. Pak de regie, voorkom versnippering. Help ons de groei in goede banen te leiden. Wij zorgen dan voor een gevarieerd, aantrekkelijk en kwalitatief hoogstaand aanbod van voorziening en en activiteiten.”

Trefwoorden: beleid, toerisme, overtourism, drukte, spreiden

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.