Branche presenteert Perspectief 2030: Bewoners centraal
Nederland verwacht in 2030 een verdubbeling van het aantal internationale toeristen. Dit vraagt om een nieuwe aanpak, waarbij het doel is dat alle Nederlanders profiteren van toerisme, dus zowel bewoners, bezoekers als bedrijven.
120 experts schetsen perspectief
De eerste aanzet van het Perspectief 2030, dat in een uitvoerig cocreatieproces is samengesteld met 120 experts uit sectoren als toerisme, mobiliteit, onderwijs en cultuur, bewoners en bestuurders, is een keerpunt voor toeristisch Nederland en stelt groei niet meer centraal. Volgens NBTC-directeur Jos Vranken vragen de komende tien jaar om een andere aanpak dan de afgelopen tien jaar. De ambitie is dat in 2030 iedere Nederlander profiteert van toerisme. Uitdaging is dat wereldwijd het toerisme blijft groeien en Nederland een aantrekkelijke bestemming is. In de optiek van Vranken moeten we inzetten op het verleggen van toeristenstromen waarbij hij een vergelijking maakte met het Nederlandse watermanagement. "We zijn wereldwijd geroemd om het verleggen van waterstromen en we moeten nu zorgen dat we in het verleggen van toeristenstromen ook toonaangevend worden. Dat betekent dat we actief richting moeten geven aan de groei.”
Verleiden wordt het nieuwe spreiden
Eerder sprak staatssecretaris Mona
Keijzer van Economische Zaken en Klimaat op de ToerismeTop van grote
economische kansen die toerisme biedt maar benadrukte ook de andere
kant van de medaille waar bewoners last hebben van de drukte.
Helaas was de staatssecretaris met veel mooie woorden naar Deventer gekomen maar met weinig concrete maatregelen. We moeten het doen met het bestaande culturele aanbod, het Holland Travel Ticket en de bestrijding van criminaliteit op vakantieparken. Keijzer ontkrachtte wel direct de mythe dat spreiding toeristen uit
Amsterdam gaat halen. "We moeten toeristen verleiden andere mooie
plekken in Nederland te bezoeken. Verleiden wordt het nieuwe
spreiden”, hield ze de zaal voor. Daarvoor moeten steden en regio's
vooral geloof hebben in de eigen kracht en meer gaan samenwerken. "We
moeten het diverse aanbod van Nederland als een parelsnoer aan elkaar
rijgen zodat de voordelen van deze mooie sector ook ten goede komen
aan de regio.” Daarvoor is nog wel wat werk te verzetten want niet
overal is volgens Keijzer het aanbod op orde.
Toerisme blijft groeien
De toerismesector groeit hard, naar verwachting bereikt het aantal binnen- en buitenlandse toeristen en recreanten dat Nederland ontvangt recordhoogtes richting 2030. Het aantal internationale toeristen groeit mogelijk met minimaal 50%, van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030 en het aantal binnenlandse toeristen groeit naar verwachting met 27%, van 24 miljoen in 2017 tot bijna 31 miljoen in 2030.
"De verwachte groei biedt grote kansen en zorgt tegelijkertijd ook voor knelpunten. Zo geldt voor veel plaatsen in Nederland dat ze nog onvoldoende profiteren van toerisme, terwijl de drukte op andere plekken overlast veroorzaakt”, aldus Vranken. "Daarom moeten bestuurders, bedrijven en bewoners samen aan de slag en investeren om iedere Nederlander te laten profiteren van toerisme. Het Perspectief 2030 geeft hiervoor een eerste aanzet.” Daarvoor moet de focus verschuiven van promotie en marketing naar ontwikkeling en bezoekersmanagement en is een lange termijnvisie noodzakelijk. Bestemmingen moeten volgens Vranken vooral toeristen kiezen die bij ze passen.
Investeringen en samenwerking nodig
Om de ambitie waarin iedere Nederland er in 2030 profijt heeft van toerisme te realiseren, staan vijf prioriteiten centraal:
- Lusten en lasten in balans: meer lusten van toerisme dan last
- Nederland overal aantrekkelijk : meer steden en streken op de kaart als aantrekkelijke bestemming
- Toegankelijk en bereikbaar: eenvoudig te bereiken steden en streken
- Verduurzaming moet: leefomgeving met minder verspilling en vervuiling
- Een gastvrije sector: een gastvrij Nederland
Landelijke Data Alliantie
"Hiervoor is het nodig dat de overheid prioriteit geeft aan de bezoekerseconomie en daarin investeert en dat bedrijven, bewoners en bestuurders samenwerken”, stelde Vranken. "Ook ligt er een grote behoefte om werk te maken van verbeterde data en inzichten in onder andere bezoekersgedrag zodat we feiten en fictie kunnen scheiden. Want niet alle mensen op straat zijn bezoekers, en niet alle bezoekers zijn toeristen en niet alle toeristen zijn buitenlanders.” En met die stelling brak Vranken een lans voor een Landelijke Data Alliantie waar het Data Development Lab van NBTC, CELTH en CBS de eerste aanzet voor is. De eerste resultaten daarvan worden binnenkort op Trendrapport Live gepresenteerd in de vorm van een dashboard dat de Staat van de Bestemming Nederland weergeeft.
Op weg naar een actieagenda
De komende maanden wordt de eerste
versie van het Perspectief 2030 verder ingevuld en uitgewerkt tot concrete projecten. Volgend jaar is de ToerismeTop in Zeeland.