Geplaatst op: 11-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

RECRON en HISWA willen fuseren

RECRON en HISWA willen fuseren
RECRON en HISWA Vereniging gaan fuseren. Beide brancheorganisaties hebben veel gemeenschappelijke belangen en vullen elkaar op onderdelen aan. Na de fusie ontstaat een sterke organisatie waar alle leden baat bij hebben. De algemene besturen van beide verenigingen concludeerden medio september dat de meest intensieve samenwerkingsvorm, een fusie tot één nieuwe ondernemersorganisatie, de meeste voordelen biedt voor de aangesloten bedrijven. De nieuwe organisatie gaat onder een nieuwe naam opereren. Het merk HISWA dat ook een sterk consumentenmerk is, blijft wel voor bepaalde diensten behouden. Begin december mogen de leden van HISWA en RECRON zich over het voornemen van de besturen buigen en de knoop doorhakken.


De uitdagingen van ondernemers in de vrijetijd-, jachtbouw- en watersportsector zijn enorm. De markt verandert snel en de consument van nu en straks is onvoorspelbaar. Het vinden en binden van professionele vakmensen is een speerpunt en voorwaarde voor groei. Het borgen van belangen van ondernemers bij regionale en (inter)nationale overheden wordt complexer.


Voordelen fusie

Om beide verenigingen sterker te maken voor de toekomst van bovengenoemde sectoren, is een fusie noodzakelijk. De voordelen zijn legio. Zowel RECRON als HISWA hebben veel gemeenschappelijk en vullen elkaar op onderdelen goed aan. Beide merken staan goed bekend: RECRON vooral bij de overheid en HISWA vooral bij consumenten. RECRON heeft een groot ledenvolume en is sterk in lobby. HISWA heeft veel expertise op het gebied van marketing, promotie, productontwikkeling en waterbeleid. RECRON is met name expert op ruimtelijke ordening, sociaal beleid en ledenservice. De clubs versterken elkaar en daar hebben alle leden baat bij.


Drie afdelingen

Met deze fusie ontstaat een sterke autoriteit van 2.500 ondernemers. De bureauorganisatie bestaat uit 30 professionals. Er ontstaat één vereniging maar de bureauorganisatie wordt zo ingericht dat de belangen en expertise voor RECRON en HISWA-leden worden geborgd. Er komen straks drie afdelingen: een afdeling Leisure voor bedrijven in de vrijetijd, een afdeling Jachtbouw/ Watersport en er komt een afdeling Beleid en Advies waar specialisten samenwerken op het gebied van sociaal beleid, juridisch advies, productontwikkeling, trainingen en ledenvoordeelprogramma’s. De nieuwe organisatie komt onder leiding te staan van één directeur, waarschijnlijk wordt dat Geert Dijks, nu directeur van HISWA.


Merk HISWA blijft

Het merk HISWA blijf overeind. Bijvoorbeeld voor de erkenningen en certificeringen van bedrijven en personen. Maar ook voor de beurzen en exportprogramma’s als HISWA Holland Yachting Group. De leden van RECRON en HISWA Vereniging zijn straks aangesloten bij een grote en sterke professionele vereniging met veel invloed en kennis op het gebied van leisure en jachtbouw. Binnen de vereniging kunnen leden zich organiseren rond thema’s, regio’s of specifieke bedrijfsgroepen. De overheadkosten zullen dalen en er ontstaat ruimte om nieuwe dienstverlening te ontwikkelen. Voor dezelfde contributie krijgen de leden meer expertise en service.


RECRON heeft ruim 1.600 aangesloten ondernemers in de vrijetijdssector. Van kampeerbedrijven tot grote bungalowconcerns en van groepsaccommodaties tot buitensport- en dagrecreatiebedrijven. Deze ondernemingen zijn allemaal actief in toerisme, recreatie en vrijetijd. HISWA Vereniging heeft 850 leden en kent naast grote afdelingen op het gebied van jachtbouw en handel, een behoorlijk aantal leden dat actief is in de vrijetijdsector. Juist op dat vlak zijn RECRON en HISWA natuurlijke partners.


Het fusiebesluit wordt voorgelegd aan de Algemene Ledenvergaderingen van beide organisaties op donderdag 6 december 2018.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, watersport, brancheorganisaties

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...