Rol Utrecht Marketing verandert van marketing naar verbinding
Utrecht gebruikt data als bouwsteen voor verbinding
Utrecht is in beweging. De vierde stad van Nederland groeit explosief in het aantal bewoners en trekt meer en meer toeristen, zakelijke bezoekers en congressen. Des te belangrijker is het om regie te voeren op hoe de stad wordt gepercipieerd. En om tijdig in te spelen op trends en ontwikkelingen. Hoe pakt Utrecht Marketing dit aan? Het antwoord zit voor een groot deel in het verzamelen van data en het ontsluiten van kennis en inzichten.
Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme september 2018. Word vandaag nog lid van het enige echte vakblad in de vrijetijdseconomie.
"Je kan tegenwoordig niet meer zonder data om een goede en genuanceerde discussie te voeren. Het momentum in Utrecht is er”, constateert Joost de Vries, projectleider Onderzoek bij Utrecht Marketing. "Waar voorheen de Utrechtse musea, podia, festivals, hotels, horeca of bedrijven nauwelijks informatie met elkaar deelden, brokkelen nu de muren tussen alle gesloten overlegstructuren in de stad af. Men beseft dat het delen van informatie en kruisbestuiving van inzichten essentieel is om samen efficiënt verder te kunnen bouwen als het gaat om bijvoorbeeld het optimaliseren van het publieksbereik, het signaleren van kansen in marketingcommunicatie en het vergroten van de aantrekkelijkheid van de stad en de regio.”
Centraal kenniscentrum
Rijk van Ark, directeur Utrecht Marketing: "Utrecht Marketing kiest ervoor om data, onderzoek en inzichten leidend te laten zijn in de strategische keuzes voor de stad op het vlak van bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. Investeren in onderzoek en het kennisniveau van onze werknemers is erg belangrijk. Alleen op basis van feiten kan op creatieve wijze worden nagedacht over te nemen acties en besluiten.”
"We zijn hard op weg om het centrale, kwalitatieve kenniscentrum voor de stad te worden,” zegt Joost de Vries. "Dit doen we door zelf onderzoek op te starten of bestaande onderzoeken beter te benutten en te koppelen. De kennisbehoefte van onze partners uit de stad staat hierbij centraal: dit betekent goed luisteren en doorvragen naar de vraag achter de vraag.
"Goed luisteren en doorvragen naar de vraag achter de vraag”
Hierbij is het hebben van één centraal aanspreekpunt met daaraan gekoppeld een openbaar dataplatform, de Utrecht Barometer, essentieel om de inzichten te ontsluiten en te kunnen delen. De rol van Utrecht Marketing als organisatie verandert hierdoor: van pure marketingorganisatie naar een facilitator, adviseur en verbinder.”
Merkonderzoek Utrecht: bouwsteen voor verbinding
Het
strategische team met twee brand managers en een onderzoeksspecialist
vormen het hart van Utrecht Marketing. Dit team heeft een sterke stem in
alle issues over het merk Utrecht. Voor de herkenbaarheid en
concurrentiepositie van stad en regio is het van belang dat Utrecht een
sterk merk is. Wat belooft Utrecht als stad of regio te zijn? Waardoor
is zij herkenbaar, wat geeft de doorslag om voor Utrecht te kiezen als
je nadenkt over waar je gaat wonen of werken, een stedentrip boekt of
met je bedrijf verhuist?
De identiteit van Utrecht is een ‘verbindende creator’, bepaald aan de hand van Jungs archetypemodel. Utrecht geeft ruimte aan vernieuwers, ontdekkers, makers en early adopters. Utrecht verbindt mensen, ideeën en ambities. Verbonden aan die identiteit zijn de vier merkwaarden: Bright, Inspiring, Welcoming en Connecting. Ze geven aan hoe partijen in Utrecht met elkaar willen creëren. Utrecht belooft altijd te zullen inspireren, meldt de marketingorganisatie.
Joost de Vries: "Het merkonderzoek,
waarvan de nulmeting in januari 2018 is uitgevoerd, geeft antwoord op
deze vragen. De basis van het onderzoek bestaat uit de vier merkwaarden
van Utrecht, gekoppeld aan situaties (category entry points) en iconen
(brand assets). Het heeft daarmee strategische waarde en bepaalt welke
richting we opgaan. Een groot deel is voorspelbaar, maar er zitten een
paar dingen in die we niet wisten, of waarvan het handig is dat ze
preciezer zijn geworden. Met name het onderscheid naar doelgroepen en de
sterk uiteenlopende uitkomsten daarin, voorkomen dat we met hagel
schieten in onze boodschappen.”
Max Trienekens, brand manager Utrecht Marketing is blij met de focus op onderzoek: "Wat de merkaanpak uniek maakt is dat de invulling van de merkwaarden niet top down is opgelegd vanuit ons, maar dat we deze hebben opgehaald uit de stad. Rondom Utrecht Marketing staat het Brand Team Utrecht, bestaande uit vijftien verschillende bloedgroepen uit de stad, variërend van TivoliVredenburg tot Utrecht Science Park en van Jaarbeurs tot Rabobank.
Zij adviseren op strategisch niveau en zetten hun netwerk in. Het onderzoek wordt daardoor breed gedragen en de betrokkenheid is groot. We voorkomen hiermee dat de resultaten niet intern in een la verdwijnen, maar dat er samen met onze partners concrete kansen worden geformuleerd. Het merkonderzoek willen we elke twee jaar herhalen om zo onze inspanningen te kunnen volgen en te verantwoorden. Het vormt de bouwsteen voor verbinding.”
Thirty030: trotse ambassadeurs
Eén van de belangrijkste conclusies uit het merkonderzoek is dat de stad Utrecht onder haar bewoners een sterk en scherp profiel heeft. Alle kernwaarden worden goed tot zeer goed herkend. Bewoners zijn trots op hun stad, bevelen het aan en vinden Utrecht een fijne en inspirerende stad om te wonen. Ze zijn in feite de ambassadeurs van Utrecht.
"Onder
meer dit inzicht heeft geresulteerd in het project Thirty030: dertig
bevlogen ambassadeurs van onder de dertig jaar die samen vanaf oktober
Utrecht – stad én regio – vertegenwoordigen. Met Thirty030 geven we het
merk Utrecht een gezicht: verbindende creators, die samen de stad máken.
De dertig jonge ambassadeurs, met ieder een eigen expertise, vormen de
woordvoerders van Utrecht voor media en events. Ze worden uitgenodigd om
verslag te doen via de kanalen van Utrecht, om geïnterviewd te worden
door de media over een specifiek onderwerp in relatie tot de stad, of om
het podium te pakken tijdens events in of over de stad”, licht Max
Trienekens toe.
Highlights merk Utrecht Bewoners zijn trots op de stad, zien de gewenste merkwaarden en herkennen veel beeldbepalende, Utrechtse iconen.
|
Gezond Stedelijk Leven wordt lokaal en landelijk herkend
Een ander belangrijk strategisch inzicht uit het merkonderzoek is de bevestiging van de gemeentelijke ambitie om de stad en de regio te positioneren als dé stad van ‘Gezond stedelijk leven voor iedereen’. Deze positionering houdt in dat Utrecht een stad wil zijn waar gezondheid centraal staat in alles wat we doen. Een stad van gezonde inwoners in een gezonde leefomgeving, werkend aan een gezonde economie.
Het blijkt dat Utrecht ten opzichte van andere grote steden relatief goed scoort op ‘groen’ en ‘gezond’. Zowel de bewoners uit de stad als de provincie, maar ook de nationale bezoekers koppelen de stad sterk aan deze ‘Gezond Stedelijk Leven’-dimensies.
De
ingezette koers wordt dus herkend en geeft extra vertrouwen en een
motiverende impuls om deze profilering nog scherper te krijgen. Voor
Utrecht Marketing betekent dit inzicht dat het noodzakelijk is om bij
toekomstige projecten en initiatieven rekening te houden met de snelle
verstedelijking van de stad. Elke project verdient de vraag: hoe zorgen
we ervoor dat we het goede en groene van de stad koesteren en tegelijk de toekomst omarmen in een gezonde en leefbare stad?
Joost de Vries: "In samenwerking met de Gemeente Utrecht en de Economic Board Utrecht kiezen we voor projecten die goed aansluiten bij de gezonde, groene en stedelijke waarden. Een voorbeeld is het project Climate Planet, een grote wereldbol op het Jaarbeursplein, waarin bezoekers in aanraking komen met het klimaat en hoe zij zelf van de wereld een betere en duurzamere plek kunnen maken. Utrecht Marketing helpt de Gemeente en de uitvoerende organisatie om dit project op een impactvolle manier in de etalage te zetten.”
Keuze voor iconen
Tot slot
is in het merkonderzoek een set van beeldbepalende iconen voorgelegd met
de vraag hoe sterk men deze vindt passen bij de stad. De Domtoren, de
grachten en het Spoorwegmuseum blijken de sterkste iconen te zijn van
Utrecht voor nationale bezoekers, met nijntje en de Rietveldstoel als
belangrijke runner-ups. Deze iconen zijn als het ware sterk ingesleten
in het denken en handelen van mensen en zijn daarmee zinvol en eenvoudig
te behouden.
Bewoners herkennen bijna alle voorgelegde
iconen (architectuur, kunst, mensen) in tegenstelling tot de
internationale bezoekers. In het buitenland is het beeld van Utrecht
diffuus en niet duidelijk op te hangen aan één bepaald icoon. Men heeft
in het buitenland (Duitsland, België en Verenigd Koninkrijk) nauwelijks
een idee van de onderscheidende visuele aspecten van de stad.
Joost de Vries: "Deze uitkomst biedt ons een haakje om goed na te denken over de keuze van iconen, met name in relatie tot specifieke doelgroepen of (buitenlandse) markten. Welke beeldbepalende iconen gaan we extra in de etalage zetten of komen, bijvoorbeeld, in onze huisstijl en fotografie terug? Om deze afweging goed te kunnen maken worden zogenaamde ‘tafels’ opgezet. Deze tafels (in wording) zijn het concrete resultaat van de netwerkbijeenkomst ‘Utrecht inspireert’, georganiseerd door het Brand Team Utrecht en ‘powered by’ Utrecht Marketing. Op dit event kwamen 150 marketeers en creërende mensen bij elkaar om samen na te denken over hoe we gezamenlijk Utrecht kunnen versterken.”
Data als katalysator voor inspiratie
Het
merkonderzoek is een voorbeeld van hoe data een katalysator kan zijn
voor het leggen van verbindingen tussen mensen en organisaties. De
uitkomsten en trends zijn voer voor discussie en tegelijkertijd
inspireert het om vooruit te kijken naar de toekomst. Investeren in
onderzoek loont, met als voorwaarde dat je doelgericht data verzamelt,
die data op een heldere manier ontsluit, in gezamenlijkheid
concretiseert in kansen om vervolgens deze terug te geven aan de stad en
alle deelnemende partners.
Achtergrond merkonderzoek Het merkonderzoek is in samenwerking met onderzoeksbureau Blauw opgezet. De basis vormt een impliciete associatietest (IAT). Deze methodiek stelt het primaire, onbewuste gevoel centraal en integreert ook de reactiesnelheid van een respondent: hoe sneller men een bepaalde waarde, situatie of icoon vindt passen bij Utrecht, hoe sterker de mentale link. In totaal zijn 1400 respondenten ondervraagd via een online vragenlijst, verdeeld over vijf verschillende doelgroepen: bewoners Utrecht, bewoners Utrecht provincie, nationale bezoekers, nationale potentiële bezoekers en internationale (potentiële) bezoekers uit België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. |