Geplaatst op: 16-10-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantiegangers brengen herfstvakantie liefst door in eigen land

Ruim 6 op 10 Nederlanders kiezen tijdens herfstvakantie voor vakantie in eigen land. Duitsers kiezen vaker voor actieve vakantie, Nederlanders en Belgen voor samen ontspannen

Vakantiegangers brengen herfstvakantie liefst door in eigen land

Met de herfstvakantie in het vooruitzicht boeken veel Nederlanders een vakantie, het liefst in eigen land. Zo geeft 62 procent van de Nederlandse Center Parcs-gasten de voorkeur om met het gezin naar een vakantiepark in Nederland te gaan, gevolgd door een vergelijkbare vakantie in België (22 procent) en Duitsland (10 procent). Nederland is ook populair onder Belgen (41 procent) en Duitsers (32 procent). Daarentegen kiest ruim driekwart van de Fransen voor een vakantie in eigen land. Als zij al naar een bestemming in het buitenland gaan, kiest 18 procent voor België en slechts 4 procent voor Nederland. Dit blijkt uit gegevens van Center Parcs, waarin zij niet alleen de voorkeur voor een vakantiebestemming, maar ook culturele verschillen in kaart brengt.


De Fransen brengen de herfstvakantie het vaakst met hun familie of vrienden door: 43 procent boekt zes bedden of meer, in vergelijking met 33 procent van de Duitsers. Ruim 63 procent van de Nederlanders gaat met de kinderen naar Center Parcs op vakantie, maar Fransen komen nóg vaker met kinderen (77 procent). Een vakantie bij Center Parcs brengt kinderen, ouders en grootouders bij elkaar. Alle activiteiten en accommodaties zijn erop gericht om mensen van alle leeftijden samen te brengen. Zo blijkt uit eerder onderzoek dat ruim een kwart van de Nederlanders zegt dat hun kinderen liever met opa en oma op vakantie gaan dan dat zij een nieuwe spelcomputer cadeau krijgen. Ook geeft ruim twee derde aan dat meer tijd met elkaar doorbrengen de belangrijkste reden is om met drie generaties op vakantie te gaan.


Avontuur of spelletjes?

Als zij eenmaal vakantie vieren bij Center Parcs blijkt dat Fransen, Duitsers en Belgen sportiever zijn dan Nederlanders, die vaker voor een ontspannen samenzijn met familie en vrienden kiezen. Zo nemen de Fransen het meest actief deel aan het uitgebreide activiteitenaanbod in de vakantieparken van Center Parcs. Bijna een derde van hen doet hieraan mee, ten opzichte van 27 procent van de Nederlanders, 28 procent van de Belgen en 31 procent van de Duitsers. Hierbij hebben zij een ruime keuze uit een gevarieerd aanbod van allerlei leuke en avontuurlijke activiteiten voor jong en oud: van klimmen, wildwater-raften en duiken tot suppen, abseilen en laser gamen.


Duitsers brengen hun tijd tijdens de herfstvakantie het liefst op een actieve manier door. Zo staat Nederland weliswaar bekend als fietsland, maar stappen Nederlanders tijdens hun vakantie het minst vaak op de tweewieler. Duitse en Franse vakantiegangers stappen bij Center Parcs twee en drie keer vaker op de fiets dan Nederlanders. Zo maakt ruim een vijfde van de Franse bezoekers gebruik van de fietsverhuur van Center Parcs, terwijl dit slechts voor 7 procent van de Nederlanders geldt. 14 procent van de Fransen neemt zelfs zijn eigen tweewieler mee op vakantie, in vergelijking met slechts drie procent van de Nederlanders.


Bowlen met hele familie veruit favoriet

In één activiteit zijn alle nationaliteiten verenigd: bowlen. Deze activiteit die vaak samen met het hele gezin gedaan wordt, is op alle parken veruit favoriet, waarbij de Fransen de kroon spannen. Ruim 62 procent van de Fransen gooit weleens een strike tegen 60 procent van de Duitsers, bijna 43 procent van de Nederlanders en 31,5 procent van de Belgen.

Trefwoorden: herfstvakantie, vakantiepark, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...