Geplaatst op: 19-10-2018
Auteur: Marc Gerlings

8 trends reizen voor 2019

8 trends reizen voor 2019
Foto: Booking.com

Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips. Aan de hand van 163 miljoen gastbeoordelingen, en een onderzoek onder 21.500 reizigers uit 29 landen wereldwijd, heeft boekingssite Booking.com de acht reistrends voor 2019 opgesteld.


1. Reizen om te leren

Meer dan de helft (56%) van de reizigers zegt dat reizen ze nieuwe vaardigheden en inzichten heeft bijgebracht. In 2019 voorziet Booking.com bij alle generaties de wens om op reis iets nieuws te leren, evenals een groei in vakanties met focus op vrijwilligerswerk. 68% van de respondenten wil deelnemen aan een culturele uitwisseling en zo nieuwe vaardigheden leren, 54% geeft aan vrijwilligersvakantie te willen doen en 53% kiest voor internationale werkstages.


2. Zo gemakkelijk mogelijk

In 2019 wordt gemak de standaard als het gaat om technologische vernieuwingen op het gebied van reizen. De innovaties die volgens reizigers het meest aan zullen slaan, zijn degene die met artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en spraakherkenning praktische oplossingen bieden voor op reis. Denk daarbij aan het openen van je hotelkamer met je smartphone of een robot-conciërge die de taal van de gasten spreekt. 57% van de reizigers heeft interesse in oplossingen als een app voor real-time bagage tracking of één app die alles heeft voor het plannen en boeken van hun reis. Daarnaast heeft 31% belangstelling voor het idee van een ‘virtueel reisbureau’ in hun woonkamer, met bijvoorbeeld virtual assistants met spraakherkenning die reisvragen beantwoorden.


3. De ruimte lokt – op naar onbekend terrein

Als het gaat om reizen blijven we onze grenzen verleggen en daar hoort ook ruimtetoerisme bij. De reisindustrie en andere bedrijven gaan investeren in tests met ruimtereizen op aarde om ruimtereizen mogelijk te maken. Ze komen zo tegemoet aan de groeiende vraag van consumenten die de grote sprong willen wagen. 40% van de reizigers bevestigt dat ze het vooruitzicht van ruimtereizen fantastisch vinden, en zouden deze ervaring ook zelf overwegen (38%). Totdat ruimtereizen realiteit worden, kiest 60% van de reizigers voor avontuur onder zeeniveau.


4. Hoe persoonlijker, hoe beter

De generieke reisgidsen zijn verleden tijd en maken plaats voor kortere maar persoonlijk relevante content. Eenderde van de reizigers (34%) wil dat "iets” of iemand het moeilijke werk uit handen neemt en ze voorziet van reisaanbevelingen: 41% ziet graag dat bedrijven in de reisbranche gebruik gaan maken van technologieën als AI om reissuggesties te geven die gebaseerd zijn op eerdere reiservaringen. Het persoonlijke wordt steeds belangrijker; individuele aanbevelingen geven in toenemende mate richting aan elke reis.


5. Bewust op reis

In 2019 wordt er gekeken naar de sociale, politieke en milieugerelateerde problemen van een mogelijke reisbestemming voordat reizigers ook daadwerkelijk boeken: 48% van de reizigers vindt dat sociale problemen in een reisbestemming meewegen in de beslissing over een bezoek. Daarnaast zoeken reizigers steeds meer naar nieuwe en authentieke avonturen, en willen ze er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen - ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid. Platforms als Destination Pride voorzien bestemmingen van een score waarmee reizigers kunnen zien hoe LGBT+ vriendelijk deze zijn. 19% van de reizigers is van plan om in 2019 een Pride festival te bezoeken, waarvan bijna een derde (30%) tussen de 18 en 34 jaar is.


6. Pak het plasticprobleem aan

Millennials en Gen Z zoeken naar duurzaamheid in hun bestemming; accommodaties zoeken naar mogelijkheden om minder plastic te gebruiken en duurzamer te gaan werken. Meer dan een derde (37%) is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op een strand of een andere toeristische attractie.


Investeren in duurzame start-ups wordt in 2019 steeds belangrijker gevonden, omdat de reizigers die verantwoord willen reizen steeds kritischere vragen stellen over de duurzaamheid van hun bestemming en accommodaties. Als vanzelfsprekend leidt dat volgend jaar in de reiswereld tot een aantal nieuwe start-ups en allerlei andere bedrijven met een focus op het creëren van een nieuwe toekomst voor vele bestemmingen overal ter wereld, vaak met innovatieve technologie als uitgangspunt.


7. Op jacht naar ervaringen

Tweederde van de reizigers (60%) hecht meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt ‘Doen’ op reis net zo belangrijk als ‘gaan’, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven wordt er niet minder druk op, en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 is tweevijfde van de reizigers (42%) van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.


8. Klein maar heel erg fijn

Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd (53%) zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze kleine reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden. ‘Less is more’ is daarbij het devies, en de consumenten zweren bij deze reizen op maat.


Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com, zegt hierover: "In 2019 gaat er heel veel gebeuren in de reiswereld. De technologische vernieuwing blijft doorgaan, de wereld is steeds meer verbonden en de consumentenvraag naar de beste reiservaringen groeit continu. Daarom zijn wij klaar voor baanbrekende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat reizen nooit meer hetzelfde is. Booking.com heeft als missie om mensen de wereld te laten ervaren, en daarom willen wij iedere dag leren van onze gebruikers en innoveren. We worden enthousiaster dan ooit bij de gedachte dat we in het middelpunt van zo’n ontzettend dynamische branche staan.”
Trefwoorden: reizen, trends, vakantie, 2019, technologie, plastic, leren, weekendtrip

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...