Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Herdenking 100 jaar Eerste Wereldoorlog trekt 2,6 miljoen mensen naar Westhoek

Herdenking 100 jaar Eerste Wereldoorlog trekt 2,6 miljoen mensen naar Westhoek
Tyne Cot Cemetery
De Vlaamse regio Westhoek heeft voor de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog tussen 2014 en 2018 al 2,6 miljoen bezoekers ontvangen. Het herdenkingstoerisme heeft in die periode een economische impact van 241 miljoen euro gehad. Dat blijkt uit cijfers van de provinciale toeristische organisatie Westtoer die daarmee haar doelstelling voor de gehele herdenkingsperiode al ruimschoots heeft behaald. Toerisme Vlaanderen spreekt zelfs van de transformatieve kracht van het herdenkingstoerisme.


Dit jaar heeft de regio tot eind augustus 2018 al 345.000 bezoekers mogen. Volgens Peter de Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, zeggen harde cijfers niet alles: "We hebben 2,6 miljoen mensen in contact gebracht met échte plekken, échte voorwerpen, échte verhalen van de Groote Oorlog, en dat is minstens even waardevol.” De meest bezochte sites zijn Tyne Cot Cemetery, de Menenpoort in Ieper en het Flanders Fields Museum ook in Ieper.


Sereniteit hoog gewaardeerd

93% van de herdenkingsbezoekers zijn zeer tot uiterst tevreden over hun bezoek aan het Wereldoorlog I-erfgoed in de Westhoek. Ze appreciëren vooral de sereniteit en het onderhoud van de sites, maar ook de inhoudelijke informatie en interpretatie. 60% van de herdenkingsbezoekers zijn van plan om de Westhoek ook ná 2018 te blijven bezoeken.



Veel buitenlandse bezoekers

Voor de volledige herdenkingsperiode (van 2014 tot eind 2018) werd gemikt op 2,5 miljoen bezoekers. Die doelstelling is enkele maanden voor het einde van de herdenking al behaald. In de periode 2014-2017 kwam 52% van de herdenkingsbezoekers in de Westhoek uit het buitenland, vooral uit het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Van 2014 tot en met 2017 brachten 730.000 Britten een bezoek aan het erfgoed van de Eerste Wereldoorlog. Uit Nederland kwamen ruim 200.000 herdenkingsbezoekers. Opvallend is ook de sterke aanwezigheid van vier verre markten (Australië, Canada, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland). Samen zijn ze goed voor ruim 120.000 bezoekers sinds 2014. Van alle bezoekers onderneemt 65% ook niet WO-I gerelateerde activiteiten zoals het bezoek aan steden en dorpen, uit eten gaan of in een café/terras wat gaan drinken, wandelen, fietsen of het bezoek aan een ander museum of attractie.



Diversiteit aan bezoekmotieven

De belangrijkste bezoekmotieven zijn een algemene interesse in geschiedenis (en meer specifiek WO I) (84%) en het tonen van respect voor de gesneuvelden (49%). Britten, Canadezen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders vernoemen ook een specifieke familieband als bezoekmotief (25%). Zowel Vlaamse als Britse scholen geven aan dat herinneringseducatie of een bezoek aan het Wereldoorlog I-erfgoed nu al een traditie is geworden en deel uitmaakt van het lessenpakket.


Transformatieve kracht van het herdenkingstoerisme

"Deze motieven zeggen veel over het type ervaring dat onze bezoekers in de Westhoek verwachten,” zegt Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen. "Ze willen leren, ze willen verbinden -met hun voorouders of met anderen-, ze willen zich bezinnen over de kost van oorlog en de weg naar vrede. Elk van onze 2,6 miljoen bezoekers tijdens de herdenkingsjaren is door zijn ontmoeting met ‘Flanders Fields’ een beetje veranderd. Die transformatieve kracht van het herdenkingstoerisme verdwijnt natuurlijk niet na 2018. Toerisme Vlaanderen engageert zich om hier blijvend als partner aan mee te werken. Voor 2019 schreven we alvast de nodige middelen in op onze begroting voor het project rond wederopbouw in 2020.”




Link: https://corporate.westtoer.be/sites/westtoer_2015/files/westtoer_corporate/kenniscentrum/20180924_pr-kdf-pc_woi_2017.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, cultureel toerisme, belgie, vlaanderen

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...