Geplaatst op: 22-10-2018
Auteur: Hans van Leeuwen
Pleisureworld NRIT

Op bezoek bij Résidence Château Cazalères- Zuid Frankrijk

Tweede vakantiewoningen zitten weer in de lift

Op bezoek bij Résidence Château Cazalères- Zuid Frankrijk
Het is alweer mijn zesde short-stay in Frankrijk dit jaar en deze keer wil ik mijn ervaringen delen over het verblijf op het bungalowpark Résidence Château Cazalères. Een park in een prachtige omgeving waar helaas wel wat werk aan de winkel is voor de Vereniging van Eigenaren.


Eerder sliep ik in Frankrijk in een luxe glampinglodge op 5-sterren camping Eurosol, bij ’s werelds beste themapark Puy Du Fou in een gethematiseerde familiesuite, bij CenterParcs Les Bois Aux Daims bij Poitiers in een van de mooiste boomhuizen, in Village Nature Paris in een uniek appartement geïnspireerd door Hundertwasser en nu dus bij bungalowpark Chateau Cazalers van de Franse keten Siblu Villages in een mobile home.

Ook ben ik in een grijs verleden als 14 jarige patatbakker werkzaam geweest op een Franse camping in Fréjus. Met mijn familie heb ik zowat alle regio’s gezien en ik kan met recht spreken dat ik een expert ben als het gaat om vakantiebelevenissen in Frankrijk.


Bungalowpark Chateau Cazalers is een Nederlandse enclave aan de voet van de Franse Pyreneeën en een parel in de dop die klaar is voor een second life.


Top 3 favoriete vakantie bestemming

Frankrijk is na Duitsland de meest favoriete vakantiebestemming van Nederlanders met vorig jaar 2,8 miljoen vakanties van onze landgenoten. Een stedentrip naar Parijs of een bezoekje aan Disneyland Parijs heeft zowat elke bucketlijst gehaald. Zon, zee, bergen en natuur in combinatie met authenticiteit en couleur locale maakt Frankrijk een waardige vakantiebestemming. Een bevestiging daarvan is de aanwezigheid van een aantal mooie bungalowresorts van CenterParcs met hun AquaMundo en moederbedrijf Pierre et Vacances met hun locaties in wintersportgebieden.


Droomlocatie voor tweede woning van veel Nederlanders

Voor velen is een eigen vakantiewoning in dit aardse vakantie paradijs de ultieme droom. Niet zo verwonderlijk dat we verspreid over Frankrijk heel veel Nederlanders vinden die al hun droomhuis hebben gerealiseerd. Voor veel projectontwikkelaars is de aantrekkingskracht van het land op onze landgenoten de aanleiding om hier holiday resorts, residences of bungalowparken te ontwikkelen. De Hollandse handelsgeest kende geen grenzen en men bouwde er lustig op los. De meest voor de hand liggende keuze voor een dergelijke ontwikkeling is uiteraard aan zee of een groot meer. Maar ook zagen ze mogelijkheden voor mooie resorts op idyllische plekjes ergens in the middle of nowhere. Duizenden Nederlanders mogen zich inmiddels eigenaar noemen van een droomhuis in den vreemde.


Nog steeds bijzondere mooie vakantie bungalows op Chateau Cazaleres


Rendementen onder druk

Veel eigenaren zijn een jaarlijks rendement in het vooruitzicht gesteld en bij verkoop uiteraard een de bonus door de waardestijging van het recreatief vastgoed. De praktijk leert dat het meestal anders uit pakt en velen verlies moeten nemen. De parklasten stijgen voortdurend en ook de Franse fiscus heeft de laatste jaren een aardige wissel getrokken op het beoogd rendement. Voor eigenaren waren extra inkomsten uit de verhuur een mooie opsteker om hiermee de kosten te dekken. Grote vraag is of dat wel overal lukt.


Wie meer wilt weten over een droomhuis in den vreemde kan meer informatie ophalen tijdens de jaarlijkse SecondHome beurzen in de Utrechtse Jaarbeurs. Ook ik heb daar regelmatig als expert en trendwatcher een presentatie gegeven over de toekomst van deze vakantiewoningen voor eigenaren.


Ik ben onlangs op uitnodiging van het bestuur van de VVE Résidence Château Cazalères gevraagd mee te denken over een nieuwe route naar de toekomst voor het park.


Résidence Château Cazalères: hoofdpijn dossier of parel in de dop?

Het bungalowpark is zo’n 25 jaar geleden onder regie van de in Nederland bekende architect Colthof ontwikkeld. De huidige eigendomsstructuur met een verenigingsbestuur op afstand maakt het in deze stormachtige tijd moeilijk het schip op koers te houden. Ik bezocht voor enkele dagen deze Nederlandse enclave en sprak met meer dan twintig eigenaren om vooral te horen of hun droom op Résidence Château Cazalères is uitgekomen. Het bestuur heeft mij een duidelijke boodschap meegegeven om een route uit te stippelen met als onderliggende vraag: Wat er moet gebeuren met Résidence Château Cazalères om toekomstbestendig zijn?


Zodra ik geland ben met KLM in Toulouse moet in nog ongeveer een uur rijden in mijn huurauto. Via een lange oprijlaan bereik ik mijn reisdoel, het bungalowpark dat prachtig is gelegen aan de voet van de Pyreneeën. De hele reis heeft slechts vijf uurtjes gekost en wanneer ik met Ryanair had gevlogen ook nog een enkele tientjes goedkoper. De regio Ariège was beslist nooit op mijn netvlies gekomen als het bestuur mij niet had uitgenodigd. Wie overigens de huidige website had bezocht, was waarschijnlijk al direct afgehaakt.


De swung is er duidelijk uit

Bij aankomst ben ik verrast door de uitstraling en de bijzondere ligging van 138 witte bungalows op een heuvel. Ik heb meteen architect Colthof op mijn netvlies! Ook de ontvangst op de receptie was hartelijk. Vanaf het balkon in het chateau geeft de aanblik van drie zwembaden in een natuurlijke omgeving je de indruk dat je in een soort sprookjeskasteel terecht bent gekomen. Na een paar uurtjes had ik wel trek in een lunch op een gezellig sfeervol Frans terras maar helaas was de boel gesloten.


Het interieur is niet meer van deze tijd en verdient een upgrade


Bij aankomst in de bungalow valt mij op dat het interieur de smaak van de eigenaar reflecteert. Natuurlijk geen enkel probleem maar als de bungalows niet schoon en gedateerd zijn, is het vakantiegevoel gelijk verdwenen. Toch zijn de bungalows na 25 jaar nog in een redelijke conditie en biedt het beeldkwaliteitsplan mij veel vertrouwen. Wie echter op de details let, ziet dat alles een beetje mat is en de swung er duidelijk niet meer in zit. Later blijkt dat men in de afgelopen vijf jaren een hoog verloop heeft gehad in het management en er problemen zijn voor een goede invulling van de horeca. Zijn ontbijt, lunch en het diner niet uitgegroeid tot het geluksmomentje van de dag?


Kunnen vrijwilligers wel een bedrijf runnen?

Als gevolg van deze ontwikkelingen kwamen er veel operationele werkzaamheden op de schouders van het bestuur te liggen. In mijn gesprekken hebben heel veel eigenaren ooit wel eens een rol vervuld in het bestuur, in een van de vele commissies of als vrijwilliger. Er zijn nog wel wat activiteiten op het park zoals jeu de boules en wekelijkse wandel tochten maar toch is het wel minder geworden, zo blijkt uit de gespreken met de individuele huiseigenaren. De Franse keuken is ingeruild voor de Hollandse frikandel wat waarschijnlijk de keuze is geweest van een van de vrijwilligers in de horecacommissie! Wat opvalt, is dat het steeds moeilijker wordt om als vrijwilligersorganisatie een bedrijf te runnen. Alleen al door de veranderende wetgeving, veiligheidseisen en niet in de laatste plaats de verwende consument is dat bijna een schier onmogelijke taak. Zeker als daar weinig tegenover staat. Professionalisering in management, beheer en marketing is noodzakelijk en slechts een begin om stappen vooruit te maken. Het sturen op afstand met ontbreken van dagelijkse gekwalificeerd management heeft ertoe bijgedragen dat afgelopen jaren de bezetting een dalende trend liet zien terwijl juist overal in Europa de bezetting van bungalowparken groeit.


Is dit gezellig?


Doordat de bezetting daalt, de kosten stijgen en de guest services worden uitgehold, gaan uiteindelijk alle signalen op rood. De vraag is op welke trends en ontwikkelingen het park moet inspelen om nieuwe impulsen te bieden waardoor het neerwaartse sentiment kan worden omgedraaid.


Het gaat om meer bezoekers, langer verblijf en herhalingsbezoek

Het aanbod aan verblijfsaccommodaties is de afgelopen jaren enorm toegenomen: AirBnB, glamping, groepsaccommodaties, pretparken en de familiehotels zijn geduchte concurrenten geworden. Veel van deze nieuwkomers waren 25 jaar terug nog niet in de markt. Het betekent dat ook een traditioneel bungalowpark met de tijd mee moet en het aanbod moet worden verbreed. Iedereen is tegenwoordig mobile connected en de first impression on-line wordt gemaakt in een split second. Wie niet on-line 24x7 bereikbaar is, loopt veel klanten mis. Bovendien opereren we op een mondiale markt en dus zijn er meer markten dan de Nederlandse die moeten worden aangesproken. Pas maar op de Chinezen komen eraan.


Wanneer een camping- bungalowpark niet inspeelt op de behoefte van zijn doelgroep gaat deze op zoek naar vertier elders en loopt men omzet mis. Als de gezelligheid ontbreekt, is het verblijf van korte duur en laat staan dat men nog terug komt. Ik zie dat er een tsunami van resorts, campings en bungalowparken aankomt die niet zijn meegegroeid met hun tijd. De vitaliteit is verdwenen en de bezetting loopt verder terug. Een gevolg is dat de leegstand toeneemt en de jaarplaatsen en vakantiebungalows onverkoopbaar raken. Momenteel speelt een dergelijke situatie op meerdere plaatsen in binnen- en buitenland. Het is een logisch gevolg van onvoldoende innovatie waarmee moet worden ingespeeld op nieuwe veranderingen en trends. In Nederland heeft men in meerdere provincies al de noodklok geluid en wordt getracht het tij te keren met het project Vitale Vakantieparken waar marktpartijen en overheid dit probleem proberen op te lossen.

Aan de hand van onze ervaringen in de afgelopen jaren met het vitaliseren en deconditioneren van bungalow- en vakantieparken zien we een enorm potentieel en mogelijkheden voor Résidence Château Cazalères. Niet onbelangrijk is dat men zich meer moet richten op de regio, een aanpak die we de afgelopen jaren met name adviseren aan bedrijven in de verblijfrecreatie. Uiteindelijk is het de consument die bepaald en dat betekent werk aan de winkel om de slogan van Résidence Château Cazalères,……..


Inspirerende voorbeelden
CenterParcs - Le Bois aux Daims en Villages Nature: https://www.centerparcs.nl
Siblu heeft 19 luxe familiecampings in Frankrijk op de meest prachtige locaties: http://www.siblu.nl/
Camping Eurosol is een camping in Vielle-Saint-Girons, Landes, gelegen in het bos:
https://www.camping-eurosol.com
Puy du Fou is een geschiedkundig themapark in de plaats Les Epesses. Vergeet de 20e eeuw en reis mee door de tijd die begint bij aankomst in Puy du Fou: http://www.puydufou.com/nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, frankrijk

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...