Geplaatst op: 24-10-2018
Auteur: Marc Gerlings

Met Moco Play komt kunst virtueel in beweging

Met Moco Play komt kunst virtueel in beweging
Dream van Bansky. Moco museum

Vandaag lanceert het Amsterdamse Moco Museum de nieuwe augmented reality app ‘Moco Play’. De app, die gratis beschikbaar is voor zowel iOS als Android, voegt een digitale laag toe aan de moderne kunst in het museum. Bezoekers kunnen een mobiele telefoon of tablet op de kunstwerken van onder meer Iraans kunstenaarsduo Icy & Sot, Andy Warhol, Yayoi Kusama en Keith Haring richten om deze op hun scherm tot leven zien komen. ‘Moco Play’ is de nieuwste innovatie van het particuliere museum, dat in 2016 haar deuren opende en recentelijk de miljoenste bezoeker ontving.


"We zijn altijd bezig met innovatie in het museum om bezoekers een nieuwe, bijzondere ervaring te bieden. Met Moco Play willen we een nieuwe dimensie toevoegen aan het museumbezoek, en de bezoeker uitnodigen om onderdeel te worden van de kunst." aldus oprichters Lionel en Kim Logchies.


Om de lancering van de AR-app te vieren, kan heel Amsterdam alvast buiten de museummuren in het klein spelen met de app. Volgende week maandag verstopt Moco op diverse locaties in de buurt van het museum een selectie van de kunstwerken in 350 mini-lijstjes. Vinders van deze mini-Moco’s kunnen met de Moco Play app in het klein zien hoe bijvoorbeeld de vogels afgebeeld op Icy & Sot's 'Let Her Be Free' gaan vliegen. Iedereen die zijn vondst in een selfie op social media deelt met #mocohunt, mag het Moco Museum in de actieweek (29 oktober t/m 2 november) gratis bezoeken en Moco Play uitproberen op de grote werken. Moco Play nodigt uit om de app overal te gebruiken: de app werkt niet alleen op de kunst in het museum zelf, maar ook op digitale afbeeldingen, ansichtkaarten en merchandise met de kunstwerken die het museum verkoopt.

Trefwoorden: museum, app, augmented reality, cultuur

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...