Avonturenboerderij Molenwaard: Een farmattractie van internationale alure
Het Groene Hart is het Central Park van de Randstad
"Het is natuurlijk wel heel gaaf als je nog geen zes maanden open bent en je ontvangt de 100.000e bezoeker. We hebben hier zo hard voor gewerkt met al ons personeel op kantoor en op de Avonturenboerderij; deze mensen doen het zo goed”, stelt Michael van Hoorne in een reactie. "Kijk naar alle rankings; we staan gewoon overal bovenaan en scoren geweldige cijfers. Er zijn nu al meer dan 100.000 mensen naar Groot-Ammers gekomen om hier te genieten van de natuur, het landleven en de boerderij. We zien kinderen die genieten van alle activiteiten, maar vooral ook nog iets opsteken. Het concept werkt gewoon en zorgt zo voor een enorme impuls aan de recreatieve ontwikkeling in ons gebied. Ik ben daar heel trots op”, aldus Michael van Hoorne, eigenaar van Avonturenboerderij Molenwaard.
Op de dag dat Hans van Leeuwen er was (voor de
vierde keer dit jaar) zag hij heel veel grootouders, kinderwagens en jonge
ouders in verwachting van alweer een nieuwe kroost. "Als je in een half jaar
tijd bijna het dubbele van je geprognotiseerde aantal bezoekers haalt, bewijst je
dat je iets goeds in handen hebt”, stelt Hans. "Een farmattractie van internationale allure."
Initiatiefnemer
en bedenker Michael van Hoorne had eerder een prognose van zo’n 60.000 tot 80.000
bezoekers op jaarbasis en daar was in eerste instantie zijn begroting ook op
afgestemd. "Het worden er zo’n 120.000 dit jaar en er zijn al weer concrete
uitbreidingsplannen." Michael heeft meerdere slapeloze nachten gehad omdat het
budget van 1,5 miljoen euro in eerste instantie ontoereikend was om een
gethematiseerde kinderboerderij met het thema van Fien & Teun te
realiseren. De uiteindelijke investering kwam uit tot ruim boven de twee
miljoen euro. "Wil je je kunnen meten met de collega’s uit de branche dan moet je
wel een breed aanbod voor de doelgroep kunnen aanbieden”, vertelt Michael. "Wij
kiezen voor een specifieke doelgroep opa’s, oma’s, verzorgers en hun kinderen
tot acht jaar. Onze entreeprijzen zijn voor een gemiddelde kinderboerderij behoorlijk
omdat we in alles kiezen voor kwaliteit. In onze horeca hebben we waar dat kan biologische
producten en als het even kan ook uit onze eigen streek.” Het dagje uit begint
al zodra je op de website terecht komt
van www.avonturenboerderij.nl!
Het doel is duidelijk, de sfeer spat ervan af en Molenwaar is al gebombardeerd
tot het Leukste Uitje van Zuid-Holland door de ANWB.
- locatie gelegen in het Groene Hart gericht op een specifieke doelgroep tot 8 jaar
- bezoekers zijn bereid te betalen voor kwaliteit
- verbreding van activiteiten, horeca, retail, darevreatie- en theater & events
Kennismaking met Michel van Hoorne Het is al meer dan tien jaar terug dat ik Michael leerde kennen die toen als jonge ondernemer al droomde van zijn eigen pretpark. Van Hoorne Enternainment is een echt familiebedrijf waar, moeder, broer het familiebedrijf completeren en waarbij Van Hoorne Entertainment specialist wil zijn op het op het gebied van familie-entertainment. Het bedrijf werd opgericht in 2003 door eigenaar en directeur Michael van Hoorne. Inmiddels produceert Van Hoorne Entertainment theatervoorstellingen, televisieprogramma’s, familie-evenementen en live-entertainment voor recreatie- en attractieparken. Met hun shows treden zij op in binnen en buitenland. Bekende programma’s zijn De Kleine Zeemeermin, Woezel & Pip, Pipo en de Piraten Prinses en nog veel meer. Ook hebben zij thematheaterproducties zoals De verjaardag van Sinterklaas en staan zij met Paw Patrol Live bijvoorbeeld in Antwerpen. In Duitsland is dat met Bob de Bouw Meister. Op TV komt u ze o.a. tegen bij RTL Telekids met Jul & Julia van Julianatoren uit Apeldoorn of op Youtube met Zoe & Silos. Voor meer achtergronden kijk op www.vanhoorne.com. |
Thema Park concept met een vleugje Disney en Plopsa
Zodra je het park binnenloopt, is er voor de kinderen meteen een aanleiding om lekker actief bezig te zijn. Twee hele grote klompen zijn omgetoverd tot een fotoshootlocatie waar troste ouders en grootouders hun kroost op de foto zetten. Dit zijn de influencers van morgen. Met Fien en Teun gratis op de plaat en via het bereik van social media een enorme marketingtool. Hier ziet men de hand van een professionele entertainer die zijn opgedane ervaring in animatie, theater en amusement heeft vertaald naar zijn Avonturenboerderij. Alleen de muziek op de achtergrond door het park geeft al een bijzondere warm gevoel. Alles klopt gewoon en zodra je de parkeerplaats opdraait, ervaar je als bezoeker de overeenkomsten met Disney en Plopsa. Michael laat weten dat de grootste kostenpost de thematisering is geweest en de totale afstemming van het beeldkwaliteitsplan tot in details met kleuren, geuren en materialen gericht op een specifieke doelgroep. Alle kenmerken van betere dagrecreatieparken vindt je in de Avonturenboerderij terug zoals parkentertainment, meet & greets, minishows, joint promotions en specifieke thema maanden.
De slogan is "Waar spelen ontdekken is” laat zich
zien door een mix van speeltoestellen, mini attracties zoals een skelterbaan,
boottochtje of pony rijden. Je kunt ook koe melken en broedkeukens uit het ei
zien kruipen. Opvallend is de signing door het hele park waar kinderen gewoon
via pictogrammen en plaatsjes weten wat er speelt. Er is ook een heuse pre
entrance. Het park is open vanaf tien uur waar bezoekers binnenkomen op een
groot plein en waar kinderen kunnen spelen en de ouders even kunnen shoppen en tot
rust komen van de reis. Veel zitplaatsen en het moment voor een eerste meet
& greet of een theatershowtje. Het is al meteen een gezellige boel. Kippen
lopen in het rond en de ouders drinken op hun gemak een eerste bakkie koffie
terwijl de kinderen acclimatiseren. Pas om half elf gaat HET park open.
- parkeer terrein met natuurlijke half verharding en veel groen met een tarief van 3 euro per dag
- muziek op de achtergrond door het hele park vanaf de parkeerplaats
- signing aangepast aan de thematische invulling en op hoogte van kleine kinderen uitgevoerd
- veel loop en wandel ruimte tussen de verschillende attracties
- park ingericht op zo weinig mogelijk prikkels in een groene omgeving
De Molens van Kinderdijk liggen hier om de hoek
"Dat wij op vijf kilometer van ons bedrijf Van Hoorne Entertainment deze
locatie midden in Het Groene Hart hebben
kunnen vinden is natuurlijk ook een van de succesfactoren geweest.” Het is
wijlen burgemeester van Amsterdam Eberhart van der Laan geweest die ooit riep
dat Het Groene Hart het Central Park van de Randstad is en daarin heeft hij
natuurlijk 100 procent gelijk. Van alle bezoekers komt 55% vanuit de vier grote
steden, Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Utrecht. Dit jaar hebben wij 10.000
schoolkinderen gehad en dat moeten er veel meer kunnen zijn. Ook kan het aantal
kinderfeestjes behoorlijk groeien in aantallen. Wij zijn de tweede attractie
naast de Molens van Kinderdijk die voornamelijk gericht is op de internationale
toeristen. Vandaar dat de gemeente Molendwaard ons optimaal heeft geholpen bij
het realiseren van de Avonturenboerderij op deze plek midden in het Groene Hart”,
vertelt Michael.
In tweede jaar al uitbeidingsplannen
"De toekomst ziet er dan ook positief uit en al in ons tweede seizoen kunnen wij met twee hectare uitbreiden om de groei in bezoekersaantallen op te kunnen vangen en zodat bezoekers niet het gevoel hebben dat het te vol is op drukke dagen. Er moet ook een nieuwe horecapaviljoen bij. Dit park draait op 12 vaste medewerkers waarvan 2 dierenverzorgers aangevuld met oproepkrachten, stagiaires en arbeidskrachten met een afstand tot de arbeidsmarkt. We zijn binnen een jaar al uitgeroepen tot het leerbedrijf van de provincie en horen 3 november of wij ook de beste zijn van Nederland.” Je hebt in de hedendaagse Nederlandse attractiesector een zeker basisniveau nodig om te starten. Er zijn dan ook meteen 41 grotere en kleinere onderdelen aanwezig waar kinderen zich kunnen vermaken, met nog zes theaterlocaties. "Wij kunnen qua attracties nooit opboksen tegen de grote pretparken”, stelt Michael. "Daarom willen we de meest gastvrije dagattractie worden. Daar trainen we ons personeel ook extra op; iedere twee maanden.”
- kinderen kunnen een roze of blauwe overal en laarzen kopen om als kleine boer- en boerin te spelen
- de picknickmand is een topper
- de medewerkers zijn inzetbaar voor meerdere activiteiten en werkzaamheden
- elke maand is er een ander thema, call to action voor herhalingsbezoek en gerichte interesse
- klinkt als muziek in de oren
- werken aan teambuilding en leerbedrijf
Wat
zijn jouw uitdagingen voor de toekomst?
"Wij willen ons juist onderscheiden binnen dit
concept doordat het park een relaxte uitstraling heeft, weinig prikkels, de
natuur in en leren spelen. Overal hebben wij muziek we hebben de visuals zelf
bedacht waarbij wij vol inzetten op onze eigen IP’s Fien & Teun. Wij zien
ook kansen om meerdere parken te openen en een franchiseformule sluiten we op
termijn niet uit. Op dit moment besteed ik zo’n 40% van mijn tijd aan het park
en de overige uren aan het theaterproductiebedrijf. We zijn naast de
uitbreidingsplannen voor volgend jaar nog wel aan het stoeien met onze horecaformule.
De marges staan wat dar onder druk omdat wij echt alles biologisch uit de
streek inkopen. Wij denken wel over een soort La Place formuleachtige horeca
formule dat past bij onze plattelandsuitstraling. Ook de capaciteit is
onvoldoende en wat ook nog eens meespeelde was dat we geen ervaring met horeca
hadden. Of wij gaan uitbesteden weet ik niet want ik heb graag zelf de hand in
de kwaliteit maar bovenal in de mensen die het park een beleving maken! Ons
theater barst dagelijks meermalen uit zijn voegen tijdens de oer-Hollandse
familievoorstelling ‘Feest op de boerderij’. Dat geldt ook voor de andere drie
shows door het park. Plannen zijn er ook voor verblijfsrecreatie, een
ontwikkeling over enkele jaren, waar wij ook vanuit de gemeente medewerking
voor krijgen. Ook deze gemeente wilt de toerist langer vasthouden en er is op een
enkele b&b of groepsaccommodatie na geen noemenswaardige
verblijfsrecreatie. Wij merken nu al de effecten van de inspanningen om de
toerist buiten het Amsterdamse speelveld te verleiden.”
Als over de grens kijken
dan zien wij de opmars van de Farm Attractions. In Engeland kent men honderden
van dergelijke locaties en zijn er al meerdere belangenorganisaties. Peter
Rabbit, een belangrijke IP is onlangs in handen gekomen van Lapset en het is de
bedoeling om minimaal 30 Peter Rabbit Farm Attractions wereld te exploiteren.
Dit betekent branding van de IP met bezoekers die bereid zijn verder te reizen,
meer te betalen en zelfs een short stay eraan te koppelen. Het is juist Michael
die alle deciplines in huis heeft tot aan een retail shop aan toe.
- IP door branding ontwikkelen als franchiseorganisatie
- horeca blijft een moeilijk onderdeel van de exploitatie om voldoende rendement te draaien
- verbreding is een voorwaarde voor de hedendaagse dagrecreatie, horeca, retail, atracties, verblijf
En wat zijn nog verbeterpunten?
Op de vraag waar Michael van Hoorne nog verbeterpunten
ziet, krijgen wij volmondig een uitgebreid antwoord dat tevens nog wat kan
betekenen voor de toekomst: "Wij moesten een totaal nieuwe organisatie opzetten
zonder enige ervaring in dagrecreatie!! Hoe maak je een winnend team dat bezoekers
de dag van hun leven wilt geven? Dat kost tijd, aandacht en betrokkenheid om de
medewerkers die het verlengstuk moeten worden van jouw droom. Ook ben ik niet
zo goed in begroten en laat ik mijzelf te weinig adviseren door relaties met
expertise. Ik weet heel veel over entertainment maar totaal niets van bouwen.
Dus laat ik mij steeds vaker bijstaan door advies van buiten de organisatie.
Ook zal ik mijzelf wat meer moeten ontwikkelen zodat ik beter om kan gaan met
de ambtelijke molens die nu eenmaal een andere drive hebben dan ik zelf. Toch hadden
wij binnen enkele maanden alle benodigde vergunningen en bestemmingsplannen in
orde. Als ze maar "willen” en de neuzen allemaal dezelfde kant op hebben staan
kan er veel in Nederland. Nu wij binnen een jaar zelfs zwarte cijfers hebben, willen
banken opeens wel in stappen”!
Auteur: Hans van
Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie &
Toerisme
Kijk op www.avonturenboerderij.nl
voor meer informatie!
Michael, zal spreken tijdens de Vakdag – Het Nieuwe Dagje Uit op 26 maart 2019
bij FEC Sevenum – ABC, De Schatberg te Sevenum. www.hetnieuwedagjeuit.nl