Geplaatst op: 29-10-2018
Auteur: Redactie
Pleisureworld NRIT

Bezin in Limburg wint Cultural Tourism Destination Award

Bezin in Limburg wint Cultural Tourism Destination Award
Zuid-Limburg heeft een zilveren Cultural Tourism Destination Award gewonnen in de categorie Religieus Toerisme. In de categorie Cultural Landscapes vielen de landschappen van Wortel- en Marksplas Kolonie in de prijzen. 


Wethouder Ramon Lucassen van de gemeente Landgraaf nam namens de regio Zuid-Limburg in Cyprus de 2e prijs in ontvangst binnen de competitie om de Cultural Tourism Destination Award. Dit gebeurde tijdens de 11e Internationale Conferentie over Cultuurtoerisme in Europa.


Koppeling katholieke DNA met zin van het leven

De jury was met name gecharmeerd van de innovatieve wijze waarop de regio haar katholieke DNA met de vele religieuze gebouwen en katholieke tradities koppelt aan de zoektocht van de moderne mens naar de ‘zin van het leven’. Limburg was in 2009 de eerste regio in Nederland die de term bezinningstoerisme introduceerde en daar ook een aparte strategie voor ontwikkelde en uitvoerde. Het bidbook met als titel South Limburg, a Spiritual Awakening (Bezin in Limburg) werd geschreven en ingediend door Anya Niewierra van VVV Zuid-Limburg die donderdag 1 november spreekt op de Vakdag Zet je Regio op de Kaart.


Een concreet resultaat van Bezin in Limburg was het afgelopen weekend te bezoeken want toen werd voor de 8e keer het Beleefweekend georganiseerd, met diverse activiteiten rond stilte, spiritualiteit, wellness, kunst en natuur. Het evenement begon in 2011 in Vaals op initiatief van de gemeente en is inmiddels een particulier project dat gesteund wordt door de 3 zuidelijke citta slow gemeenten en de VVV.


Daarnaast leidde de ervaring van Zuid-Limburg met bezinningstoerisme tot de uitnodiging om lid te worden van de Europese Federatie van de Saint James Way en daarmee een aanstaande promotionele boost van deze wereldberoemde route van Santiago de Compostella in en naar Zuid-Limburg.


Diversiteit waarmee thema wordt ingevuld

Wethouder Ramon Lucassen vertelt dat de jury tijdens de avond van de uitreiking vooral te spreken was over de diversiteit waarmee het thema ‘Bezin in Limburg’ is ingevuld, zoals stiltewandelingen, yoga met zicht over de heuvels, lantaarntochten, wellness en rondleidingen langs wegkruisjes. Hij kreeg na afloop vragen van andere Europese bestemmingen die met name deze spirituele insteek vernieuwend vonden. Volgens Anya Niewierra, algemeen directeur van VVV Zuid-Limburg, blijkt met deze prijs opnieuw dat inzetten op een toerisme dat gekoppeld is aan het culturele DNA van Zuid-Limburg de toekomst heeft. ‘Hoe dichter wij bij onszelf blijven, hoe meer onze gasten ons waarderen.’



Cultural Tourism Destination Award

De Cultural Tourism Destination Award wordt sinds 2014 jaarlijks uitgereikt en is een initiatief van ECTN, het European Cultural Tourism Network, in samenwerking met de European Travel Commission and Europa Nostra. Ter gelegenheid van het Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed 2018 kende de prijs dit jaar voor het eerst zeven categorieën. Zuid-Limburg won de 2e prijs binnen de categorie Religieus Toerisme voor haar werk op het vlak van bezinningstoerisme. De winnaar binnen de categorie Religieus Toerisme is het Italiaanse Umbrië met de nieuw ontwikkelde route rond Franciscus van Assisi.

Trefwoorden: cultureel toerisme, zingeving, bezinning, zuid-limburg

CELTH





||| Nieuws |||

03/03/25
Exclusief voor leden
Sunny Cars richt pr op landelijke media
Pr-bureau nxt agency meldt de samenwerking met autohuurspecialist Sunny Cars aan. De samenwerking richt zich op het positioneren van Sunny Cars als thought leader in de autoverhuurbranche. Data gaat meer een rol spelen in de pr-strategie.
28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
26/02/25
Exclusief voor leden
Booking zet in op AI en Connected Trips
Booking Holdings heeft een sterk 2024 achter de rug en wist zowel boekingen als omzet en winst flink te verbeteren ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf ziet voor 2025 wereldwijd een grote belangstelling voor reizen en zet zelf fors in op AI-agents en zogenaamde Connected Trips.
26/02/25
Exclusief voor leden
Nationale Campermarkt opent inschrijvingen
Vanaf vandaag kunnen particulieren een camper verkoopplaats reserveren voor de tweede editie van de Nationale Campermarkt, die plaatsvindt op zaterdag 5 april 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.
25/02/25
Exclusief voor leden
TUI biedt vrijetijdsactiviteiten voor locals aan
TUI heeft een nieuw initiatief gelanceerd dat zich richt op lokale ervaringen: ‘Experiences for Locals’. Dit programma biedt unieke activiteiten en uitstapjes aan mensen in hun eigen omgeving, zonder dat ze daarvoor hoeven te reizen.
24/02/25
Exclusief voor leden
Dubai +9% groei toerisme
Dubai is al een grote bestemming in toerisme en het noteert bijna een groeicijfer van een gazelle. In 2024 nam het toerisme naar deze Arabische destinatie met 9% toe.
24/02/25
Exclusief voor leden
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.