Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-10-2018
Auteur: Redactie
Pleisureworld NRIT

Veel meer mensen hebben last van Schiphol

Veel meer mensen hebben last van Schiphol
Photo by Ben Koorengevel on Unsplash
Er hebben veel meer mensen ernstige geluidsoverlast van Schiphol dan wordt berekend. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Hinderbelevingsonderzoeken van GGD’s rondom Schiphol, door de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Schiphol berekent de geluidsoverlast binnen de door de overheid vastgestelde geluidscontour maar de overlast blijkt veel wijder verspreid. Volgens de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland moet Schiphol eigenlijk krimpen.


In 2016 ervoeren 198.000 omwonenden ernstige geluidsoverlast van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Schiphol zelf rapporteerde 138.000 ernstig gehinderden; anderhalf keer minder. Ook was de ervaren slaapverstoring in 2016 in werkelijkheid naar schatting 2 keer zo hoog als door Schiphol berekend: plusminus 40.000 in plaats van 19.500.


Schiphol moet eigenlijk krimpen

Schiphol is verplicht elk jaar te rapporteren hoeveel omwonenden ernstige hinder ervaren van overvliegende vliegtuigen en hoeveel mensen in hun slaap worden gestoord. Die cijfers worden berekend – niet gemeten. "Nu we voor het eerst alle onderzoeken van de GGD’s rondom Schiphol naar de beleving van geluidshinder op een rij hebben gezet, blijkt dat de werkelijk ervaren hinder veel groter is dan de berekende hinder”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland: "Als de overheid de werkelijk beleefde geluidshinder serieus zou nemen, dan zou Schiphol moeten krimpen, in plaats van groeien.”


Wat daarnaast opvalt is dat mensen in gemeenten onder de vliegroutes van de Polderbaan en de Kaagbaan, verder afgelegen van Schiphol, veel meer overlast ervaren dan wordt berekend. Akkerman: "We moeten de discussie over de toekomst van Schiphol voeren op basis van cijfers over de werkelijke geluidshinder, en niet op basis van theoretisch berekende cijfers over geluidshinder. Die cijfers zijn misleidend want de geluidshinder van mensen die toevallig buiten de geluidscontour wonen wordt niet meegenomen.”


In een reactie laat Schiphol aan het Parool weten dat ze inzicht in de hinder wil hebben en die wil beperken. De luchthaven wil ook een grotere rol voor echte geluidsmetingen.


Verschil tussen berekende en gemeten geluidsbelasting

Een van de belangrijkste redenen waarom de hinderbeleving in werkelijkheid veel hoger ligt dan door Schiphol wordt gerapporteerd, is het verschil tussen theoretisch berekenen van geluidsbelasting en het meten van geluidsbelasting. Akkerman: "Uit een recente wetenschappelijke publicatie van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Instituut blijkt dat het verschil tussen de 1 en 2 decibel kan liggen. Dat lijkt wellicht weinig, maar 1 dB minder berekende geluidshinder betekent voor Schiphol in theorie 125.000 (25 procent) extra vliegbewegingen. De luchthaven maakt gretig gebruik van deze berekende ruimte die er in werkelijkheid helemaal niet is.”

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, overlast, geluidshinder

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...