Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-11-2018
Auteur: Marc Gerlings

Experts volop in debat bij Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018

Experts volop in debat bij Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018
Foto: Pleisureworld NRIT
Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018 trok uit het hele land experts en specialisten in het ontwikkelen van destinaties. De bijna 110 deelnemers deelden op donderdag 1 november volop kennis met elkaar in filmtheater Foroxity in Roermond. MarketingOost met het samenwerkingsverband Hanzesteden won met nipte voorsprong de Zet je Regio op de Kaart Award 2018.

Hanzesteden wint Zet je Regio op de Kaart Award 2018
Henk van Voornveld, directeur MarketingOost, nam de Zet je Regio op de Kaart Award 2018 in ontvangst. Vijf sterke regio’s leverden projecten in. Uiteindelijk won het samenwerkingsverband van de Hanzesteden omdat het bijzonder is dat in een korte periode een bestemming op de kaart is gezet. Gemaakte strategische keuzes werden ook in de uitvoering stevig doorgevoerd. Dit samenwerkingsverband wist uiteindelijk de jury met duidelijke cijfers over behaalde resultaten te overtuigen dat de award van 2018 bij de Hanzesteden thuishoort. Van Voornveld gaf meteen de eer door aan merkleider van de Hanzesteden, Elizabeth Stoit. "Zij is de grote verbinder achter de Hanzesteden.”

Drie plenaire sprekers lichten we er uit. De deelnemers van de dag ontvangen nog veel meer informatie over de presentaties en workshops.

Leisure school kan gat aan goed personeel verkleinen

Gedeputeerde Erik Geurts bij de opening van de vakdag (zie ook #vakdag) reageerde op overtourism in Amsterdam: "Wij hebben hier een sterk product in een bijzondere regio en die positioneren we op ons eigen manier. We willen graag meer toeristen maar we zijn er niet voor alle Chinezen. Wat wij nodig hebben in deze regio is dat we de stappen in toerisme slim maken.” De gedeputeerde vertaalde dat naar geld verdienen door de ondernemers. "Het gaat niet om meer toerisme maar bezoekers waar je een goede boterham aan verdient.” In dat perspectief worden in Noord-Limburg ongeveer honderd vakantieparken doorgelicht om te zien of ze vitaal genoeg zijn voor de toekomst. Deze ondernemers worden geholpen om weer gezonde vakantieparken neer te zetten.

De arbeidsmarkt voor recreatie en toerisme is een probleem. De provincie denkt aan het starten van een leisure school om de match te maken tussen toekomstige werknemers en de vrijetijdseconomie die staat te springen om goede werknemers. "Het allerbelangrijkste is dat toerisme wordt gedragen door iedereen.” Met name in de zomermaanden kampen enkele destinaties in Limburg met teveel drukte. De gedeputeerde meldt dat als deze punten worden opgepakt hij een enorme toekomst ziet voor Limburg.

Regio, stad en outlet versterken elkaar

Rudolf van Gompel, directeur Designer Outlet Roermond wist de aandacht van de zaal te pakken met stevige cijfers. De directeur riep op tot samenwerking in de regio. Bij exitonderzoek bij gasten van de outlet blijkt de enorme waarde van leisure en toerisme. 28% van de bezoekers komt ‘voor een leuke dag uit’. Het kopen van specifiek kleding of spullen met korting is belangrijk maar de vraag naar leuke vrijetijdsbeleving ligt daar ver boven. De outlet is gebaat bij meer mensen omdat het businessmodel is gebaseerd op een percentage van de omzet bij de winkels.

Op strategisch niveau kijkt de outlet naar een verzorgingsgebied tot ongeveer 90 autominuten. Daarmee zit Roermond in het hart van een gebied waar 23,9 miljoen mensen wonen. Met name het Ruhrgebied is grootafnemer bij de outlet. Hier vallen vrijetijdsbeleving van een mooie dag uit en koopgedrag uitstekend samen. De outlet heeft een sterke positie verworven op de toeristische markten. Het opvallendste getal is het percentage uit toeristische markten (29%). Daarbinnen is een fors deel van Chinese afkomst. "Wij willen de regio vermarkten,” meldt Van Gompel en dat komt ook omdat meer dan 20% ook een half uur of langer het centrum van Roermond bezoekt. Dat sterkt de directeur dat het verhaal van de regio ook interessant is voor de outlet bezoekers.

Leisure dringt overal door en 6 musthaves voor de sector

Stefan Hartman (NHL Stenden, CELTH) liet zien hoe sterk toerisme en recreatie in transitie zijn. In rustige woorden schetste hij de omwentelingen: "Leefstijlen zijn in transitie. Steden zijn er niet alleen meer om te wonen, het worden festivalterreinen. Overal worden vrijetijdsbestemmingen toegevoegd.” Als voorbeeld haalde Hartman het Ruhrgebied aan dat vroeger een vervuilend industriegebied was en nu een groene long met industrieel erfgoed als decor. "En leisure dringt overal door.” Hij ziet nu ook de verandering in Nederland dat een grens wordt gevoeld in toerisme. "We zetten waarschijnlijk in op een zoektocht naar leefbaarheid en beleefbaarheid.”

Voor een goede transitie van een regio noemt Stefan zes ‘musthaves’:

1) Omgevingssensitief. "Wat kan je doen met een omgeving en wat past daarbij?”
2) Mensenkennis. "Je moet mensen snappen, dat kan heel lastig zijn want dat vraagt veel tijd. Er is veel aandacht voor de bewoners en dat wordt gezien als een heet hangijzer.”
3) Diversiteit. "Dat kan in aanbod zijn voor toerisme maar ook de infrastructuur.”
4) Storytelling. "Verhalen maken en richting bepalen. Met verhalen kun je aangeven waar je naartoe wilt.”
5) Ontwikkelruimte. "Er is speelruimte nodig en duidelijke spelregels.”
6) Continuïteit. "Met elkaar praten hoe je samen waarde vermeerdert. Hoe doe je dat zinvol. Je ziet het aan Perspectief 2030, dat is een verhaal maar het is nog niet af. Hoe vul je dat als sector zinvol in.”
Trefwoorden: regio, destinatie, destinatieontwikkeling, marketing, product, management, overtourism

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    01/04/25
    Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
    Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
    01/04/25
    Week van de Duurzame Waterrecreatie
    In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
    01/04/25
    Tegenslagen voor culturele sector en
    "Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
    01/04/25
    Exclusief voor leden
    Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
    Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
    01/04/25
    Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
    Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
    01/04/25
    Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
    De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
    01/04/25
    Exclusief voor leden
    Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
    Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
    31/03/25
    Nederlandse reizigers ontdekken Korea
    Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

    ||| Agenda |||

    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    12/04/25
    12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
    Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...