Geplaatst op: 09-11-2018
Auteur: Bart Stadhouders, Geert van Heugten & Klaus Hoven
Breda University of Applied Sciences & Walibi Holland

De opkomst van events in attractie- en themaparken

Het succes van de Halloween Fright Nights in Walibi Holland

De opkomst van events in attractie- en themaparken
De afgelopen jaren worden er steeds meer evenementen georganiseerd in attractie- en themaparken. Deze evenementen hebben niet alleen als doel om het seizoen te verlengen en bezoekers te spreiden maar ook om een experience voor de bezoeker neer te zetten. Bedrijfsevenementen werden al langer georganiseerd in een attractie- of themapark en dit is nog altijd een groeimarkt. Maar de laatste jaren worden er ook steeds meer publieksevenementen georganiseerd. Door middel van storytelling en thematisering worden bezoekers ondergedompeld in een andere wereld.


Aansprekende voorbeelden zijn volop te vinden. De WinterEfteling en het Negen Pleinen Festijn zijn al jaren een groot succes in de Efteling en de Tina Dag in Duinrell trok in 2016 maar liefst 26.000 bezoekers (Boom, 2016). Ook de andere parken zetten groots in op evenementen: DinoAdventures in Dierenpark Amersfoort, het Landgoed van Sinterklaas in Duinrell, het Ketnet Feestweekend in Plopsaland de Panne en natuurlijk het grote succes van de Halloween evenementen in bijvoorbeeld Walibi Holland en Europa-Park.


Dit artikel is eerder verschenen in Uncover waar docenten en onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences in twintig verschillende bijdragen de festivalisering van de samenleving beschouwen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.


Waarom zetten parken nu groots in op evenementen?

Evenementen zijn een ideale aanvulling op het attractieaanbod van attractie- en themaparken omdat ze bijdragen aan de groei van bezoekersaantallen en een positief effect hebben op het bestedingspatroon. Evenementen zijn een motiverende factor voor gasten om naar het park te komen, langer te blijven en om nog een keer terug te keren.



De CEO van Six Flags (2015) onderschrijft dit in het jaarverslag: "Tijdens een evenement wordt een park anders beleefd dan op een normale dag, waardoor de bezoeker nog een keer terugkomt”. Tegelijkertijd blijft de gast langer omdat er ’s avonds een ander, exclusiever aanbod aan entertainment is. De tijdelijkheid van een evenement speelt hierbij de belangrijkste rol.


Als laatste is een evenement zoals Halloween interessant voor parken om hun seizoen te verlengen (Connell, Page & Meyer, 2014). Parken in de open lucht zijn erg weersafhankelijk waardoor de maand oktober snel onaantrekkelijk is voor parkbezoekers. Een evenement als Halloween is echter een uitstekend excuus om de barre weersomstandigheden van oktober te trotseren. Zo groeit het Halloween Horror Feest in Movie Park Germany al jaren gestaag in bezoekersaantallen waardoor ook het evenement steeds grootschaliger wordt (2016). Al deze extra bezoekers leveren uiteraard meer omzet op in de vorm van toegangskaartjes maar ook omdat ze langer blijven, met als logisch gevolg, meer bestedingen aan eten en drinken.


Traumatica in Europa-Park

De grote Europese parken zien het belang in van grote evenementen als publiekstrekker. Zo organiseert Europa-Park ieder jaar het Traumatica Halloween Event. In verschillende themagebieden zoals The Fallen, The Pack en Ghouls: Journey into Darkness worden bezoekers meegenomen in een donkere, spookachtige wereld. Om aan te geven hoe groots dit wordt aangepakt even een aantal interessante feitjes op een rij:

  • Er zijn meer dan 270 acteurs actief tijdens het Halloween event
  • 1225 uren aan make-up/schmink werk
  • 90 liter nep bloed
  • 1kg nep haar
  • Grootte van het gebied is 24.710m²

Halloween Fright Nights in Walibi Holland

Dichter bij huis, in Walibi Holland, vindt ieder jaar het grootste Halloween evenement van Nederland plaats. De Halloween Fright Nights keren jaarlijks terug en zijn dé grote publiekstrekker van het Flevolandse park. Het evenement is met regelmaat helemaal uitverkocht. Halloween Fright Nights in een notendop:

  • 12 dagen in de maand oktober is het park geopend van 10:00u tot 23:00u;
  • Het park verrijkt zich met 7 scare zones, 6 haunted houses, 2 food courts en een exclusief buffet. Er zijn uiteenlopende thema’s waaronder piraten, red necks, zombies en bekende horror film karakters;
  • De Fright Nights worden aangevoerd door Eddie de Clown;
  • Aan het evenement doen 300 acteurs mee, die tezamen 2500 kledingitems dragen en van make-up worden voorzien door 40 grimeurs.


Halloween Fright Nights zijn toegankelijk met een normaal parkticket. Voor de verschillende Haunted Houses zijn extra tickets te bestellen. Waarbij The Clinic en Below uitzonderlijke ervaringen zijn die je in een kleine groep, of zelfs alleen ondergaat.


Evenementen zijn voor veel dierentuinen, attractie- en themaparken een belangrijk middel om het seizoen te verlengen en bezoekers terug te laten komen. Daarnaast zorgen deze evenementen voor een verhoging van de bestedingen door bezoekers. Bovenstaande voorbeelden van Halloween evenementen in attractie- en themaparken laten zien dat unieke, bijzondere en ook gedeelde ervaringen van groot belang zijn. De bezoekersaantallen en bestedingen in het park nemen ieder jaar toe en evenementen zoals de Walibi Fright Nights zijn immens populair geworden. De verwachting is dan ook dat de parken de komende jaren nog meer in zullen zetten op evenementen en alles uit de kast gaan halen om de bezoekers te blijven trekken.


IAAPA Events

De branchevereniging International Association of Amusement Parks & Attractions (IAAPA) organiseert jaarlijks meerdere events voor de wereldwijde leisure, attractie en entertainment sector. Ieder continent kent een eigen ‘Attraction Show’, een beurs met conferentieprogramma, side events en bedrijfsbezoeken waar professionals en leveranciers elkaar ontmoeten. In het najaar van 2018 wordt de Euro Attraction Show (EAS) voor de derde keer in RAI Amsterdam gehouden.


Al jaren is een bezoek aan de EAS een vast onderdeel van de track Attractions & Theme Parks Management. Voor toekomstige professionals zoals studenten en starters valt hier veel te halen; netwerken, educatieve sessies en het Young Professional Forum. Hier delen jonge professionals uit de branche hun werk- en leerervaringen en krijgt men inzicht in verschillende beroepskeuzes. Vanzelfsprekend zijn een aantal bedrijven en ervaren professionals aanwezig die op zoek zijn naar nieuwe talenten. Gezien het succes van vorige edities en het hoge aantal bezoekers zal in 2018 voor de eerste keer een apart Student Forum worden georganiseerd. Deze zal zich meer richten op scholieren en studenten die graag kennis willen maken met de attractiebranche. Het Student Forum is een initiatief van IAAPA Foundation om toekomstige talenten te interesseren voor een internationale stageplaats of deelname aan een IAAPA Attraction Show als ‘ambassador’.


In 2018 zal de relatie tussen hogescholen en universiteiten met IAAPA versterkt worden door IAAPA Foundation. Op ieder continent wordt in dat jaar een ‘Educator Roundtable’ georganiseerd. Breda University of Applied Sciences is gevraagd om de Europese ‘roundtable’ te leiden. In Amerika en Azië is eerder gesproken over de wens om samen te publiceren in academische tijdschriften, een academische sessie te houden tijdens IAAPA events (zodat docenten / onderzoekers ook hun werk kunnen presenteren) en de internationale uitwisseling van studenten verder te stimuleren.


Bronnen

Auteurs:

Bart Stadhouders is docent Leisure Management en coördinator Attractions & Themeparks Management bij Breda University of Applied Sciences.


Geert van Heugten is alumnus van de opleiding Theme Park Management. Hij is momenteel werkzaam bij Walibi Holland als Assistent Manager Park Spending met Food & Beverage als aandachtsgebied.


Klaus Hoven is als senior docent bij Breda University of Applied Sciences betrokken bij Attractions & Theme Parks Management, en is verantwoordelijk voor accountmanagement met partners in het internationale leisure en attractiepark netwerk.

Trefwoorden: attractieparken, evenementen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...