Fietsers op fietsknooppuntennetwerk leggen grotere afstanden af
Het
fietsknooppuntennetwerk van Noord- en Midden-Limburg wordt door de gebruikers
zeer gewaardeerd. Ruim 90 procent is zeer tevreden en meer dan 95 zou het
netwerk aan andere aanbevelen. Opvallend is dat fietsers langere routes zijn gaan
fietsen en meer geld uitgeven.
Routebureau
Noord- en Midden-Limburg heeft dit jaar voor de derde keer onderzoek gedaan onder
de gebruikers van het fietsknooppuntennetwerk. De eerste twee onderzoeken (uit
2014 en 2016) leverden mooie resultaten op die dit jaar geëvenaard zijn. Het onderzoek bestond uit interviews met gebruikers en enquêtes. Deze
werden zowel in het veld als via de mail afgenomen bij gebruikers van het
netwerk. In totaal zijn er 300 enquêtes ingevuld.
Ruim 90 procent
van de gebruikers is zeer tevreden over de bewegwijzering, de routing en het
onderhoud. De grootste pluspunten van dit netwerk zijn volgens respondenten het
eenvoudig plannen van fietstochten, de zeer gevarieerde routes en de verrassende
plekken die men aandoet. Meer dan 95 procent van de gebruikers beveelt het netwerk dan
ook aan bij vrienden en kennissen.
Resultaten
De belangrijkste conclusies
uit het onderzoek zijn:
- Fietsers plannen ten opzichte van 2016 langere
dagtochten; van de respondenten plant 46% een route van 40 kilometer en verder.
In 2016 was dit nog maar 33%.
- Er wordt meer gebruik gemaakt van digitale
informatie via website of app; waar het percentage in 2016 op 30% bleef steken,
is dat anno 2018 35%.
- Er wordt meer geld besteed tijdens een
fietstocht; tijdens een fietstocht geeft 39% van de respondenten €10,- of meer
uit. In 2016 deed slechts 30% van de respondenten dat.
Verbeterpunten
Naar aanleiding van dit
onderzoek gaat het Routebureau de komende tijd inzetten op enkele verbeterpunten
die naar voren zijn gekomen. Zo gaan ze inzoomen op het aantal rustpunten die fietsers
tijdens de fietstocht willen tegenkomen en gaan ze de locaties van de
startpunten en de informatie op de startpanelen kritisch bekijken. Dat gaan ze tevens
doen met de hoogtes en locaties van de fietsbordjes.
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsknooppunten, limburg, onderzoek, waardering
|
|
15/11/24
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
|
15/11/24
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
|
15/11/24
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
|
15/11/24
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
|
13/11/24
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
|
13/11/24
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
|
13/11/24
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
|
12/11/24
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
|
|
22/11/24
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
|
28/11/24
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|