Geplaatst op: 13-11-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Fietsers op fietsknooppuntennetwerk leggen grotere afstanden af

Fietsers op fietsknooppuntennetwerk leggen grotere afstanden af
Het fietsknooppuntennetwerk van Noord- en Midden-Limburg wordt door de gebruikers zeer gewaardeerd. Ruim 90 procent is zeer tevreden en meer dan 95 zou het netwerk aan andere aanbevelen. Opvallend is dat fietsers langere routes zijn gaan fietsen en meer geld uitgeven.


Routebureau Noord- en Midden-Limburg heeft dit jaar voor de derde keer onderzoek gedaan onder de gebruikers van het fietsknooppuntennetwerk. De eerste twee onderzoeken (uit 2014 en 2016) leverden mooie resultaten op die dit jaar geëvenaard zijn. Het onderzoek bestond uit interviews met gebruikers en enquêtes. Deze werden zowel in het veld als via de mail afgenomen bij gebruikers van het netwerk. In totaal zijn er 300 enquêtes ingevuld.


Ruim 90 procent van de gebruikers is zeer tevreden over de bewegwijzering, de routing en het onderhoud. De grootste pluspunten van dit netwerk zijn volgens respondenten het eenvoudig plannen van fietstochten, de zeer gevarieerde routes en de verrassende plekken die men aandoet. Meer dan 95 procent van de gebruikers beveelt het netwerk dan ook aan bij vrienden en kennissen.


Resultaten

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Fietsers plannen ten opzichte van 2016 langere dagtochten; van de respondenten plant 46% een route van 40 kilometer en verder. In 2016 was dit nog maar 33%.
  • Er wordt meer gebruik gemaakt van digitale informatie via website of app; waar het percentage in 2016 op 30% bleef steken, is dat anno 2018 35%.
  • Er wordt meer geld besteed tijdens een fietstocht; tijdens een fietstocht geeft 39% van de respondenten €10,- of meer uit. In 2016 deed slechts 30% van de respondenten dat.

Verbeterpunten

Naar aanleiding van dit onderzoek gaat het Routebureau de komende tijd inzetten op enkele verbeterpunten die naar voren zijn gekomen. Zo gaan ze inzoomen op het aantal rustpunten die fietsers tijdens de fietstocht willen tegenkomen en gaan ze de locaties van de startpunten en de informatie op de startpanelen kritisch bekijken. Dat gaan ze tevens doen met de hoogtes en locaties van de fietsbordjes.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsknooppunten, limburg, onderzoek, waardering

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.