Geplaatst op: 13-11-2018
Auteur: Youp Selen
Breda University of Applied Sciences

Transformative Live Events

Wat is de impact van innovation games, creatieve marktplaatsen?

Transformative Live Events
Innovation Games Studio Why
Leuven 7 juni 2018 - 16 ballonnen knallen, de gekleurde kaartjes die vrijkomen bepalen de groepsindeling. De eigenaar van ‘Leuven Leisure’ mag een korte introductie doen over zijn bedrijf en de uitdaging die hij inbrengt. De facilitator neemt het over en introduceert de aanpak voor het proces. Drie uur, acht pitches en 2 rondes van divergeren en convergeren later is een Leuvens Universiteitslokaal veranderd in een chaotisch werkatelier. Een ruimte met onaffe prototypes, vellen vol gele memo’s, en de deelnemers hebben de stoelen ingeruild voor tafels en de grond. Conclusie van zowel opdrachtgever als deelnemers (studenten van de track Social Innovation): ‘dit was zeer waardevol en heeft nieuwe inzichten gegeven’.


Kennislab Process Design

10 jaar geleden is binnen de Bachelor track Social Innovation (Performatory) een Process Design Lab opgezet waar kennis wordt ontwikkeld en gedeeld over het organiseren en faciliteren van zogenaamde ‘Transformative live Events’. De afgelopen jaren zijn er door studenten, docenten en alumni honderden vergelijkbare events gefaciliteerd. Van een 3 uur durende sessie voor GGD tot 5-daagse DCLivingLabs of Innovation Games van STUDIO.WHY. Hoog gewaardeerde activiteiten door de deelnemers, maar achteraf blijft altijd de vraag of het meer oplevert dan: ‘Interessant! Leuk! Leerzaam! Goede contacten!’


Wat is voor wie daadwerkelijk de opbrengst van dit soort ‘Transformative Live Events’? Sierksma van Veilig Verkeer Nederland, deelnemer aan een Experience Design Course, verwoordt het mooi: "Als deelnemers samen ‘nieuw denken’ ontwikkelen, dan is dat het hoogste resultaat.”


Dit artikel is eerder verschenen in Uncover waar docenten en onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences in twintig verschillende bijdragen de festivalisering van de samenleving beschouwen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.



Impact voor deelnemer, collectief, organisatie en samenleving?

Het bij elkaar brengen van een diversiteit aan deelnemers levert met een juiste aanpak méér op dan een oplossing voor een vraagstuk. Het transformatieve effect op de deelnemers, maar met name ook het effect op het collectief, komt keer op keer terug in de evaluaties van events waarbij Performatory betrokken is. Het ‘nieuwe denken’ kan vervolgens via de deelnemers effect hebben op hun netwerk, afdeling en organisatie.


In vergelijking met 10 jaar geleden is het ‘stagen van de live-experience’ tegenwoordig onderdeel van het creëren van een creatief innovatieproces. Elementen van het vakgebied van leisure worden gebruikt om het innovatieproces daadwerkelijk tot een experience te maken. Decor, locatie, hospitality, spel en storytelling, lijken in eerste instantie misschien aankleding, maar dragen juist bij aan het transformerende effect.


Innovation Games STUDIO.WHY

Tijdens Dear Future (European Social Innovation Week) in Tilburg waren studenten en alumni van Performatory betrokken bij de productie van de Innovation Games van STUDIO.WHY. Daarbij gingen in zes dagen (24/7) 50 deelnemers in een real-life game op zoek naar innovatieve oplossingen voor tien maatschappelijke vraagstukken. 10 teams, die bestonden uit een mix van jonge talenten met economische, technische, creatieve en sociale achtergronden, daagden elkaar uit om tot de meest innovatieve ideeën te komen. Marcella van Eijndhoven, Performatory member & programmaleider bij STUDIO.WHY, geeft aan: "De innovation games vonden plaats in het centrum van de stad. Op deze manier worden burgers die het evenement bezoeken makkelijker betrokken bij vraagstukken die hen ook aangaan.” Een voorbeeld waarbij een creatief innovatieproces wordt neergezet als een evenement voor zowel opdrachtgever, deelnemers en voor de samenleving. Vermakelijk om naar te kijken en tegelijkertijd transformerend voor bijvoorbeeld een sector, wijk of stad.


Innovation Games Studio Why, fotografie Joris Raaijman


Impact: transformatie belangrijker dan oplossingen

Het vraagstuk dat centraal stond tijdens de creatieve sessie in Leuven, betrof het ontwikkelen van een concept voor een marketingevent. Aan het einde bleek (zoals bij bijna alle sessies) dat er geen concreet idee was, maar wel veel waardevolle input (aldus de opdrachtgever).


Het transformatieve proces lijkt belangrijker dan het concrete antwoord op de onderliggende vraag. Collectief besef en herbezinning van het probleem, de innovatiekracht van de groep, het inleven in het andere perspectief en uiteindelijk het opnieuw leren ‘anders denken’ zijn voorbeelden van de transformatieve impact van deze ‘Live Events’. Welke impact (van oplossing tot transformatie) deze ‘Transformative Live Events’ hebben en hoe groot die impact is op probleemeigenaren, deelnemers of bezoekers, is een vraag die vanaf september 2018 centraal staat in een doorlopend onderzoek van het kennislab van Performatory.


Over de auteur:

Youp Selen is als coördinator van de track Social Innovation (Performatory) verbonden aan Breda University of Applied Sciences.


Trefwoorden: evenementen, innovatie

CELTH





||| Nieuws |||

05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
04/03/25
Boot Holland 11 - 15 maart 2026
Boot Holland 2025 werd een maand geleden vroegtijdig afgeblazen. Nu zijn de data bekend voor dit evenement in 2026.
04/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe NL country manager Airbnb moet groeicijfer verhogen
Airbnb heeft de Fransman Clément Eulry aangesteld als Country Manager voor Nederland. Nederland speelt een sleutelrol voor Airbnb in Europa, meldt het boekingsplatform.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Wandelnetwerk Ieperboog Oost in de prijzen
Het wandelnetwerk Ieperboog Oost van Westtoer is op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent bekroond tot Wandelroute van het Jaar 2025. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks toegekend aan nieuwe of recent gewijzigde wandelroutes in de Benelux.
03/03/25
Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen
Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...