Geplaatst op: 13-11-2018
Auteur: Youp Selen
Breda University of Applied Sciences

Transformative Live Events

Wat is de impact van innovation games, creatieve marktplaatsen?

Transformative Live Events
Innovation Games Studio Why
Leuven 7 juni 2018 - 16 ballonnen knallen, de gekleurde kaartjes die vrijkomen bepalen de groepsindeling. De eigenaar van ‘Leuven Leisure’ mag een korte introductie doen over zijn bedrijf en de uitdaging die hij inbrengt. De facilitator neemt het over en introduceert de aanpak voor het proces. Drie uur, acht pitches en 2 rondes van divergeren en convergeren later is een Leuvens Universiteitslokaal veranderd in een chaotisch werkatelier. Een ruimte met onaffe prototypes, vellen vol gele memo’s, en de deelnemers hebben de stoelen ingeruild voor tafels en de grond. Conclusie van zowel opdrachtgever als deelnemers (studenten van de track Social Innovation): ‘dit was zeer waardevol en heeft nieuwe inzichten gegeven’.


Kennislab Process Design

10 jaar geleden is binnen de Bachelor track Social Innovation (Performatory) een Process Design Lab opgezet waar kennis wordt ontwikkeld en gedeeld over het organiseren en faciliteren van zogenaamde ‘Transformative live Events’. De afgelopen jaren zijn er door studenten, docenten en alumni honderden vergelijkbare events gefaciliteerd. Van een 3 uur durende sessie voor GGD tot 5-daagse DCLivingLabs of Innovation Games van STUDIO.WHY. Hoog gewaardeerde activiteiten door de deelnemers, maar achteraf blijft altijd de vraag of het meer oplevert dan: ‘Interessant! Leuk! Leerzaam! Goede contacten!’


Wat is voor wie daadwerkelijk de opbrengst van dit soort ‘Transformative Live Events’? Sierksma van Veilig Verkeer Nederland, deelnemer aan een Experience Design Course, verwoordt het mooi: "Als deelnemers samen ‘nieuw denken’ ontwikkelen, dan is dat het hoogste resultaat.”


Dit artikel is eerder verschenen in Uncover waar docenten en onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences in twintig verschillende bijdragen de festivalisering van de samenleving beschouwen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.



Impact voor deelnemer, collectief, organisatie en samenleving?

Het bij elkaar brengen van een diversiteit aan deelnemers levert met een juiste aanpak méér op dan een oplossing voor een vraagstuk. Het transformatieve effect op de deelnemers, maar met name ook het effect op het collectief, komt keer op keer terug in de evaluaties van events waarbij Performatory betrokken is. Het ‘nieuwe denken’ kan vervolgens via de deelnemers effect hebben op hun netwerk, afdeling en organisatie.


In vergelijking met 10 jaar geleden is het ‘stagen van de live-experience’ tegenwoordig onderdeel van het creëren van een creatief innovatieproces. Elementen van het vakgebied van leisure worden gebruikt om het innovatieproces daadwerkelijk tot een experience te maken. Decor, locatie, hospitality, spel en storytelling, lijken in eerste instantie misschien aankleding, maar dragen juist bij aan het transformerende effect.


Innovation Games STUDIO.WHY

Tijdens Dear Future (European Social Innovation Week) in Tilburg waren studenten en alumni van Performatory betrokken bij de productie van de Innovation Games van STUDIO.WHY. Daarbij gingen in zes dagen (24/7) 50 deelnemers in een real-life game op zoek naar innovatieve oplossingen voor tien maatschappelijke vraagstukken. 10 teams, die bestonden uit een mix van jonge talenten met economische, technische, creatieve en sociale achtergronden, daagden elkaar uit om tot de meest innovatieve ideeën te komen. Marcella van Eijndhoven, Performatory member & programmaleider bij STUDIO.WHY, geeft aan: "De innovation games vonden plaats in het centrum van de stad. Op deze manier worden burgers die het evenement bezoeken makkelijker betrokken bij vraagstukken die hen ook aangaan.” Een voorbeeld waarbij een creatief innovatieproces wordt neergezet als een evenement voor zowel opdrachtgever, deelnemers en voor de samenleving. Vermakelijk om naar te kijken en tegelijkertijd transformerend voor bijvoorbeeld een sector, wijk of stad.


Innovation Games Studio Why, fotografie Joris Raaijman


Impact: transformatie belangrijker dan oplossingen

Het vraagstuk dat centraal stond tijdens de creatieve sessie in Leuven, betrof het ontwikkelen van een concept voor een marketingevent. Aan het einde bleek (zoals bij bijna alle sessies) dat er geen concreet idee was, maar wel veel waardevolle input (aldus de opdrachtgever).


Het transformatieve proces lijkt belangrijker dan het concrete antwoord op de onderliggende vraag. Collectief besef en herbezinning van het probleem, de innovatiekracht van de groep, het inleven in het andere perspectief en uiteindelijk het opnieuw leren ‘anders denken’ zijn voorbeelden van de transformatieve impact van deze ‘Live Events’. Welke impact (van oplossing tot transformatie) deze ‘Transformative Live Events’ hebben en hoe groot die impact is op probleemeigenaren, deelnemers of bezoekers, is een vraag die vanaf september 2018 centraal staat in een doorlopend onderzoek van het kennislab van Performatory.


Over de auteur:

Youp Selen is als coördinator van de track Social Innovation (Performatory) verbonden aan Breda University of Applied Sciences.


Trefwoorden: evenementen, innovatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.