Staatssecretaris neemt Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 in ontvangst
Namens de vier partijen achter het rapport, CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT benadrukte Jos Vranken de unieke triple helix samenwerking tussen de overheid, kennis- en onderwijsinstelling en private markt. "Het rapport is daarmee een breed gedragen en waardevolle informatiebron voor ondernemers, beleidsmakers, het onderwijs en andere geïnteresseerden”, zei Vranken die memoreerde dat het rapport dit jaar voor de 37ste keer verschijnt en daarmee zorgt voor continuïteit en consistentie in kennisontwikkeling. "Dat is belangrijk in een dynamische markt met veel en snelle veranderingen.” Volgens Vranken levert het rapport een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de concurrentie- en innovatiekracht van het MKB die zelf niet de mogelijkheden hebben om tot nieuwe inzichten te komen maar dankbaar gebruik maken van de kennis in het Trendrapport.
Data als basis voor een duurzame bestemming
Volgens Vranken is het rapport een belangrijke bouwsteen
maar vraagt een toekomstbestendige ontwikkeling van de bestemming Nederland om
meer: "Naast retrospectief onderzoek is er ook behoefte aan nieuwe en andere
vormen van data-analyse, onderzoek en ontwikkelstrategieën waar we in het Data
Development Lab met CBS, CELTH en NBTC aan werken. Het zou mooi zijn als vandaag
niet alleen een feestelijke gebeurtenis is rond het 37ste
Trendrapport maar ook de start van een hernieuwde en geïntensiveerde
samenwerking op het gebied van data en onderzoek waar we iedereen,
bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen hard nodig hebben”, hield
Vranken de 100 aanwezigen voor. "In het verlengde daarvan is vandaag in
samenwerking met een flink aantal belanghebbenden gewerkt aan een Nationale
Data Alliantie en hebben we samen bekeken welke relevante data- en
onderzoeksvraagstukken er liggen.” Die nieuwe data krijgt in volgende edities
van het Trendrapport zeker een plaats zodat ze ook breed in de
gastvrijheidssector kunnen worden gedeeld.
Op de foto: Arend Jan Kornet (PleisureWorld NRIT), Jos Vranken (NBTC), Mona Keijzer (EZK), Marleen Verbruggen (CBS), Menno Stokman (CELTH) en Kees van Wijk (Gastvrij Nederland).
Marleen Verbruggen, plaatsvervangend hoofddirecteur sociaal-economische en ruimtelijke statistieken van het CBS mocht het eerste exemplaar van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 aan de staatssecretaris uitreiken. Volgens Verbruggen biedt de publicatie een mooi inzicht in Nederland als duurzaam toerismeland en de vrijetijdsbesteding van Nederlanders zowel in Nederland als het buitenland.
Data Development Lab wordt international opgemerkt
In een reactie constateerde staatssecretaris Mona Keijzer dat toerisme, recreatie en vrije tijd in de warme belangstelling staat van heel veel organisaties. "Het is echt booming business en dat blijkt ook maar weer eens uit dit Trendrapport. Maar het wordt sommige mensen ook wel eens te veel. Ik kom zelf uit Volendam en mijdt de toeristische dijk in het hoogseizoen. Dan is de vraag niet zozeer hoe je tot het verspreiden van toerisme komt maar hoe je toeristen verleidt om naar andere plekken te gaan. Daar zitten voor veel regio’s economische kansen en met dit rapport in de hand wordt duidelijk waar die kansen liggen.”
Keijzer had enorm veel waardering voor de activiteiten van de partijen rond nieuwe (big) data: "Wat ik heel bijzonder aan deze dag vindt is het Data Development Lab dat CBS, NBTC en CELTH ontwikkelen. Wat we in Nederland met het Datalab en het Center of Expertise leisure, tourism & hospitality doen wordt internationaal opgemerkt en daar mogen we best trots op zijn.” Volgens Keijzer wordt in de hele wereld gekeken hoe wij het doen. "U bent daar de vaandeldragers van en daarvoor wil ik u hartelijk bedanken.”
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 is gisteren verschenen en te bestellen op nritmedia.nl. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen. Nieuw is dit jaar het online Trendrapport waarmee we verwachten de gebruikswaarde van het rapport sterk te vergroten. Op een speciale website krijgen gebruikers van het rapport digitaal toegang tot alle content, inclusief de data achter alle tabellen en figuren. Deze online versie is vanaf december 2018 exclusief voor bestellers/abonnees beschikbaar.