Geplaatst op: 20-11-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Staatssecretaris neemt Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 in ontvangst

Staatssecretaris neemt Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 in ontvangst
Marleen Verbruggen (r) reikt het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 uit aan staatssecretaris Mona Keijzer van EZK.
Gisterenmiddag heeft staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat tijdens het event het Trendrapport Live het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd in ontvangst genomen.


Namens de vier partijen achter het rapport, CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT benadrukte Jos Vranken de unieke triple helix samenwerking tussen de overheid, kennis- en onderwijsinstelling en private markt. "Het rapport is daarmee een breed gedragen en waardevolle informatiebron voor ondernemers, beleidsmakers, het onderwijs en andere geïnteresseerden”, zei Vranken die memoreerde dat het rapport dit jaar voor de 37ste keer verschijnt en daarmee zorgt voor continuïteit en consistentie in kennisontwikkeling. "Dat is belangrijk in een dynamische markt met veel en snelle veranderingen.” Volgens Vranken levert het rapport een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de concurrentie- en innovatiekracht van het MKB die zelf niet de mogelijkheden hebben om tot nieuwe inzichten te komen maar dankbaar gebruik maken van de kennis in het Trendrapport.


Data als basis voor een duurzame bestemming

Volgens Vranken is het rapport een belangrijke bouwsteen maar vraagt een toekomstbestendige ontwikkeling van de bestemming Nederland om meer: "Naast retrospectief onderzoek is er ook behoefte aan nieuwe en andere vormen van data-analyse, onderzoek en ontwikkelstrategieën waar we in het Data Development Lab met CBS, CELTH en NBTC aan werken. Het zou mooi zijn als vandaag niet alleen een feestelijke gebeurtenis is rond het 37ste Trendrapport maar ook de start van een hernieuwde en geïntensiveerde samenwerking op het gebied van data en onderzoek waar we iedereen, bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen hard nodig hebben”, hield Vranken de 100 aanwezigen voor. "In het verlengde daarvan is vandaag in samenwerking met een flink aantal belanghebbenden gewerkt aan een Nationale Data Alliantie en hebben we samen bekeken welke relevante data- en onderzoeksvraagstukken er liggen.” Die nieuwe data krijgt in volgende edities van het Trendrapport zeker een plaats zodat ze ook breed in de gastvrijheidssector kunnen worden gedeeld.


Op de foto: Arend Jan Kornet (PleisureWorld NRIT), Jos Vranken (NBTC), Mona Keijzer (EZK), Marleen Verbruggen (CBS), Menno Stokman (CELTH) en Kees van Wijk (Gastvrij Nederland).


Marleen Verbruggen, plaatsvervangend hoofddirecteur sociaal-economische en ruimtelijke statistieken van het CBS mocht het eerste exemplaar van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 aan de staatssecretaris uitreiken. Volgens Verbruggen biedt de publicatie een mooi inzicht in Nederland als duurzaam toerismeland en de vrijetijdsbesteding van Nederlanders zowel in Nederland als het buitenland.


Data Development Lab wordt international opgemerkt

In een reactie constateerde staatssecretaris Mona Keijzer dat toerisme, recreatie en vrije tijd in de warme belangstelling staat van heel veel organisaties. "Het is echt booming business en dat blijkt ook maar weer eens uit dit Trendrapport. Maar het wordt sommige mensen ook wel eens te veel. Ik kom zelf uit Volendam en mijdt de toeristische dijk in het hoogseizoen. Dan is de vraag niet zozeer hoe je tot het verspreiden van toerisme komt maar hoe je toeristen verleidt om naar andere plekken te gaan. Daar zitten voor veel regio’s economische kansen en met dit rapport in de hand wordt duidelijk waar die kansen liggen.”


Keijzer had enorm veel waardering voor de activiteiten van de partijen rond nieuwe (big) data: "Wat ik heel bijzonder aan deze dag vindt is het Data Development Lab dat CBS, NBTC en CELTH ontwikkelen. Wat we in Nederland met het Datalab en het Center of Expertise leisure, tourism & hospitality doen wordt internationaal opgemerkt en daar mogen we best trots op zijn.” Volgens Keijzer wordt in de hele wereld gekeken hoe wij het doen. "U bent daar de vaandeldragers van en daarvoor wil ik u hartelijk bedanken.”


Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 is gisteren verschenen en te bestellen op nritmedia.nl. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen. Nieuw is dit jaar het online Trendrapport waarmee we verwachten de gebruikswaarde van het rapport sterk te vergroten. Op een speciale website krijgen gebruikers van het rapport digitaal toegang tot alle content, inclusief de data achter alle tabellen en figuren. Deze online versie is vanaf december 2018 exclusief voor bestellers/abonnees beschikbaar.

Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, vrije tijd, beleid, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, reisbranche, onderzoek, onderwijs, attractieparken, evenementen, watersport

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.