Breda University organiseert workshop inclusief toerisme bij Efteling
Photo by Yomex Owo on Unsplash
Breda University of Applied Sciences en Newscat maken zich sterk voor inclusief toerisme. Tijdens een workshop in de Efteling laten ze zien hoe Nederlandse toeristische sector toegankelijker kan worden voor toeristen met beperking.
Samen werken aan inclusief toerisme
Dat toeristen met een handicap net als iedereen zorgeloos vakantie willen vieren wordt steeds vaker erkend en is in sommige landen ook in de wet geregeld. In Nederland kan er echter nog veel verbeteren om de leisure-industrie voor deze groep toeristen toegankelijker te maken. "Er zijn nog veel hotels, restaurants, attractieparken en diensten die je zou kunnen vergelijken met een boot waar niet iedereen aan boord kan en de drempel letterlijk te hoog is. Hiervan willen we spelers in de recreatieve sector bewust maken”, vertelt Brigitte Ars, docent van Breda University of Applied Sciences en projectleider Newscat. "In de workshop gaat het onder meer om de vraag hoe je toeristen met een beperking in beeld kunt krijgen en wat hun behoeften zijn. We bieden de deelnemers handvatten voor de stappen die ze kunnen nemen om de sector voor iedereen toegankelijk te maken. Op deze manier kunnen we samen werk maken van inclusief toerisme. Want als je toegankelijk bent voor mensen met een beperking, ben je toegankelijk voor iedereen. Oók voor andere senioren en gezinnen met kleine kinderen.”Droomvlucht als VR-attractie bezoeken
Tijdens de workshop wordt een overzicht gegeven van de laatste ontwikkelingen, komt de doelgroep zelf aan het woord en bespreken de deelnemers hoe zij aan de slag kunnen gaan met het verbeteren van hun dienstverlening voor mensen met een beperking. Ook bezoeken zij de VR-attractie Droomvlucht van De Efteling: een virtuele versie van de gelijknamige attractie, speciaal voor mensen die niet in de echte Droomvlucht kunnen. Voor Breda University of Applied Sciences, die de workshop samen met Newscat heeft ontwikkeld, biedt het project een goede aanleiding om kennis op te bouwen over dit onderwerp, zodat dit kan worden geïntegreerd in het onderwijs. Zo is inclusie een belangrijk thema waarop zij in haar onderwijsprogramma’s en projecten nadrukkelijk inspeelt.
Topics:Attractieparken
Trefwoorden: inclusief toerisme, toegankelijkheid, attracties