Themajaar Rembrandt start met drie presentaties in buitenlandse musea
De start van het themajaar ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’
is op een sterke manier bij de buitenlandse media op de kaart gezet. NBTC hield
in musea in New York, Parijs en Düsseldorf presentaties voor de buitenlandse
markten. Vanuit deze markten wordt veel aandacht verwacht voor de Nederlandse
topkunst.
2019 staat volledig in het teken van ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’. Om het
themajaar internationaal op de kaart te zetten organiseert NBTC in samenwerking
met Nederlandse musea drie perspresentaties in New York, Parijs en Düsseldorf.
Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC: "Museumdirecteuren van onder
andere het Mauritshuis wisten ruim 60 journalisten in New York en Parijs te
inspireren met het Rembrandt & de Gouden Eeuw programma van 2019. Zo
ontvingen we enthousiaste reacties van onder andere de New York Times, Le Monde
en Le Figaro. Vanavond verwachten we ook aandacht te krijgen van meer dan 40
Duitse journalisten in
Düsseldorf.”
Samen investeren in aansprekend thema
In 2019 is het precies 350 jaar geleden dat Rembrandt is gestorven en ter ere
van deze gebeurtenis organiseert NBTC in samenwerking met partners het
themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw. Van Tiggelen: "Themajaren stimuleren
spreiding onder (internationale) toeristen. Door samen met verschillende
regio’s en steden te investeren in een aansprekend thema, inspireren we toeristen
verschillende plekken te bezoeken die voorheen nog onbekend voor ze waren. Veel
internationale toeristen denken bij Rembrandt aan Amsterdam, maar weten te
weinig over de plaatsen waar Rembrandt ook terug te zien is. Door dit thema te
combineren met het rijke erfgoed van de Gouden eeuw in onze 17e eeuwse
binnensteden, inspireren we toeristen tentoonstellingen te bezoeken verspreid
over het land. ”
Rembrandt & de Gouden Eeuw verspreid door het land
Komend jaar kunnen toeristen van tentoonstellingen genieten over Rembrandt
& de Gouden Eeuw in onder andere Leeuwarden, Leiden en Amsterdam. "Dit
weekend is de tentoonstelling Rembrandt & Saskia geopend in het Fries
Museum in Leeuwarden,” vertelt Van Tiggelen.
Den Haag: Rembrandt en Nicolaes Maes
Ook Den Haag doet mee aan het themajaar. Koen Brakenhoff, hoofd marketing
Mauritshuis: "Het Mauritshuis toont één van de belangrijkste collecties
Rembrandt-schilderijen ter wereld. Het themajaar 2019 is daarom een prachtige
gelegenheid om onze Rembrandts extra onder de aandacht te brengen van het
nationale én internationale publiek. Bovendien organiseert het Mauritshuis eind
van het jaar de eerste overzichtstentoonstelling van zijn meest veelzijdige
leerling: Nicolaes Maes.”