Geplaatst op: 29-11-2018

Speed-pedelec liever op fietspad dan tussen auto’s

Speed-pedelec liever op fietspad dan tussen auto’s

De speed-pedelec-rijder heeft een overduidelijke voorkeur voor het fietspad. Dat blijkt uit een onderzoek in Gelderland. Binnen de bebouwde kom moeten deze snelle elektrische fietsen op de rijbaan rijden wanneer er geen fiets-/bromfietspad is. Op een aantal trajecten geldt een uitzonderingsmaatregel: daar mag de speed-pedelec toch op het fietspad.


Speed-pedelec op fietspad of rijbaan

Per 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec, de elektrische fiets die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, juridisch de status van bromfiets. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat de speed-pedelec in de bebouwde kom op de rijbaan hoort, net als de bromfiets. ‘De wetswijziging heeft onder speed-pedelec-rijders de nodige onrust gebracht’, zegt Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige bij provincie Gelderland. ‘Ze moesten binnen de bebouwde kom ineens van het fietspad naar de rijbaan.’ Speed-pedelec-rijders voelen zich vaak onveilig op de rijbaan. Op 16 wegen in de bebouwde kom hebben we daarom een uitzonderingsmaatregel ingevoerd. Op die fietspaden plaatsten we het onderbord ‘speed-pedelecs toegestaan’. Hiermee krijgt de speed-pedelec-rijder de keuze tussen rijbaan of fietspad.’

Uitzonderingsmaatregel onderzocht

De provincie liet onderzoeken hoe de maatregel in de praktijk uitpakt. Het onderzoeksbureau Keypoint voerde een uitgebreide effectmeting op de 16 trajecten uit. Keypoint keek op verschillende manieren naar het gedrag van de speed-pedelec-rijder in het verkeer. Zo deden 31 ervaren speed-pedelec-rijders mee aan het onderzoek. Zij kregen een 360graden-actiecamera met GPS. Ook zette Keypoint observatiecamera’s langs de weg en zijn snelheidsmetingen verricht. In totaal zijn 191 passages van speed-pedelecs vastgelegd.


Speed-pedelec-rijder kiest altijd voor het fietspad

De conclusies uit het onderzoek laten zien dat de speedpedelec-rijder voorkeur heeft voor het fietspad.Zowel op de uitzonderingstrajecten als daarbuiten. Als er een fietspad is, kiest hij daarvoor, ook als het niet is toegestaan. Het onderzoek laat zien dat de speed-pedelec-rijder niet sneller is gaan rijden. Ondanks het toenemende motorvermogen van de speed-pedelec en het groeiende aantal kilometers trapondersteuning zonder de accu opnieuw op te laden. De speed-pedelecs rijden binnen de bebouwde kom gemiddeld 33 km/u. Het maximum van 45 km/u wordt in de praktijk vrijwel nooit gereden, zeker niet in de bebouwde kom. Dit bevestigt ons vermoeden dat de speed-pedelec-rijder zijn snelheid niet bepaalt op basis van het technisch vermogen, maar van hoe veilig hij de situatie inschat.


Snelle fietsroutes zeer geschikt voor speed-pedelecs

Op verschillende trajecten van snelle fietsroutes mogen door de wetswijziging geen speed-pedelecs rijden. Deze routes zijn wel zeer geschikt voor speed-pedelecs. De gevolgen voor speed-pedelec-rijders variëren van onhandig (vaak moeten wisselen tussen fietspad en rijbaan) tot zeer gevaarlijk (alternatieve route loopt via drukke rijbaan). Op basis van de resultaten gaan we met de beherende gemeenten van alle snelle fietsroutes het gesprek aan. 


Provincie kiest voor handhaven maatregel

Het veiligheids- en snelheidsgedrag van speed-pedelec-rijders in relatie tot andere weggebruikers, geeft voor ons geen reden om de maatregelen te herzien of uit te breiden. We deelden de resultaten van het onderzoek met het CROW en dringen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan op een landelijke passende maatregel voor de speed-pedelec. Zodat er snel eenduidige en veilige regels voor de speed-pedelec komen. 

Link: htthttps://www.gelderland.nl/bestanden/Documenten/Gelderland/05Verkeer-en-vervoer/2018%20-%20Q3/181129_Eindrapport_Effectmeting_Uitzonderingsmaatregel.pdf
Trefwoorden: Snelle fietsroutes, speed-pedelec

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.