Geplaatst op: 30-11-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Recreatie Vakbeurs 2018, de flashback

Recreatie Vakbeurs 2018, de flashback
De Recreatie Vakbeurs 2018 is weer achter de rug. Drie drukke dagen in Hardenberg. Het team van PleisureWordl NRIT liep een middagje over de beurs, zagen dat er over de hele linie weinig nieuws onder de zon was maar wisten toch een paar innovaties op te sporen. Zo zagen we de reïncarnatie van Elke Plek, Escaperooms in enorme trucks die ook op uw bedrijf kunnen staan, een GPS avonturenspel voor de camping, prachtig vormgegeven interactieve welkomscherm en een slim concept van Instyle Concepts. Genoeg om over te praten. Loopt u mee?


Instyle Concepts

Bij Instyle Concepts zijn ze op meerdere fronten aan het innoveren. De interieurs voor de recreatiesector zijn tegenwoordig in drie duidelijk herkenbare segmenten ingedeeld: Beach, Forest en City. Alle meubels daarin hebben projectkwaliteit en zijn direct uit voorraad leverbaar in diverse kleuren en designs. Leuk zijn de QR-codes op de meubelen die gasten kunnen scannen en direct bij Instyle kunnen bestellen. Ook hier volgens Daan Hemminga projectkwaliteit en direct leverbaar. Grappige toevoeging is dat op je eigen meubel ook een QR-code hebt die weer verwijst naar de website van het bungalowpark waar je de meubels hebt gezien. Optimale kruisbestuiving tussen leverancier, vakantiepark en consument. Met duurzaamheid zijn ze bij Instyle ook druk zo blijkt uit het inruilprogramma waar oude meubelen weer een nieuw leven krijgen.

https://www.instyleconcepts.nl/



Outstanding

Op het Glampingfront zagen we weinig innovatie op de beurs. Glamping in grote safaritenten die van alle gemakken van thuis zijn voorzien, zijn wel een blijvertje. Bij Outstanding denken ze dat het steigerhout in de interieurs nog wel even blijft en zetten ze nu in op een modulaire binnentent zodat deze eenvoudig kan worden verlengd en reparatie in delen mogelijk maakt.

https://www.outstandingtent.nl/


ARCABO

Bij ARCABO schuiven ze steeds meer op richting woningbouw. Chris Brandsema is erg enthousiast over de huisvesting voor short-stay en migranten die een nieuwe doelgroep zijn waarvoor woningbouwverenigingen bij het bedrijf aankloppen. Ook semipermanent wonen en mantelzorgwoningen die in de voor- of achtertuin kunnen worden geplaatst, zijn een nieuwe markt voor ARCABO. Dat is niet zo verwonderlijk omdat de chalets steeds luxer worden. Grote units van 70 m2 zijn geen uitzondering meer en vloerverwarming zorgt voor comfort evenals de klimaatbeheersing met elektriciteit, warmtepompen of infrarood. Op alle chalets zijn zonnepanelen mogelijk die bij voorkeur door een lokale leverancier worden aangelegd. Ook bij ARCABO aandacht voor circulair en slim bouwen. Dat betekent zo min mogelijk afval tijdens de bouw en in lijn bouwen voor efficiency. Voor wat betreft de energie-eisen ziet ARCABO de gewenste R-waardes omhoog gaan.

https://www.arcabo.nl/



Promed Audiovisueel

Promed heeft voor bedrijven in de recreatie een mooi informatiescherm ontwikkeld. Bert Smit noemt het een interactief welkomscherm en er staat er eentje bij de Camping Reeënwissel in Hoogersmilde. Dit scherm is meer gericht op de directe omgeving van het bedrijf dan de schermen die veel VVV’s bij recreatiebedrijven plaatsen. Op een kaart, met het bedrijf in het centrum, zie je in een oogopslag wat er in de buurt te doen is. Je kunt natuur, musea, dagattracties, en natuurpoorten eenvoudig aan- of uitklikken. Meer info krijg je door op de gewenste activiteit te klikken.

http://www.promed.nl/



Elke Trip

Grappige verrassing was Elke Trip. De vergelijking met het failliete Elke Plek is snel gemaakt en het is te hopen dat deze startup met jonge honden aan het roer beter in de markt aanslaat. Het begin is er alvast met 1.500 accommodaties op de site. Ze hebben geen commissiemodel maar een vast bedrag per accommodatietype dat je op de site presenteert. Het eerste jaar hebben ze een leuke actie met zes maanden betalen en vijftien maanden zichtbaar. Voor 45 euro kun je het zo goedkoop uitproberen. Ze adviseren bedrijven op elke trip site unieke content te leveren om de SEO ranking omhoog te krijgen. Dus geen copy-paste van je eigen site. Je kunt voor boekingen kiezen voor een reserveringsverzoek of via het gelieerde uwboeking.com de boekingsengine inzetten.

https://www.elketrip.nl/


Yalp

Yalp presenteerde op de beurs haar Floraspeellijn. Een lijn met een natuurlijke uitstraling door het gebruik van Fins grenen. Dat voor de duurzaamheid wel is behandeld en op cruciale punten in staal is uitgevoerd. Deze lijn moet volgens Pascal Elkink uitdagend zijn op diverse niveaus en de motorische ontwikkeling van kinderen stimuleren.

https://www.yalp.nl/



Watergames & more

Watergames & more had niet veel nieuws maar konden nu wel de vorig jaar gepresenteerde Pooltrack Floti gaan uitleveren. Verder op de stand nog een leuke discussie over sprayparken die in veel bedrijven matig aanslaan. Volgens Paul van den Berg komt dat door een slecht product dat te weinig speelvariatie biedt. Watergames & More doet het natuurlijk anders en ziet sprayparken als een interactieve waterspeelplaats op een vlakke vloer dat meer is dan een dure douche. Dus veel variatie en steeds andere toestellen die aan- of uitgaan. Het energie- en waterverbruik is ook nog eens minimaal wat lage exploitatiekosten garandeert.

https://watergamesandmore.com/


Soekky

We komen ook Geralt Ploegstra tegen die een GPS Avonturenspel voor vakantieparken heeft ontwikkeld. Voor hem is content belangrijker dan techniek en verhalen en opdrachten belangrijker dan een route lopen. Kinderen kunnen met Soekky op en rond het vakantiepark een avontuur beleven en opdrachten uitvoeren. Standaard zijn nu vijf verschillende verhalen beschikbaar die op elke locatie kunnen worden gespeeld. Komend jaar worden diverse themaverhalen ontwikkeld rond bijvoorbeeld de paashaar of midzomernacht. Je hebt er als bedrijf geen omkijken naar want de verhalen wisselen automatisch elke week. Je hebt al een eigen app met drie verhalen en twee eigen avonturen op maat inclusief plattegrond voor € 4.750.

https://lightfind.nl/#soekky-app



Mobile Escaperooms

Voordat we de beurs aflopen, kunnen we het niet laten om de enorme truck van het team van Escape Room Designer te bezoeken. Overal zijn escaperooms enorm populair en big business. Het team brengt escaperooms naar recreatiebedrijven in een grote mobiele truck. Voor € 3.500,- per maand heb je al een eigen escaperoom. Je hoeft niet bang te zijn dat het saai wordt want het team van Escape Room Designer heeft zes trucks met verschillende escaperooms in de aanbieding. Wij konden gelukkig op tijd ontsnappen voor de standhoudersborrel waar we ons illegaal naar hebben hebben gepraat. Zeg maar het omgekeerde van de escaperoom.

https://escaperoomdesigner.nl


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, beurzen, toeleveranciers, apps, innovatie, escaperooms, interieur, glamping, speeltoestellen, infoschermen

CELTH





||| Nieuws |||

09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...