Hoe VVV Zuid-Limburg steeds maar weer internationale prijzen weet te winnen
VVV Zuid-Limburg is in 1885 opgericht en is daarmee de oudste VVV van Nederland. Maar oud betekent niet ingeslapen, getuige het feit dat in 2012 de Limburgse VVV werd uitgeroepen tot slimste bedrijf van Nederland. Met 900 betalende ondernemers is VVV Zuid-Limburg een van de grootste ondernemersorganisaties van Limburg. De organisatie heeft een omzet van 6,5 miljoen euro waarvan 75 procent commercieel wordt verdiend via gasten, ondernemers, projecten en EU-fondsen. De VVV werkt voor 18 gemeenten, beschikt over 70 medewerkers (inclusief vrijwilligers) want die zijn volgens Anya "het fundament en het cement van onze organisatie”. VVV Zuid-Limburg beheert 35 infopunten in de regio waarvan 5 grote Limburg Winkels.
Centraal in de presentatie van Anya stond de zogenaamde bloempotstrategie: "Want de VVV Zuid-Limburg luistert naar de gast om die een super ervaring te bieden”, hield Anya het publiek voor. "Zuid-Limburg is het waard om over te praten, voegt iets toe, is intuïtief en uniek, is duurzaam, biedt voordelen en wordt gedeeld.” VVV Zuid-Limburg was de eerste VVV in Nederland die ging werken met het zogenaamde customer journey model waar inmiddels alles in de organisatie aan opgehangen is.
1 Je gebied op orde hebben
Alleen een gebied dat op orde is, kan volgens Anya gasten een geweldige ervaring bieden. "Daar werken we elke dag hard aan en dat begint met kennisverbreding bij ondernemers. Wij proberen onze ondernemers mee te nemen naar de nieuwe tijd. Dat doen we met workshops, tips, handboeken en accountmanagers. We doen ook scans bij ondernemers en stellen marktonderzoek aan bedrijven ter beschikking.”
Lobby is belangrijk speerpunt
Waar veel VVV’s zich beperken tot marketing, is bij VVV
Zuid-Limburg lobby en bewustwording een belangrijk speerpunt. "Wij zijn geen
sector van grijze heren in strakke pakken. Dat betekent dat je minder gezien
wordt door bestuurders en veel lobbywerk moet doen. Om jongeren bij de sector
te betrekken, geven we op zowel HBO als MBO veel gastcolleges. Daarnaast zetten
we studenten in voor diverse onderzoeken”, vertelde Anya die niet schroomt om
namens de leden juridisch in het geweer te komen. Zo wilden de Walen een zinkmijn
op de grens heropenen waartegen ze in verweer zijn gekomen. ”We zijn namens 900
bedrijven een machtige partij en je kunt niet zomaar iets doen wat ons raakt.”
Het plan om de zinkmijn te heropenen is nu dan ook van de baan.
Thema’s en evenementen voor hernieuwde aandacht
Evenementen zijn voor Zuid-Limburg heel belangrijk om steeds
weer nieuwe aandacht voor het gebied te krijgen. "Iedere maand hebben we nieuwe
thema's en evenementen die zorgen voor vernieuwing.” De Zuid-Limburgse VVV
promoot jaarlijks 1.800 evenementen en zit bij 151 evenementen mede in de
organisatie. Om evenementen te ondersteunen hebben ze een
evenementencoördinator. Zij werkt aan professionalisering van de evenementen en
bewaakt het DNA van Zuid-Limburg. "Er worden soms wezensvreemde evenementen
georganiseerd waar we niet op zitten te wachten”, betoogde Anya die juist meer
evenementen wil die aansluiten bij het DNA van de regio.
Kerststad Valkenburg
VVV Zuid-Limburg is mede oprichter van Kerststad Valkenburg: "Toen was het niks en nu is het de grootste kerstmarkt van ons land. Daarnaast proberen we in zwakke maanden evenementen op te zetten, zoals eind oktober de Bokkenweek in Valkenburg om meer swung te krijgen”, want dan krijg je volgens Anya weer gasten.
Eigen routepunt
De VVV heeft ook, net als veel VVV’s een routepunt. Ze doen de coördinatie van het onderhoud van alle wandel-, fiets-, auto-, ruiter en MTB-routes in Zuid-Limburg. Volgens Anya heb je alleen in een gebied dat je kunt verkennen unieke ervaringen. "We hebben daarom goede en gethematiseerde routes ontwikkeld. Routes die ons landschap sparen, die langs interessante punten gaan, onze ondernemers omzet bieden en beginnen en eindigen bij de terrassen.” Het routepunt wordt voor een belangrijk deel gefinancierd uit de kaartverkoop. "We ondersteunen ook route-evenementen, alle routes zijn gedigitaliseerd en we zijn ook betrokken bij de internationale Maasfietsroute waarmee we meer internationale gasten verwachten te trekken.”
Convenant met agrariërs
De activiteiten van de VVV zijn schier eindeloos en opvallend. In 2017 bracht VVV Zuid-Limburg voor het eerst agrariërs en toeristische ondernemers bij elkaar om een convenant tussen beide groepen te sluiten over onderhoud van het landschap en de distributie van streekproducten. En ook nu wordt weer verder gekeken met een aanvraag van Unesco Wereld Erfgoed voor Zuid-Limburg en lobbiet de VVV voor een icoon op het Drielandenpunt rond het thema Bron van Europa. Ook de OV-toerpas die attracties met de bus verbindt is mede een initiatief van de VVV. "Daarmee hopen we een stuk automobiliteit terug te dringen”, vertelt Anya de zaal. Ook het fenomeen storytelling is aan Zuid-Limburg niet voorbij gegaan: "In het huidige digitale tijdperk onthouden mensen geen feiten meer, het gaat langs ze af”, stelt Anya. "Het gaat steeds meer om beelden en verhalen die proberen we te maken.”
Ondertekening convenant onderhoud landschap en distributie van streekproducten
Efficiënt omgaan met middelen
En met dat uitgebreide activiteitenportfolio valt er natuurlijk wel eens iets uit de mand. Zo geven ze geen accommodatiegids meer uit. "Er is voldoende informatie op internet beschikbaar en je moet wel efficiënt omgaan met je middelen”, stelt een nuchtere Anya.
Ondernemers meenemen
En natuurlijk is ook in Zuid-Limburg de discussie rond drukte op toeristische hotspots een issue: "Wij nemen onze ondernemers tijdens de zogenaamde ‘ambassadeursdagen’ mee naar onze verborgen pareltjes, zodat ze uit eerste hand enthousiaste verhalen aan hun gasten kunnen vertellen over de kleine pareltjes van Zuid-Limburg.”
2 Aandacht trekken
PR via de zijdeur
Zuid-Limburg trekt via oude en nieuwe wegen de aandacht van de toekomstige bezoeker. "Wat heel goed werkt is PR via de zijdeur zoals we dat intern noemen. We schrijven bidboeken om zo prijzen te winnen. Want die prijzen zorgen voor positieve publiciteit en die maken Zuid-Limburg uniek. Dan krijg je een etiket van hoge waarde op je gebied”, legt Anya haar strategie om prijzen te winnen bloot. "Zo waren we in 2009 de eerste Nederlandse EDEN winnaar en in 2016 wonnen we voor Parkstad Limburg de WTTC Award, zeg maar de Oscar van toerisme”, vertelt een trotse Anya die nog kippenvel krijgt als ze vertelt hoe ze als Kerkraads meisje de award in ontvangst mocht nemen. Meer recent zijn de titel European City of Christmas 2018 voor Valkenburg, de enige Nederlandse niet-kustbestemming in de wereldwijde duurzame top 100 en ze mochten in Cyprus de tweede prijs ophalen voor de European Cultural Tourism Award.
Influencers aan je binden
Social media en influencers marketing zijn speerpunten voor de organisatie. "Daar hebben we een heel team op zitten. Bij social media is het volgens Anya vooral dat je mensen niet pust maar pult: "Dat je mensen naar je toe trekt en inspireert. We proberen ook influencers aan ons te binden. Bijvoorbeeld met de Limburg Lonkt campagne die we samen met Maastricht Marketing hebben opgezet. Dat heeft weer geleid tot heel veel nieuwe verhalen over Zuid-Limburg.” VVV Zuid-Limburg doet alleen advertising met free publicity en als het past binnen de DNA thema's.
Instameet van 30 juni 2018
Ondernemers worden ook concreet geholpen in communicatie met
video: "Normaal kost de productie van een filmpje een ondernemer tussen de
2.000 tot 2.500 euro. Doordat we het script en muziekrechten hadden gekocht,
konden ondernemers een video voor 555 euro laten maken. Ze hebben er veel
gebruik van gemaakt.”
3 Consument overweegt Zuid-Limburg
Wanneer de gast Zuid-Limburg in overweging neemt, zorgen ze ervoor dat ze de informatie op een aantrekkelijke wijze aanbieden. "We hebben een website vol verhalen”, vertelt Anya. "We erkennen ook dat elke gemeente online zijn eigen kerktoren wil zien. Dus iedere gemeente heeft bij ons zijn eigen website in het geheel van VVV Zuid-Limburg. We vertellen ook verhalen in vlogs en blogs en laten onze ambassadeurs spreken.”
4 Boekingsmogelijkheden
Hotelboekingen doet de VVV niet meer. "Dat laten we over aan
partijen die inmiddels heel groot zijn”, stelt Anya. "Wij zorgen ervoor dat de
gast zijn activiteiten gemakkelijk kan boeken en onze kaarten & gidsen gemakkelijk
online kan bestellen.” Alleen voor kleine evenementen hebben ze nog een
boekingsengine in de lucht. Anya: "We zagen dat ze niet online boekbaar waren
en hebben dus TICKLI ontwikkeld; ons online ticketsysteem dat kleine
evenementen en kleine attractie-ondernemers óók de mogelijkheid geeft om online
tickets en toegangskaarten te verkopen.”
5 Inspireren op locatie
Als de gast eenmaal in Zuid-Limburg is, bieden ze vooral inspiratie, want informatie heeft hij allang op zijn mobiele device. "We hoeven de toerist die in het gebied is niet meer te bombarderen met informatie”, stelt Anya. "We willen hem inspiratie bieden en leiden langs de echte verhalen.” Opvallend is dat rondleidingen heel erg populair zijn. Volgens Anya ook heel logisch: "Want in deze digitale wereld willen mensen bij mensen zijn. In 2017 hebben we 5.113 gasten rondgeleid in de drie steden in ons gebied. Dat is zo succesvol dat we nieuwe rondleidingen gaan ontwikkelen.”
VR en AR in Zuid-Limburg
Toch is technologie op locatie ook belangrijk: "We werken met augmented reality rond onze grote verhalen bijvoorbeeld over het mijnverleden. En we maken op dit moment een virtual reality film over Hét verhaal van Zuid-Limburg: Bron van Europa. Dat verhaal begint bij de Mosasaurus die we in de mergel hebben gevonden. Die Darwin inspireerde voor zijn Origin of Species en die eindigt in Parkstad met de nieuwe dynamiek die daar gecreëerd is.” Deze film gaat draaien in de Limburg Winkels en op Youtube.
Winkels worden Limburg Experiences
Het komend jaar heeft de VVV een forse operatie op stapel staan. "We gaan onze 5 Limburg Winkels ombouwen naar een Limburg Experience met VR en Gaming. Samen met ondernemers hebben we voor hun locaties inspiratieschermen ontwikkeld en die worden nu geplaatst.”
Niet alles digitaal
En natuurlijk maken ze ook nog steeds een fysieke gids De Wegwijzer, in een oplage van 140 duizend stuks. "Je moet niet alles digitaal willen doen in deze nieuwe wereld. Soms zijn oude technieken ook heel erg waardevol. De Wegwijzers zijn ieder jaar weer uitverkocht”, vertelt Anya die stelt dat als je drukwerk goed maakt gasten daar dol op zijn. "En we zien dat ze echt gebruikt worden want we krijgen dat terug van de attracties die de coupons innemen die consumenten uit de gids gebruiken.” Die populariteit van drukwerk heeft weer geleid tot een nieuwe gids Het Heuvelland Magazine waarvan de eerste oplage binnen een halfjaar op was. "Dit magazine vertelt het hele verhaal van het Heuvelland. Kleine bergen, groot geluk. Waar je je geluksmomenten vindt in het Heuvelland.”
6 Aanbevelen
Cruciaal is tegenwoordig dat de gast je positief aanbeveelt.
Want aan ervaringen van anderen wordt veel waarde gehecht. Daar kun je volgens
Anya in meesturen. "We zijn nu bezig met braggy-plekken in Zuid-Limburg. Dat
zijn plekken waar je een geweldig uitzicht hebt dat toeristen graag online willen
delen.”
Inwoners als streekgidsen
Als klap op de vuurpijl is Zuid-Limburg bezig met een applicatie voor de website waar inwoners plekken kunnen aanmelden die ze graag aan gasten willen laten zien. "We hebben heel veel enthousiaste Zuid-Limburgers die net als ik heel veel van hun gebied houden en wij brengen die dan samen met onze gasten.”