Gelderland wil meer profiteren van groei toerisme
Gelderland kan volgens de RBT’s meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Naast kennis, informatie en marketing is ontwikkeling een belangrijke pijler onder het manifest.
Beleving voor bezoekers verbeteren
Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan 1.000 partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Het manifest is op donderdag 6 december overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie.
De Gelderse vrijetijdseconomie vormt met 6,3%van de werkgelegenheid een substantieel deel van de provinciale economie en is bijvoorbeeld groter dan de landbouw. De trends voorspellen een hele lichte groei in het aantal binnenlandse bezoekers en een forse toename van het aantal buitenlandse bezoekers. Dat biedt kansen maar ook uitdagingen en het vraagt om weloverwogen keuzes op basis van kennis, gericht op groei van het welzijn van de inwoners van Gelderland.
Herre Dijkema, namens de vier RBT’s: "Wij willen de provincie Gelderland en onze partners in het bedrijfsleven en publieke domein graag beter ondersteunen en adviseren om zo met elkaar het toeristisch aanbod in Gelderland beter te positioneren. Het uiteindelijk doel is de bezoeker beter te bereiken en ze de optimale beleving van de verschillende regio’s in Gelderland te bieden.”
Gedeputeerde Bea Schouten: "Mooi dat
de Gelderse Bureaus voor Toerisme met dit aanbod komen aan hun
partners in de toeristische sector. De vier pijlers sluiten ook goed
aan bij onze Gelderse aanpak ’Beleef het in Gelderland’.”
Concrete voorstellen
De visie van de Gelderse RBT’s is dat
zij samen met de partners in het veld de customer journey willen
beïnvloeden via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en
marketing. Dat wil zeggen: met een gedegen kennis weten wat men moet
ontwikkelen om succesvol te zijn en dat men daarna door een goed
beheer van informatie de meest effectieve marketing kan bedrijven.
Per pijler hebben de RBT’s concrete voorstellen gedaan, denk aan
het verzamelen van data van (potentiële) bezoekers, het stimuleren
van ontwikkelingen in het toeristisch aanbod, het delen van kennis
met ondernemers en overheden en slimmere marketingcommunicatie.