Geplaatst op: 10-12-2018
Auteur: Marc Gerlings

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no show clausule

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no show clausule

KLM moet onmiddellijk stoppen met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten jaagt. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de luchtvaartmaatschappij. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.

De Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid van vliegmaatschappijen. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwachts niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd.


Pas na betaling van €250 kon hij mee. Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel, op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Schandalig. Door de no-show clausule betaalt deze man 2 keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig.”


Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-show clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en een terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject.


Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen. De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Combée: "Dit is wel een heel lucratief verdienmodel voor deze maatschappijen.”


Europese actie

De Consumentenbond spreekt KLM aan omdat deze maatschappij een van de meest nadelige regelingen heeft. KLM rekent een ‘vergoeding’ voor het alsnog gebruiken van het ticket variërend van minimaal €125 voor een korte-afstandsroute tot maximaal €3000 voor een lange-afstandsvlucht. KLM heeft tot 12 december 2018 om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding.


De eis van de Consumentenbond is onderdeel van een gezamenlijke actie waarbij negen Europese consumentenorganisaties verschillende vliegmaatschappijen aanspreken op hun no-show beleid. In België loopt hierover al een rechtszaak van consumentenorganisatie Test Aankoop tegen Air France en KLM. In het verleden werden Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines al door de rechter teruggefloten om hun no-show voorwaarden.

Trefwoorden: vliegen, vakantie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.