Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2018
Auteur: Marc Gerlings

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no show clausule

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no show clausule

KLM moet onmiddellijk stoppen met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten jaagt. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de luchtvaartmaatschappij. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.

De Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid van vliegmaatschappijen. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwachts niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd.


Pas na betaling van €250 kon hij mee. Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel, op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Schandalig. Door de no-show clausule betaalt deze man 2 keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig.”


Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-show clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en een terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject.


Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen. De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Combée: "Dit is wel een heel lucratief verdienmodel voor deze maatschappijen.”


Europese actie

De Consumentenbond spreekt KLM aan omdat deze maatschappij een van de meest nadelige regelingen heeft. KLM rekent een ‘vergoeding’ voor het alsnog gebruiken van het ticket variërend van minimaal €125 voor een korte-afstandsroute tot maximaal €3000 voor een lange-afstandsvlucht. KLM heeft tot 12 december 2018 om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding.


De eis van de Consumentenbond is onderdeel van een gezamenlijke actie waarbij negen Europese consumentenorganisaties verschillende vliegmaatschappijen aanspreken op hun no-show beleid. In België loopt hierover al een rechtszaak van consumentenorganisatie Test Aankoop tegen Air France en KLM. In het verleden werden Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines al door de rechter teruggefloten om hun no-show voorwaarden.

Trefwoorden: vliegen, vakantie

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...