Geplaatst op: 20-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Alles is anders maar kerstbeleving blijft hetzelfde

Alles is anders maar kerstbeleving blijft hetzelfde
Waar de afgelopen tien jaar de wereld en het consumentengedrag onder invloed van technologische mogelijkheden sterk is veranderd, is het gedrag van consumenten rond de kerstdagen opvallend stabiel. Dat blijkt uit onderzoek over de manier waarop de we kerstdagen doorbrengen dat Center Parcs na tien weer heeft herhaald. Voor onze branche niet onbelangrijk is de bevinding dat een kwart van de Nederlanders de kerstdagen het liefst in een andere omgeving viert.
  • Ruim 6 op 10 Nederlanders vieren Kerst liefst in gezelschap van familie en vrienden
  • Een derde contacten met vrienden verloopt via social media
  • Feestdagen hét moment om met familie of vrienden te genieten van midweek of weekend weg

Ten opzichte van tien jaar geleden onderhouden we onze vriendschappen ruim drie keer zo vaak op social media maar de kerst vieren we nog exact hetzelfde en brengen de kerstdagen het liefst door in gezelschap van familie en vrienden.


Ook in buurlanden blijft kerst traditioneel

Dat geldt niet alleen voor 64 procent van de Nederlanders, maar ook voor 6 op de 10 inwoners van onze buurlanden, België en Duitsland. Dit resultaat is opvallend aangezien ook uit het onderzoek blijkt dat 41% van de mensen tegenwoordig vanwege tijdsgebrek steeds meer moeite heeft om de relatie met familie en vrienden te onderhouden. In 2008 was dit nog maar 34%. Ondanks dat we het druk hebben, maken we tijdens de Kerst wél tijd voor elkaar vrij om echt even samen te zijn.


Veel meer vriendschappen via social media

Mede door de opkomst van digitalisering en nieuwe technologieën besteden mensen hun tijd nu anders dan tien jaar geleden. Nederlanders geven aan dat zij hun vriendschappen tegenwoordig voor 34% via social media onderhouden, in 2008 was dat nog maar 11%. De kersttraditie om de feestdagen met familie en vrienden door te brengen staat desondanks nog steeds als een huis.


Kwart Nederlanders tijdens feestdagen op vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt het leuk te vinden om Kerst in een andere omgeving te vieren. Zo brengt 12% van de vakantiegangers de kerstvakantie het liefst door in een vakantiepark. Verder gaat een groot deel op wintersport of naar de zon. Van alle Nederlanders die tijdens de feestdagen op vakantie gaan, zegt 41% dit vooral te doen om aan de waan van alledag te ontsnappen. Dit geldt voor 42% van de Belgen en 47% van de Duitsers.


Onderzoek van de VakanieDiscounter laat zien dat 17 procent van de Nederlanders rond de kerst op vakantie gaat. Van de mensen die deze kerst op vakantie gaan, kiest 43% voor een reisdoel binnen Europa, tegenover 37% in 2017. Toch kiest ook dit jaar een meerderheid, 49%, voor een kerstvakantie buiten Europa. Het animo voor een kerstvakantie binnen Nederland neemt iets af van 9% naar 8%. De voornaamste reden om tijdens kerst op vakantie te gaan, blijkt de kou. Meer dan de helft van de kerst-vakantiegangers geeft aan de warmte op te willen zoeken (52%).


Van de mensen die deze kerst thuisblijven, geeft 10% als reden dat rest van de familie het niet fijn vindt als zij in deze periode van traditionele samenkomst weg zijn. Voor anderen zijn de familieverplichtingen juist een reden om weg te gaan. Van de mensen die op vakantie gaan geeft maar liefst 25% aan dat zij dat vooral doen om sociale verplichtingen te ontvluchten.


Samen genieten van kerstdiner absolute favoriet

In de Kerst Top 3 steekt genieten van een heerlijk kerstdiner er voor Nederlanders (32%), Belgen (30%) en Duitsers (39%) bovenuit. Op de tweede plaats staat het ophangen van de kerstversiering, gevolgd door ontspanning. Ook vinden Nederlanders, Belgen en Duitsers elkaar in andere kersttradities. Zoals een bezoek aan een kerstmarkt, elkaar verwennen met kerstcadeaus en tijd doorbrengen met kinderen en kleinkinderen.


Sporten en social media belangrijke activiteiten voor kinderen

De allerjongsten hebben zo hun eigen favoriete bezigheden tijdens de kerstvakantie. Zo gaat ruim de helft van de Nederlandse kinderen het liefst sporten, in vergelijking met 36% van hun Belgische en 43% van hun Duitse leeftijdgenoten. Kinderen verkiezen sportieve activiteiten zelfs boven gamen en tv-kijken. Verder brengen ongeveer 4 op de 10 kinderen, ongeacht hun nationaliteit, veel tijd door op social media. 19% van de Nederlandse ouders geeft aan dat het gebruik van digitale apparaten in huis ten koste gaat van de quality time. Op de vraag waar de Nederlandse kinderen de voorkeur aan geven; een weekend weg met de familie naar een vakantiepark of een weekend gamen, geeft 70% de voorkeur aan een weekend weg boven 14% een weekend achter de spelcomputer.


Trefwoorden: vakanties, verblijfsrecreatie, bungalowparken, consumentengedrag

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...