Geplaatst op: 21-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Ketens domineren Nederlandse hotelmarkt

Ketens domineren Nederlandse hotelmarkt
Nationale en internationale ketens hebben 59% van alle hotelkamers in Nederland in handen. Daarmee is de ketenpenetratie in Nederland de hoogste in Europa, gevolgd door Spanje, Kroatië, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ketenhotels zijn aanzienlijk groter dan het gemiddelde Nederlandse hotel. Grootste Nederlandse keten is van der Valk. Fletcher groeit het snelst. Dit blijkt uit het rapport Chain Hotels in Europe 2018 van adviesbureau Horwath HTL.


In totaal zijn 663 hotels in Nederland aangesloten bij een nationale of internationale hotelketen. Dit is 19% van het totale aantal hotels. De ketenhotels tellen in totaal 76.133 hotelkamers, oftewel 59% van het totale aanbod. Nederland heeft daarmee de hoogste ketenpenetratie in Europa, gevolgd door Spanje met 33%, Kroatië met 53%, Verenigd Koninkrijk met 49% en Frankrijk met 48%.


Ketenhotels zijn relatief groot

De ketenhotels in Nederland tellen gemiddeld 115 hotelkamers per hotel, en zijn daarmee aanzienlijk groter dan het gemiddelde Nederlandse hotel. Dit verklaart waarom de hotelketens, met 19% van de hotels in Nederland, 59% van de hotelkamers vertegenwoordigen. In andere Europese landen is dit verschil nog sterker: in het Verenigd Koninkrijk bieden hotelketens slechts 8% van de hotels, maar 49% van de hotelkamers. Ook in Duitsland (10% hotels, 37% hotelkamers), Zwitserland (6% hotels, 23% hotelkamers) en Italië (5% hotels, 15% hotelkamers) is zichtbaar dat ketenhotels aanzienlijk meer kamers per hotel bieden.


Tabel 1: Ketenbinding in Europese hotelmarkten (naar penetratie aantal hotelkamers)

Nr.

Land

Aantal ketenhotels

Aantal kamers

Penetratie ketenhotels

Penetratie kamers

1

Nederland

663

76.133

19%

59%

2

Spanje

2.453

386.771

33%

56%

3

Kroatië

167

30.808

24%

53%

4

Verenigd Koninkrijk

3.520

373.000

8%

49%

5

Frankrijk

3.816

319.561

21%

48%

6

Ierland

183

23.878

22%

41%

7

Duitsland

2.078

301.045

10%

37%

8

Polen

342

47.484

14%

37%

9

Hongarije

140

20.567

13%

33%

10

Zwitserland

272

30.109

6%

23%

11

Italië

1.488

164.196

5%

15%

12

Cyprus

8

5.499

4%

10%

Bron: Horwath HTL


107 merken actief op Nederlandse markt

In totaal zijn op de Nederlandse hotelmarkt 107 hotelmerken actief, 8 meer dan een jaar geleden. Hiervan zijn 39 merken van Nederlandse hotelketens, en 68 van internationale hotelketens. Van de 663 ketenhotels in Nederland zijn 262 aangesloten bij een internationale keten en 447 bij een Nederlandse keten. 46 hotels zijn, middels verschillende constructies, bij zowel een nationale als een internationale keten aangesloten. De internationale hotelketens vertegenwoordigen daarmee 40% van de ketengebonden hotels en 45% van het totale ketengebonden kameraanbod in Nederland.


Ten opzichte van vorig jaar zijn 23 nieuwe ketenhotels toegevoegd in Nederland (+3,6%), met in totaal 3.666 kamers (+5,1%). Internationale ketens in Nederland voegden 16 hotels toe met 2.890 kamers, en nationale ketens 11 hotels met 1.298 kamers. Vier nieuwe hotels zijn zowel aan een nationale als een internationale keten gebonden.


Van der Valk grootste keten, Fletcher groeit snelst

De grootste hotelketen in Nederland is Van der Valk, met 70 hotels en 9.880 hotelkamers. De grootste buitenlandse hotelketen in Nederland is Accor, op de tweede plaats met 46 hotels en 7.977 hotelkamers. De top 5 wordt volgemaakt door NH Hotel Group (36 hotels, 6.874 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers) en IHG (20 hotels, 3.610 kamers).

Alle hotels van de keten Van der Valk worden ook geëxploiteerd onder de merknaam Van der Valk, waarmee dit ook het grootste hotelmerk is in Nederland. Een keten als Accor maakt gebruik van verschillende hotelmerken zoals ibis, Novotel en Sofitel; het aantal hotels en hotelkamers per merk is hierdoor kleiner. Na Van der Valk (70 hotels, 9.880 kamers) zijn de best vertegenwoordigde hotelmerken in Nederland NH (31 hotels, 5.615 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers), Bastion (31 hotels, 3.119 kamers) en Best Western (28 hotels, 2.242 kamers.)


Tabel 2: Top 10 hotelmerken in Nederland

Nr.

Hotelmerk

Hotels

Kamers

1

Van der Valk

70

9.880

2

NH

31

5.615

3

Fletcher

87

5.004

4

Bastion

31

3.119

5

Best Western

28

2.242

6

Ibis

11

2.182

7

Novotel

9

1.874

8

The Student Hotel

7

1.766

9

Bilderberg

17

1.696

10

Golden Tulip

19

1.610

Bron: Horwath HTL


De Nederlandse hotelketen Fletcher is de snelst groeiende keten. In aantal hotels is de keten inmiddels groter dan Van der Valk, 87 tegen 70. Omdat de meeste Fletcher hotels relatief klein zijn, is de keten echter slechts de 4e keten in aantal hotelkamers.


Tabel 3: Top 10 hotelketens in Nederland

Nr.

Hotelketen

Hotels

Kamers

1

Van der Valk

70

9.880

2

AccorHotels

46

7.977

3

NH Hotels

36

6.874

4

Fletcher

87

5.004

5

InterContinental Hotel Group

20

3.610

6

Louvre

45

3.545

7

Bastion Hotel Group

32

3.312

8

Marriott International

13

2.843

9

Hilton

12

2.690

10

Radisson Hotel Group

11

2.394

Bron: Horwath HTL


Ketenpenetratie is het hoogst op Schiphol, het laagst in Valkenburg

De meeste ketenhotels zijn gevestigd in de grotere steden. In de 10 Nederlandse plaatsen met de grootste aantallen hotelkamers, is de gemiddelde penetratiegraad 71%. De hoogste penetratie is gezien op Schiphol: 100% van alle hotelkamers is hier ketengebonden. In Amsterdam, qua kameraanbod de grootste hotelstad, is de penetratiegraad 70%. In steden als Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht ligt de penetratiegraad tussen 60% en 70%. Opvallend is dat in Valkenburg, met in totaal 1.750 kamers de 8e hotelstad van Nederland, slechts 15% van het aanbod ketengebonden is.


Tabel 4: Top 10 hotelsteden in Nederland, naar ketenpenetratie

Nr.

Hotelmerk

Hotels

Kamers

1

Van der Valk

70

9.880

2

NH

31

5.615

3

Fletcher

87

5.004

4

Bastion

31

3.119

5

Best Western

28

2.242

6

Ibis

11

2.182

7

Novotel

9

1.874

8

The Student Hotel

7

1.766

9

Bilderberg

17

1.696

10

Golden Tulip

19

1.610

Bron: Horwath HTL


Grote verschuivingen op Europese hotelmarkt

Op Europees niveau zijn grote verschuivingen zichtbaar in de hotelmarkt. Twee van de grootste Amerikaanse hotelketens, Marriott en Starwood, zijn in september 2016 gefuseerd en de gevolgen hiervan worden inmiddels ook zichtbaar in de ontwikkeling en spreiding van hotelmerken. De Franse hotelketen Accor heeft verschillende kleinere merken opgekocht om gaten in de marktsegmentatie op te vullen. Het Britse InterContinental Hotels Group heeft het boutiquemerk Kimpton overgenomen, en het merk in Groot-Brittannië en andere Europese landen geïntroduceerd. In oktober 2018 is de Spaanse NH Hotel Group voor een bedrag van € 2,3 miljard overgenomen door de Thaise hotelketen Minor International.

Nederland vertegenwoordigt met ruim 76.000 ketengebonden hotelkamers zo’n 4% van het totale ketengebonden hotelaanbod in Europa. De landen met het grootste aandeel op de Europese markt van ketenhotels zijn Spanje (22%), Verenigd Koninkrijk (21%), Frankrijk (18%) en Duitsland (17%).


In bijna alle onderzochte Europese landen is het aantal ketengebonden hotels gestegen. In Italië is het aantal ketenhotels het afgelopen jaar met 6% gestegen; in Duitsland, Ierland, Spanje, Polen, Zwitserland en Nederland met 3%. Opvallend is dat Frankrijk en Groot-Brittannië geen stijging lieten zien, mogelijk doordat het aantal ketenhotels in deze landen al zeer hoog is.


Chain Hotels in Europe 2018

Het rapport Chain Hotels in Europe 2018 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. In het rapport worden 12 Europese hotelmarkten in kaart gebracht, waarbij is gekeken naar de groei van het aantal ketenhotels en het verschil tussen lokale en internationale ketens.

Link: https://horwathhtl.com/news/persbericht-hotelketens-domineren-nederlandse-markt/?lang=nl
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, ketens

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...