Ketens domineren Nederlandse hotelmarkt
In totaal zijn 663 hotels in Nederland aangesloten bij een nationale of internationale hotelketen. Dit is 19% van het totale aantal hotels. De ketenhotels tellen in totaal 76.133 hotelkamers, oftewel 59% van het totale aanbod. Nederland heeft daarmee de hoogste ketenpenetratie in Europa, gevolgd door Spanje met 33%, Kroatië met 53%, Verenigd Koninkrijk met 49% en Frankrijk met 48%.
Ketenhotels zijn relatief groot
De ketenhotels in Nederland tellen gemiddeld 115 hotelkamers per hotel, en zijn daarmee aanzienlijk groter dan het gemiddelde Nederlandse hotel. Dit verklaart waarom de hotelketens, met 19% van de hotels in Nederland, 59% van de hotelkamers vertegenwoordigen. In andere Europese landen is dit verschil nog sterker: in het Verenigd Koninkrijk bieden hotelketens slechts 8% van de hotels, maar 49% van de hotelkamers. Ook in Duitsland (10% hotels, 37% hotelkamers), Zwitserland (6% hotels, 23% hotelkamers) en Italië (5% hotels, 15% hotelkamers) is zichtbaar dat ketenhotels aanzienlijk meer kamers per hotel bieden.
Tabel 1: Ketenbinding in Europese hotelmarkten (naar penetratie aantal hotelkamers)
Nr. Land Aantal ketenhotels Aantal kamers Penetratie ketenhotels Penetratie kamers 1 Nederland 663 76.133 19% 59% 2 Spanje 2.453 386.771 33% 56% 3 Kroatië 167 30.808 24% 53% 4 Verenigd
Koninkrijk 3.520 373.000 8% 49% 5 Frankrijk 3.816 319.561 21% 48% 6 Ierland 183 23.878 22% 41% 7 Duitsland 2.078 301.045 10% 37% 8 Polen 342 47.484 14% 37% 9 Hongarije 140 20.567 13% 33% 10 Zwitserland 272 30.109 6% 23% 11 Italië 1.488 164.196 5% 15% 12 Cyprus 8 5.499 4% 10%
Bron: Horwath HTL
107 merken actief op Nederlandse markt
In totaal zijn op de Nederlandse hotelmarkt 107 hotelmerken actief, 8 meer dan een jaar geleden. Hiervan zijn 39 merken van Nederlandse hotelketens, en 68 van internationale hotelketens. Van de 663 ketenhotels in Nederland zijn 262 aangesloten bij een internationale keten en 447 bij een Nederlandse keten. 46 hotels zijn, middels verschillende constructies, bij zowel een nationale als een internationale keten aangesloten. De internationale hotelketens vertegenwoordigen daarmee 40% van de ketengebonden hotels en 45% van het totale ketengebonden kameraanbod in Nederland.
Ten opzichte van vorig jaar zijn 23 nieuwe ketenhotels toegevoegd in Nederland (+3,6%), met in totaal 3.666 kamers (+5,1%). Internationale ketens in Nederland voegden 16 hotels toe met 2.890 kamers, en nationale ketens 11 hotels met 1.298 kamers. Vier nieuwe hotels zijn zowel aan een nationale als een internationale keten gebonden.
Van der Valk grootste keten, Fletcher groeit snelst
De grootste hotelketen in Nederland is Van der Valk, met 70 hotels en 9.880 hotelkamers. De grootste buitenlandse hotelketen in Nederland is Accor, op de tweede plaats met 46 hotels en 7.977 hotelkamers. De top 5 wordt volgemaakt door NH Hotel Group (36 hotels, 6.874 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers) en IHG (20 hotels, 3.610 kamers).
Alle hotels van de keten Van der Valk worden ook geëxploiteerd onder de merknaam Van der Valk, waarmee dit ook het grootste hotelmerk is in Nederland. Een keten als Accor maakt gebruik van verschillende hotelmerken zoals ibis, Novotel en Sofitel; het aantal hotels en hotelkamers per merk is hierdoor kleiner. Na Van der Valk (70 hotels, 9.880 kamers) zijn de best vertegenwoordigde hotelmerken in Nederland NH (31 hotels, 5.615 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers), Bastion (31 hotels, 3.119 kamers) en Best Western (28 hotels, 2.242 kamers.)
Tabel 2: Top 10 hotelmerken in Nederland
Nr. Hotelmerk Hotels Kamers 1 Van
der Valk 70 9.880 2 NH 31 5.615 3 Fletcher 87 5.004 4 Bastion 31 3.119 5 Best
Western 28 2.242 6 Ibis 11 2.182 7 Novotel 9 1.874 8 The
Student Hotel 7 1.766 9 Bilderberg 17 1.696 10 Golden
Tulip 19 1.610
Bron: Horwath HTL
De Nederlandse hotelketen Fletcher is de snelst groeiende keten. In aantal hotels is de keten inmiddels groter dan Van der Valk, 87 tegen 70. Omdat de meeste Fletcher hotels relatief klein zijn, is de keten echter slechts de 4e keten in aantal hotelkamers.
Tabel 3: Top 10 hotelketens in Nederland
Nr. Hotelketen Hotels Kamers 1 Van
der Valk 70 9.880 2 AccorHotels 46 7.977 3 NH
Hotels 36 6.874 4 Fletcher 87 5.004 5 InterContinental
Hotel Group 20 3.610 6 Louvre
45 3.545 7 Bastion
Hotel Group 32 3.312 8 Marriott
International 13 2.843 9 Hilton 12 2.690 10 Radisson
Hotel Group 11 2.394
Bron: Horwath HTL
Ketenpenetratie is het hoogst op Schiphol, het laagst in Valkenburg
De meeste ketenhotels zijn gevestigd in de grotere steden. In de 10 Nederlandse plaatsen met de grootste aantallen hotelkamers, is de gemiddelde penetratiegraad 71%. De hoogste penetratie is gezien op Schiphol: 100% van alle hotelkamers is hier ketengebonden. In Amsterdam, qua kameraanbod de grootste hotelstad, is de penetratiegraad 70%. In steden als Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht ligt de penetratiegraad tussen 60% en 70%. Opvallend is dat in Valkenburg, met in totaal 1.750 kamers de 8e hotelstad van Nederland, slechts 15% van het aanbod ketengebonden is.
Tabel 4: Top 10 hotelsteden in Nederland, naar
ketenpenetratie
Nr. Hotelmerk Hotels Kamers 1 Van
der Valk 70 9.880 2 NH 31 5.615 3 Fletcher 87 5.004 4 Bastion 31 3.119 5 Best
Western 28 2.242 6 Ibis 11 2.182 7 Novotel 9 1.874 8 The
Student Hotel 7 1.766 9 Bilderberg 17 1.696 10 Golden
Tulip 19 1.610
Bron: Horwath HTL
Grote verschuivingen op Europese hotelmarkt
Op Europees niveau zijn grote verschuivingen zichtbaar in de hotelmarkt. Twee van de grootste Amerikaanse hotelketens, Marriott en Starwood, zijn in september 2016 gefuseerd en de gevolgen hiervan worden inmiddels ook zichtbaar in de ontwikkeling en spreiding van hotelmerken. De Franse hotelketen Accor heeft verschillende kleinere merken opgekocht om gaten in de marktsegmentatie op te vullen. Het Britse InterContinental Hotels Group heeft het boutiquemerk Kimpton overgenomen, en het merk in Groot-Brittannië en andere Europese landen geïntroduceerd. In oktober 2018 is de Spaanse NH Hotel Group voor een bedrag van € 2,3 miljard overgenomen door de Thaise hotelketen Minor International.
Nederland vertegenwoordigt met ruim 76.000 ketengebonden hotelkamers zo’n 4% van het totale ketengebonden hotelaanbod in Europa. De landen met het grootste aandeel op de Europese markt van ketenhotels zijn Spanje (22%), Verenigd Koninkrijk (21%), Frankrijk (18%) en Duitsland (17%).
In bijna alle onderzochte Europese landen is het aantal ketengebonden hotels gestegen. In Italië is het aantal ketenhotels het afgelopen jaar met 6% gestegen; in Duitsland, Ierland, Spanje, Polen, Zwitserland en Nederland met 3%. Opvallend is dat Frankrijk en Groot-Brittannië geen stijging lieten zien, mogelijk doordat het aantal ketenhotels in deze landen al zeer hoog is.
Chain Hotels in Europe 2018
Het rapport Chain Hotels in Europe 2018 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. In het rapport worden 12 Europese hotelmarkten in kaart gebracht, waarbij is gekeken naar de groei van het aantal ketenhotels en het verschil tussen lokale en internationale ketens.