ZeelandPas stopt
De ZeelandPas, de pas die sinds 2014
gasten en inwoners vele voordelen en toeristisch vervoer in Zeeland
biedt, wordt na afloop van het huidige pasjaar niet gecontinueerd. De
reden hiervoor is dat het product in huidige vorm niet rendabel is om
voort te zetten en omslag naar een nieuwe vorm noodzakelijk is. VVV
Zeeland, Economische Impuls Zeeland het het Kenniscentrum
Kusttoerisme gaan daar samen aan werken.
De ZeelandPas was in de afgelopen jaren
een belangrijk instrument van de toeristische sector om vermaak en
vervoer in Zeeland onder de aandacht te brengen, en meer bezoek en
gebruik ervan te stimuleren. De ZeelandPas heeft circa 280 acties,
120 verkooppunten en gaf ook afgelopen seizoen recht op uiteenlopend
toeristisch vervoer. Pashouders die een ZeelandPas hebben, zullen hun
pas gewoon tot 1 maart 2019 kunnen gebruiken bij de verschillende
acceptanten. Vorig jaar zijn zo'n 48 duizend Zeelandpassen uitgezet. Zo'n 400 ondernemers in Zeeland waren betrokken bij de pas als acceptant of als pasuitgever. Vanwege de licht dalende verkooptrend werd de pas voor de VVV een
bedrijfsrisico waar de organisatie vanwege de technologische ontwikkelingen in de huidige verschijningsvorm geen toekomst meer ziet.
Stoppen met pas om nieuwe
ontwikkelingen een kans te geven
Volgens Erik van den Dobbelsteen,
directeur VVV Zeeland, is het gedachtegoed achter de pas nog
springlevend maar is de vorm achterhaald: "We
hebben ons afgevraagd of een fysieke pas het model van de toekomst is
en hebben geconcludeerd dat de toekomst meer in de smartphone en
online zit.” Zeeland gaat 2019 gebruiken om een nieuwe formule te
ontwikkelen die in 2020 klaar moet zijn. "Je moet op tijd ergens
mee durven stoppen om nieuwe ontwikkelingen een kans te geven”,
zegt Erik. Wat verder meespeelt is het feit dat de ZeelandPas
in haar huidige vorm zonder financiering van provincie en gemeenten
niet rendabel is. "We hadden met de overheden afgesproken dat de
ZeelandPas op termijn financieel zelfstandig kon draaien. Dat is niet
gelukt en we zagen dat bij overheden de animo om de ZeelandPas te
ondersteunen, afnam.”
Doorontwikkeling met partners in Toeristische Uitvoerings Alliantie
Een omslag naar app moet ervoor zorgen
dat het product makkelijker bereikbaar wordt voor de consument. Een
verbreding ervan met loyaliteit, ticketing en arrangementen past bij
de behoefte van gasten en inwoners. De infrastructuur kan daarnaast
een ondersteunende rol spelen bij de uitvoering van diverse
beleidsterreinen zoals sociaal domein, cultuur en parkeren. De
doorontwikkeling moet voortkomen uit een samenwerking met Economische
Impuls Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme (onderdeel van HZ
University of Applied Sciences), de provincie en de dertien Zeeuwse
gemeenten.
Trefwoorden: kortingskaarten, toerisme, zeeland
|
|
10/01/25
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
|
10/01/25
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
|
10/01/25
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
|
10/01/25
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
|
10/01/25
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
|
09/01/25
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
|
08/01/25
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
|
08/01/25
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
|
|
27/01/25
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
|
29/01/25
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
|
06/02/25 t/m 10-02-25
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
11/03/25
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
|
|