Succesvolle samenwerking binnen Grenzeloze Toeristische Innovatie krijgt vervolg
Binnen het project Grenzeloze Toeristische Innovatie werken Nederlandse toeristische partners samen met Duitse partners en de ondernemers zelf aan het toerusten en ondersteunen van het toeristisch MKB. De afgelopen jaren is aan beide zijden van de grens hard gewerkt aan een programma voor e-learning, onderzoek en training en toeristische campagnes.
Grenzeloze Toeristische Innovatie
Daartoe werd het toeristisch
bedrijfsleven aan weerszijden van de grens persoonlijk aangesproken,
in netwerken met elkaar verbonden in het kader van de uitwisseling
van ervaringen of excursies, en werd de grensoverschrijdende
kennisoverdracht bevorderd door op maat gesneden cursussen.
Het
project fungeerde ook als intermediair om de toeristische sector in
de grensregio met elkaar te verbinden in dienstverleningsketens. In
deze innovatieclusters werden nieuwe, verkoopbare en dus duurzame
producten en diensten gecreëerd.
Om ondernemers van meer kennis over de buitenlandse toerist te voorzien werden handige factsheets gemaakt. Er werden ook voor groepen ondernemers diverse online publiekscampagnes gevoerd die hun basis vonden in twee websites. Voor de Duitse markt de site www.das-andere-holland.de en voor de Nederlandse markt www.geheimoverdegrens.nl. Om de inspiratiefase van de consument te ondersteunen werd over verschillende thema's inspirerende videocontent geproduceerd.
De resultaten
Het aantal overnachtingen van Duitse toeristen in Overijssel en Gelderland steeg van 855.000 overnachtingen in 2015 naar 1.301.000 overnachtingen in 2017 (+52,2 %). In het Duitse projectgebied nam het aantal overnachtingen van Nederlandse toeristen licht toe van 533.680 (2015) tot 543.829 in 2017 (+1,9 %). Uitgaven voor overnachtingen worden alleen in het hele land aan Duitse en Nederlandse zijde geregistreerd. Zo besteden Nederlanders in Duitsland gemiddeld € 66,– euro per dag (vanaf 2017). Duitsers daarentegen besteden gemiddeld € 112,– euro per dag in Nederland (vanaf 2014).
De plannen voor 2019 en verder
In het kader van de digitalisering en de veranderende eisen van de bezoekers, staat de toerismesector volgens Marketing Oost voor grote uitdagingen: "Die hebben een bijzondere grensoverschrijdende uitwerking en kunnen alleen efficiënt worden aangepakt als we grensoverschrijdend samenwerken.” Het doelgericht gebruik van Big Data, het inzetten van User Generated Content en de implementatie van innovatieve methodes langs de gehele Customer Journey zullen bepalend zijn voor de ontwikkelingen in de komende jaren en vormen de centrale pijler in het project.