Recordzomer voor Nederlandse luchtvaart
Amsterdam Schiphol
Amsterdam Schiphol zag in het derde
kwartaal van 2018 bijna 20 miljoen passagiers aankomen en vertrekken,
1,1 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Al sinds
het derde kwartaal van 2010 groeit het aantal passagiers op Schiphol.
De groei van 1,1 procent is wel de kleinste sinds het eerste kwartaal
van 2013. De afvlakking van het aantal aangekomen en vertrokken passagiers heeft te maken met de wettelijke bovengrens van het aantal vliegtuigbewegingen, maximaal 500 duizend per jaar tot 2020, waar Schiphol vorig jaar al mee te maken kreeg. Het aantal vliegtuigbewegingen werd dan ook minder in de afgelopen twee kwartalen. In het derde kwartaal ging het om een daling van 1,4 procent, waardoor het aantal vluchten uitkwam op 140 duizend.
In augustus 2018 vlogen voor het eerst meer dan 6,8 miljoen passagiers via Schiphol. De drukste dag was 10 augustus. Op deze vrijdag deden in totaal 269 duizend vliegtuigpassagiers Schiphol aan.
Regionale luchthavens
Ook Eindhoven en Rotterdam The Hague
Airport beleefden dit jaar hun drukste derde kwartaal ooit. Eindhoven
verwerkte bijna 1,9 miljoen passagiers, 10,4 procent meer dan in het
derde kwartaal van 2017. Via Rotterdam The Hague vlogen 686 duizend
passagiers, 18,9 procent meer dan een jaar eerder.
Op luchthaven Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, stijgt het aantal passagiers al sinds het derde kwartaal van 2009 elk kwartaal, met uitzondering van het tweede kwartaal in 2016, toen er werkzaamheden aan de start- en landingsbaan plaatsvonden.
Op beide luchthavens stonden Malaga en Alicante in de top 3 van populairste bestemmingen. Vanaf Eindhoven vlogen daarnaast veel reizigers naar Budapest. Vanaf Rotterdam was Faro de populairste bestemming.
Het aantal passagiers dat vloog via Maastricht Aachen Airport nam naar verhouding het meest toe van alle Nederlandse luchthavens. Sinds mei van dit jaar is het aantal vliegbestemmingen op Maastricht flink uitgebreid. Het aantal passagiers verdubbelde van 67 duizend in het derde kwartaal van 2017 naar 135 duizend in het derde kwartaal in 2018. Dat zijn er nog steeds minder dan Schiphol op een drukke dag verwerkt. Maastricht is een betrekkelijk kleine luchthaven. Het aandeel passagiers dat via deze luchthaven vloog, was slechts 0,6 procent van het totaal aantal reizigers op Nederlandse luchthavens. Groningen Eelde kreeg 16,8 procent meer reizigers in het derde kwartaal van 2018.
Caribisch Nederland
In het derde kwartaal van 2018 vlogen vliegtuigen ruim 5,7 duizend keer van en naar de drie eilanden van Caribisch Nederland. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2017 is dit ruim 13 procent meer. Op alle drie de eilanden nam het aantal aankomende en vertrekkende vluchten toe. Op Bonaire was het aantal vluchten ruim 6,7 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2018; 3,4 duizend bewegingen. Op Saba was het aantal vliegtuigbewegingen 660, 24,5 procent hoger dan een jaar eerder en op Sint Eustatius was het aantal vliegbewegingen 1,7 duizend, ruim 24 procent hoger.
Kleine luchthavens
De commerciële vluchten op kleine luchthavens namen af met 7,2 procent. Commerciële vluchten, vluchten met een winstoogmerk, bestonden in het derde kwartaal van 2018 voor 81 procent uit rondvluchten (8,7 duizend). Les- en oefenvluchten vanaf kleine luchthavens groeiden nog wel, met 7,4 procent.