Record voor Schiphol maar ook veel meer klachten
Luchthaven Schiphol heeft vorig jaar 71 miljoen passagiers verwerkt, een groei van 3,7 procent. Het aantal vliegbewegingen bleef stabiel op 499.500. Helaas kreeg de luchthaven ook veel meer klachten van omwonenden. Een ontwikkeling die Schiphol grote zorgen baart omdat de luchthaven gematigd wil groeien.
Maar liefst 11.500 mensen hebben bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) aangegeven overlast te ervaren van het vliegverkeer. Het BAS kreeg dit jaar drie keer zoveel klachten, meldingen en vragen binnen ten opzichte van vorig jaar.
Luisteren naar de buren
Voor topman Dick Benschop is het daarom absolute prioriteit om in gesprek te blijven met de regio. "We moeten uitleggen wat er hier gebeurt en welke gevolgen dat voor onze buren heeft. En tegelijkertijd luisteren naar wat onze buren vinden en beleven", zei hij op de nieuwjaarsreceptie waar hij het economisch belang van het netwerk van Schiphol nog maar eens onderstreepte. "Maar wat gebeurt er met de kwaliteit van het netwerk, als we daar niet meer in kunnen investeren? Wat wordt dan de positie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen? Dat is wat er de komende tijd op het spel staat bij de besluitvorming over de ontwikkeling na 2020."
Benschop wil muren afbreken en bruggen slaan. "Bijvoorbeeld tussen beleving en berekening van geluid, en tussen meten en rekenen. Wij zullen actief hinder beperken en investeren in leefbaarheid, in samenwerking met onze buurgemeenten. En dat nauwkeurig bijhouden en daarop blijven sturen. Door nieuwe mogelijkheden te blijven onderzoeken en klachten te blijven analyseren", stelde hij.
Duurzaamste hub-haven
Benschop ziet Schiphol niet alleen meer als een luchthaven maar als een multimodale hub waar alle vormen van vervoer samen komen. "Er moet een slag gemaakt worden in de internationale treinverbindingen, zowel in investeringen als in service. Daar moeten we ook op Schiphol ruimte voor maken", hield hij de aanwezigen voor. "Bijvoorbeeld door de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp. Als we veel reizigers voor korte afstanden in de metro kunnen krijgen, dan kunnen we de treintunnel beter benutten voor internationale verbindingen. De vraag moet niet zijn of er ooit een Noord-Zuidlijn nodig is, maar hoe snel wij deze kunnen realiseren. Het moeilijkste gedeelte is al gedaan tenslotte."
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens