Geplaatst op: 09-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

VrijetijdsTrends 2019: Kwalitop, managetourism, festivalisering, citycenter-fun

VrijetijdsTrends 2019: Kwalitop, managetourism, festivalisering, citycenter-fun
Photo by Zach Betten on Unsplash
Vier trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in het komende jaar, 2019. Kwalitop (de zucht van de consument naar topkwaliteit in beleving), managetourism (toerisme moet goed gemanaged worden) festivalisering (unieke tijdelijke lifestylebelevingen met aandacht voor duurzaamheid en communities) en citycenter-fun (succes van binnensteden is sterk afhankelijk aan het worden van de gastvrijheids- en belevingsindustrie). Dit is de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche.



Goof Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De hoofdtrends geven een richting aan, waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort." Trends zijn volgens Lukken steeds vluchtiger en soms veelomvattend. Dat is de reden dat in tegenstelling tot eerdere jaren we niet meer de lijst produceren van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie.


1. Kwalitop

Door de groei van het aanbod van producten in de vrijetijdsindustrie heeft de consument vooral oog voor kwaliteit in verhouding tot een goede prijs. De consument heeft keuzestress en laat zich leiden door beoordelingen van andere klanten en die van influencers. Voor veel bedrijven in de gastvrijheidsindustrie betekent dit dat men de juiste keuzes moet maken m.b.t. strategie, prijs, product. Gasten zijn verwend en kunnen hun aanbod makkelijk vergelijken.


In 2019 worden met name vakantieparken gerevitaliseerd om verdere verpaupering te voorkomen. In diverse provincies zijn hiervoor nu projecten. Er zullen een aantal parken gesloten worden en een aantal parken krijgen andere bestemmingen De attracties in Nederland gaan zich ook meer focussen zodat consumenten een duidelijke reden krijgen om een park te bezoeken. Voorbeelden zijn de Efteling die zich focust op de internationale bezoeker, of Madurodam die naast miniaturen de historie van ons land wil laten zien via belevingsvolle attracties. In de dierentuinwereld spelen de verschillen tussen kleine dierenparken (voor de regio) en ambitieuze parken zoals Wildlands (gethematiseerde dierentuin) en Safaripark Beekse Bergen (combi van dagsafari’s en slapen in een safariresort).


2. Managetourism

Overtourism/toerisme was het woord van 2018. Meestal genoemd in relatie tot veel overlast (en drukte) in Amsterdam. De gastvrijheidsbranche moet juist naar het goed managen van toerisme. Hierbij is oog voor alle belanghebbenden zoals bedrijfsleven, toerist, inwoner en overheid. Door inkomende en nationale toeristen goed te managen en te spreiden ontstaan er grote economische kansen. In de visie toerisme 2030 worden hierin duidelijke keuzes gemaakt. In Nederland was de toerismesector in 2017 goed voor €82 miljard aan bestedingen. Met een toegevoegde waarde van €28,3 miljard had deze sector een aandeel van 4,3% in het totaal bruto nationaal product. De sector telde in 2017, 761.000 banen (CBS, 2018).


3. Festivalisering

Het aantal festivals is over hun hoogtepunt heen maar de de tijdelijke pop-up-belevingen, lijken veel op festivals. Hierin is een mooie combinatie van beleving, food, retail, entertainment en een lifestyle iets dat veel van een festival wegheeft. Evenementen als de bright day (nieuwste technologie en gadgets), Jumbo racedagen (Formule 1) en Healty Fest (in een bungalowpark) zelfs een pretpark als Walibi mooie voorbeelden. Deze laatste verandert het thema van het pretpark in de festivalsfeer om de doelgroep teens en twens (20 jarigen) aan te spreken. De kracht van festivalisering is het tijdelijk bij elkaar brengen van een community met gelijke interesses.


4. City(center)-fun

De laatste jaren is met name het aantal gastvrijheidsbedrijven in en rond de stad gegroeid. Er is een enorme groei in kleinschalige attracties zoals escaperooms, horeca met speelgelegenheid, bioscopen, klimhallen, indoor trampolineparken, glowgolf- en kartbanen. De vrijetijdsconsument heeft steeds meer keuze. Ook retail begint het belang van entertainment en beleving te zien. Winkels worden meer een belevingscentrum dat kan concurreren met de webwinkel. Daarnaast zorgt retaitainment (de combinatie tussen retail en entertainment) voor een bezoek aan de fysieke winkels of winkelstraat. Door toevoeging van (tijdelijke) attracties of evenementen trekken consumenten weer naar de binnensteden.


Over VrijetijdsTrends updates

Goof Lukken publiceert op zijn site www.vrijetijdskennis.nl gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt.
Link: http://vrijetijdskennis.nl/
Trefwoorden: trends, toerisme, vrije tijd, leisure

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...